Wakker Dier maakt parodie op kipreclame
Wakker Dier benadrukt het feit dat de eigen campagne het zonder subsidie moet stellen, dit in tegenstelling tot de 'omstreden' campagne van de vleessector.
In radiospots legt Wakker Dier uit dat een kip "in de oven meer ruimte heeft, dan zij tijdens haar leven ooit heeft gehad". Gelijktijdig dient de organisatie een klacht in bij de Europese Commissie en bij de Dienst Regelingen van het ministerie van Landbouw in Nederland. De laatste instantie ziet toe op de besteding van Europese subsidies.
"Wakker Dier wil dat de 3 miljoen euro die de vleessector aan EU-subsidie kreeg, wordt teruggevorderd", aldus de stichting. "De Europese Commissie verstrekte subsidie voor een informatiecampagne over dierenwelzijn en voedselveiligheid, maar de vleessector misbruikt het geld voor een platte campagne die voornamelijk bestaat uit het geven van kiprecepten."
Nederland is volgens Wakker Dier het meest pluimveedichte land ter wereld. "400 miljoen kippen worden jaarlijks vetgemest: in zes weken tijd en op minder dan een A4'tje leefruimte. Deze jonge kuikens groeien zo snel dat meer dan 15 miljoen kuikens jaarlijks doodgroeien. Een groot deel van de kuikens heeft loopproblemen door overgewicht."