'Choquerende Vlaamse blote borstenreclame'

Een reclamecampagne van een Belgisch ziekenfonds is in slechte aarde gevallen bij de JEP; de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. Het ziekenfonds wil middels billboards en affiches vrouwen attent maken op het bestaan van de borstvoedingspremie. ''Natuurlijk kan je geld verdienen door je borsten te tonen'', luidt de tekst naast de onbedekte borsten.


De JEP noemt de reclame ronduit ''misleidend, choquerend en seksistisch''. Het is misleidend omdat door het tonen van de borsten niet de link gelegd wordt met borstvoeding. Er is geen baby op te zien en ook de borsten lijken nou niet meteen klaar voor melkproductie. Daarom heeft JEP geadviseerd om beeld, tekst en boodschap beter op elkaar af te stemmen. Door bijvoorbeeld het kind te tonen aan wie de vrouw borstvoeding geeft.

Het Vlaams Liberaal Ziekenfonds heeft laten weten de campagne niet in te trekken. Wim Schamp, de reclamemaker, begrijpt de commotie ook niet: ''De boodschap is duidelijk genoeg. Het tonen van borsten legt perfect de link met borstvoeding, net als een bierglas de link legt met bier.'' Verder beticht hij de JEP ervan zich op een arrogante en inquisitoriale wijze te bemoeien met het creatieve gehalte van de campagne. ''De bewoordingen van de jury walmen een ranzige geur van gefrustreerde post-achtenzestigers.''