SOShulp: steeds meer hulpvragen via chat

Icoon Binnenlands nieuwsBij de Stichting SOShulp Nederland zijn vorig jaar meer hulpvragen binnen gekomen via internet dan in voorafgaande jaren, zo heeft de stichting dinsdag laten weten. Het aantal hulpcontacten dat plaats vond via de mail of via de chat kwam op 2536; een toename van meer dan 28 procent. Het merendeel hiervan, zo’n 63 procent, kwam tot stand via de chat.

De stichting die in 1999 is ontstaan door het samengaan van enkele telefonische hulpdiensten maakt het mogelijk om anoniem van gedachten te wisselen met hulpverleners. De toename van het aantal verzoeken om een gesprek via internet schrijft de stichting toe aan het feit dat mensen internet als anoniemer en veiliger ervaren dan de telefoon.

Van de hulpvragen via de chat was zo’n 82 procent afkomstig van vrouwen. De onderwerpen waarover zij wilden praten waren met name angsten, depressies, relatie-en verslavingsproblemen. Vooral mensen onder de 35 jaar blijken gebruik te maken van de chat-mogelijkheid, de mail-mogelijkheid daarentegen wordt door alle leeftijdscategorieën gebruikt.

Nu de vraag naar hulp en steun via internet is gestegen gaat SOShulp Nederland haar bereikbaarheid via dit medium verder uitbreiden.