Spoorwegovergangen handmatig bediend en bewaakt

calvobbes had ons via de nieuws-submit te melden:

Sinds kort is men rondom de plaats Emmerik, gelegen tussen de Nederlands-Duitse grens, weer een stuk terug in de tijd. Door kortsluiting werken negen spoorovergangen niet meer automatisch en moeten met de hand bediend worden. De kans bestaat dat dit tot en met volgend jaar zo zal blijven.

In de nog geen vijf vierkante meter grote container zitten overdag twee medewerkers, die tijdig worden gebeld als er een trein aankomt. Dan moeten Thomas Geihser en Krystof Dragon snel de wegen afsluiten door middel van roodwitte linten.

Automobilisten bekijken de taferelen enigzins met verbazing. "Er wordt soms flink gemopperd", vertelt Dragon, "maar daar trekken we ons niets van aan. Zelfs voor een politie- of ziekenauto maken we geen uitzondering. Het spoor heeft voorrang."

Het handmatige werk wordt door vele tientallen veiligheidsbeambten gedaan, om zo de negen overgangen te blijven controleren, 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Dit kan volgens Dragon nog acht tot twaalf maanden duren.

Bij een zware kortsluiting op 1 maart vielen alle sein-, wissel- en communicatie-installaties en de automatische spoorbomen uit. Daarbij werden alle stroomkabels, zowel boven- als ondergronds vernield. Vrijwel het hele spoortraject tussen Emmerik en de Nederlandse grens moet opnieuw worden bekabeld.