Nieuwe vormgeving voor Publieke Omroep

-Mk-, Linz en 1034247 hadden ons via de newssubmit het volgende te melden:

Binnenkort krijgen de tv-zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 een nieuwe vormgeving. Op vrijdag 5 september worden de zenders voorzien van een "uitgekiend pakket promo's, leaders, idents (korte filmpjes voor en na elk STER-blok) en programmaverwijzingen om de kijker door het aanbod op de drie zenders te gidsen", dit schrijft Spreekbuis, het blad voor omroepmedewerkers.

De invoering van de nieuwe styling wordt voorafgegaan door een introductiecampagne. Vanaf eind augustus worden de kijkers voorbereid op het nieuwe uiterlijk door een promotiefilmpje. De nieuwe netstyling wordt nu al 'historisch' genoemd, omdat de vormgeving op de drie zenders helemaal op elkaar afgestemd zal worden. Dit worden de drie nieuwe logo's:


Met de nieuwe netstyling hoopt de Publieke Omroep de kijkers beter vast te houden op de publieke televisienetten. Tot op heden voer iedere zender nog haar eigen koers, in de nieuwe vormgeving is alles op elkaar afgestemd, waardoor de netten een duidelijker herkenbaar geheel moeten gaan vormen.

De nieuwe vormgeving is ontworpen door een Brits bedrijf. De muziek onder de filmpjes is van de hand van Nederlandse componisten. Zo zal Junkie XL de muzikale vormgeving van Nederland 3 gaan verzorgen.

Volgens Walter Groenen, communicatieadviseur bij Publieke Omroep en projectleider, is de operatie financieel te verantwoorden. "De hele restyling kost ons een miljoen euro. We schrijven dit bedrag in vier seizoenen af, wat wil zeggen dat de vormgeving per net per jaar iets meer dan tachtigduizend euro kost. Dit wordt betaald uit het reguliere budget. Ook gaan we elk jaar een flink bedrag besparen doordat we nu rechthebbende zijn van de muziek onder de promo’s en idents. Maar het belangrijkst is dat we het als een investering beschouwen. Deze nieuwe netstyling draagt bij aan een sterke Publieke Omroep."

Lees meer op de website van Spreekbuis. Klik hier.

Einde voor kuiken van 3FM
Ook het einde van het kuiken van 3FM is na acht jaar in zicht. Vanaf 1 september zal 3FM een nieuw gezicht krijgen (zowel qua vormgeving als qua programmering). De restyling en vernieuwde programmering zijn bedoeld om weer aansluiting te vinden bij luisteraars in de leeftijd van 15 tot 25 jaar. Die zijn de afgelopen jaren massaal overgelopen naar andere, vooral commerciële stations. Zendercoördinator Florent Luyckx ziet het als zijn eerste en belangrijkste taak om deze doelgroep weer terug te winnen.

Op 29 augustus presenteert 3FM zijn nieuwe uiterlijk en programmering tijdens Lowlands in Biddinghuizen.