Snurken verslechtert de prestaties op school

Onderzoek door Duitse wetenschappers heeft een verband aangetoond tussen snurken en prestaties op school. "Onze studie heeft zonder twijfel aangetoond dat snurkende kinderen beduidend lager presteren op school", zegt professor Christian Poets, hoofd van een wetenschapsteam van de Universiteit van Tübingen en de Hannover Medische School.

De wetenschappers hebben het slaapgedrag van 1144 schoolkinderen tussen acht en tien jaar oud bijgehouden, waarbij de hartslag en zuurstofniveaus in het bloed werden gemeten. Hierbij bleek dat kinderen die chronisch snurkten, drie tot vier keer meer kans hadden om slechter te zijn in wiskunde, spelling en elementaire wetenschappen, dan kinderen die niet snurkten.

Snurken veroorzaakt een variabele hartslag en de slaap is minder diep, waardoor snurkers minder uitgeslapen opstaan dan niet-snurkers, hetgeen het moeilijker maakt zich te concentreren, aldus Poets. "Interrupties in de slaap veroorzaakt door snurken beïnvloedt de schoolprestaties. Niet de reductie van zuurstof in het bloed hetgeen snurken kan veroorzaken.", zegt Poets tegen Reuters.

De onderzoeksresultaten komen overeen met de bevindingen van wetenschappers aan de Universiteit van Lousville in de Verenigde Staten. De resultaten aldaar toonden aan dat kinderen die snurken waarschijnlijk meer problemen met leren en correct gedrag hebben, dan degenen die niet snurken.