Afrit A10 Bos en Lommer dicht

Opnieuw worden op- en afritten van de A 10-west afgesloten. Het betreft de noordelijke op- en afrit in de S 104 (de Bos en Lommerweg) bij de Kolenkit. De afsluiting, die zondag 16 september begint, duurt maximaal een jaar. De operatie is nodig vanwege de bouw van twee kantoorpanden boven de snelweg.

De afsluiting staat los van de werkzaamheden van de afgelopen dertien weken aan de A 10-west. Tijdens dat grootonderhoud zijn de fundamenten voor de twee kantoorgebouwen al aangebracht. Zonder afsluiting, laat de deelraad weten, is veiligheid rond de bouw niet mogelijk.

Nog tijdens de afsluiting van de noordelijke op- en afritten, in mei volgend jaar, gaan ook de zuidelijke op- en afritten van de Bos en Lommerweg ter plaatse dicht, weer voor maximaal een jaar. De A 10 en alle andere op- en afritten blijven open. Ook de Bos en Lommerweg blijft open voor doorgaand verkeer en voor de tram.

De deelraad heeft twee omleidingsroutes aangegeven, een via de Sloterdijkerweg en de Admiraal de Ruyterweg en een via de Seineweg en de Burgemeester de Vlugtlaan. De Kamer van Koophandel, waarmee de omleiding is besproken, stemt ermee in en noemt het 'een aardig verkeersplan'.

De afsluiting is nodig omdat materiaal voor de bouw met een kraan over de op- en afritten moet worden getakeld. Het is te gevaarlijk, zegt de deelraad, om verkeer daar onderdoor te laten rijden. Veel bouwverkeer zal gebruik maken van de op- en afritten. Vanwege de veiligheid is het beter dat bouwverkeer het gewone verkeer niet kruist.

De bouw is in bureaucratisch termen ingewikkeld, omdat de A 10-west een rijksweg is, beheerd door Rijkswaterstaat. Over de Utrechtse Baan in Den Haag zijn al eerder kantoren gebouwd, maar die weg wordt door de gemeente Den Haag zelf beheerd.

De bouw van beide kantoorgebouwen maakt deel uit van een groter project: het vernieuwen van het Bos en Lommerplein. Er moeten honderden woningen bij komen en verder bedrijven, kantoren, winkels en andere voorzieningen.

De overkluizing van de A 10 in West vond een hartstochtelijk voorstander in het voormalige raadslid Roel van Duijn. Maar het oorspronkelijke idee komt van de deelraad Bos en Lommer. De opzet is de aanleg van een boulevard met winkels en woningen, die de twee delen van Bos en Lommer die door het dijklichaam van de A 10 van elkaar gescheiden zijn, beter met elkaar te verbinden. Halverwege 2006 moet het hele project gereed zijn. Pal langs de snelweg worden woningen gebouwd, die met hun achterkant naar het verkeer staan en functioneren als geluidsscherm.