Schiphol verhoogt prijs voor passagier stevig

Schiphol verhoogt de luchthavengelden voor passagiers met 11,5 procent. De bijna 40 miljoen passagiers moeten per 1 november 26,80 gulden betalen. Nu is dat nog 24 gulden. Overstappers betalen vanaf die tijd ruim een tientje in plaats van de negen gulden die ze nu moeten afdragen.

In juni verhoogde Schiphol al de landingsrechten van de vliegconcerns met 3,5 procent.

KLM vindt de tariefsverhoging onaanvaardbaar, maar kan er weinig aan doen. De luchtvaartmaatschappij hoopt dat de Tweede Kamer in de nieuwe luchtvaartwet opneemt dat luchtvaartmaatschappijen invloed krijgen op de tarieven. De wet wordt waarschijnlijk in september in het parlement behandeld.

Schiphol is zich van geen kwaad bewust. 'Dit is nog niks vergeleken bij wat de vliegvelden in landen om ons heen durven vragen', zegt financieel-directeur P. Verboom.

De eerste helft van 2001 stegen de inkomsten van Schiphol uit de totale havengelden met 9,4 procent. Verboom erkent dat de maatschappijen niet blij zullen zijn met de nieuwe verhoging. De passagier betaalt weliswaar, maar duurdere tickets zijn minder aantrekkelijker. 'Maar ik ben niet bang voor onze concurrentiepositie. Andere havens vragen tot 20 procent meer.'

Ondanks de teruggang in de wereldwijde luchtvaart steeg de nettowinst van Schiphol het eerste halfjaar met 2,8 procent tot 82 miljoen euro (180,7 miljoen gulden). De omzet nam met 8,3 procent toe tot 323 miljoen euro. De bedrijfskosten stegen echter sterker dan de omzet. Die kwamen uit op 233 miljoen euro, een stijging van 11,3 procent.

De luchthaven gaat naast de verhoging van de tarieven ook het tempo van de investeringen temperen. Schiphol stelt de investeringen aan landingsbanen en terminals uit en gaat de ICT-kosten drukken. De winst groeit slechts licht en het aantal passagiers neemt niet erg hard toe, gaf de directie maandag als verklaring.

Verboom hoopt dat Schiphol nog dit jaar naar de beurs gaat. In het najaar beslist de politiek hierover. 'Wij gaan er vanuit dat het nog dit jaar lukt.'

Als de beursgang niet doorgaat, ziet Schiphol het belang in de nieuwe Maleisische luchthaven in gevaar komen.