Lange vliegreis voor drie minuten trekken

_LowLander had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Veertig volle uren in een vliegtuig voor drie minuten aan het touw. Het lijkt waanzin, maar in Eibergen wordt het werkelijkheid. De touwtrekkers van het Chinese fabrieksteam Angang Steel Company worden binnen recordtijd verslagen. Het enthousiasme groeit met de trekbeurt. De uit de kluiten gewassen stayerman krijgt steeds meer plezier in deze oerhollandse sport.

Als lid van het fabrieksteam van de Angang Steel Company, de enige touwtrekvereniging van China, is het trekken op gras een aangename verrassing voor hem. Normaal schreeuwt hij zijn teamgenoten in de hal toe tijdens de jaarlijkse touwtrekwedstrijden in oktober. Op die manier wordt aan teambuilding gedaan bij een van de grootste staalfabrieken in China.

Om het touwtrekken in eigen land te promoten en te werken aan contacten met de internationale touwtrekbond wordt gretig gebruik gemaakt van de uitnodiging van TTV Eibergen om deel te nemen aan het toernooi ter gelegenheid van het dertigjarig jubileum. Het begin van de ruim twintig uren durende vliegreis verloopt gladjes, maar eenmaal geland op Schiphol komt er een grijze waas over het sportieve uitje. Nagenoeg alle koffers zijn tijdens een tussenlanding in Parijs achtergebleven.

Een baliemedewerker van Air France sust de gemoederen. Nog dezelfde dag zullen de koffers worden nagestuurd. Maar als een groepje Eibergenaren zich bij de luchthaven meldt om een Engels en een Lets team op te halen, zijn er slechts vijf van de twaalf koffers alsnog gearriveerd.

Die tegenslag wordt met een lach op het gezicht overwonnen en met geleende schoenen levert de reglementaire weging zaterdagavond in tegenstelling tot het Engelse Felton Eccles geen problemen op. De Engelse ploeg is vijftien kilo te zwaar en nestelt zich niet achter een pint, maar gaat spoorslags naar de sauna om het overgewicht uit te zweten. Die operatie lukt in tegenstelling tot het nasturen van de Chinese koffers.

Xi Man Zhang is na de weging een ervaring rijker. Hij weet dan inmiddels dat hij zich met zijn ploeg bevindt temidden van de mondiale touwtrekelite. Het leerproces is dan ook van korte duur.

De eerste trekbeurt tegen Eibergen is na vijf seconden al over. Alleen al het op spanning brengen van het touw door de favoriet voor goud op de World Games straks in Japan is voldoende om drie Chinezen uit balans te brengen, waardoor het team als een kaartenhuis ineenstort. Het vervolg is gemakkelijk te raden. Zonder een trekbeurt in winst om te zetten, is het toernooi in recordtijd geschiedenis voor de fabrieksploeg.

De laatste wedstrijd tegen Heure vormt met een duur van dertig seconden een gunstige uitschieter en je ziet de stayerman in dat duel naar grote hoogte groeien. Zijn aanmoedigingskreten lijken ook gehoor te krijgen, maar de betere techniek van Heure geeft toch de doorslag. Hooguit drie minuten actie na een vlucht van ruim twintig uur, maar desondanks zal Xi Man Zhang in eigen land enthousiast proberen het touwtrekken te promoten. Op steun van de TWIF, de internationale touwtrekbond, kan hij rekenen. De trip naar Eibergen is daardoor voor de coach meer dan geslaagd.