Geen HSL-Oost

Er komt geen aparte spoorlijn voor de hogesnelheidstrein-oost. Dat heeft het kabinet gisteren besloten. De hsl-oost zal over bestaand spoor van Amsterdam naar de Duitse grens rijden.Op voorstel van de ministers Netelenbos (verkeer) en Pronk (ruimtelijke ordening) besloot het kabinet dat met het "beter benutten" van het bestaand spoor een viersporige hsl-oost niet nodig is.Het kabinet spaart daar vele miljarden mee uit. De aanleg van een hsl-oost zou op tien miljard uitkomen, terwijl maatregelen voor een beter benutten van bestaand spoor ongeveer één miljard gulden kosten. Recente studies hebben volgens de bewindslieden Netelenbos en Pronk aangetoond dat over een periode van twintig jaar één trein per uur nog steeds voldoende is om het aantal internationale rezigers (Frankfurt-Adam v.v) te vervoeren.

Met de nodige aanpassingen kan dat over bestaand spoor. Dat spoor kan dienen als goed alternatief voor een vliegreis over die afstand, meent het kabinet.De aanpassingen voor dat bestaand spoor houden onder meer in hoge geluidsschermen, stillere treinstellen, raildempers over het hele spoor, en de aanleg van ecopassages om grotere dieren als reeën en dergelijke te sparen. Verder wordt er een aantal overwegen ongelijkvloers gemaakt om de veiligheid te verhogen.

De snelheid op het bestaande spoor blijft gelijk aan de huidige maximumsnelheid: 140 kilometer per uur. Het werken aan een veel hogere snelheid levert uiteindelijk slechts enkele minuten tijdwinst op. Volgens kabinet is dat niet zinvol, te meer daar die hogere snelheid met hoge kosten gepaard gaat. De Tweede Kamer heeft zich eerder in ruime meerderheid voor een hsl-oost uitgesproken, evenals de provincies Utrecht en Gelderland. Een trein die niet sneller dan 140 kilometer per uur rijdt mag je geen flitstrein noemen, zeggen ze.