Consumenten gaan meer kopen op internet

Kopen op internet neemt de komende jaren een grote vlucht. In 2005 zal 10 tot 20 procent van alle consumentenaankopen on line gebeuren. Nu schommelt dat wereldwijde percentage nog rond de 1 procent. Dat stelt het bureau Ernst and Young op basis van een onderzoek in twaalf landen.

Volgens de onderzoekers lijken de typische internetwinkels het af te leggen tegen de traditionele winkelbedrijven die hun bestaande verkoopkanalen combineren met een winkelsite. De laatste worden steeds effectiever in het vergroten van hun omzet door de aanwezigheid op internet.

De on-lineconsumenten zijn wel kritisch over de prijzen op het internet. Vooral de hoge verzendkosten zijn een doorn in het oog. Toch blijven de bestedingen stijgen, aldus de onderzoekers.

Mondiaal gezien zit Nederland in de achterhoede. Ook op het internet is de volgens onderzoekers typische Hollandse mentaliteit ('kijken, maar niet kopen') terug te vinden. Slechts 6 procent van de Nederlanders koopt wel eens iets via internet, terwijl dat percentage in de Verenigde Staten op 17 procent ligt. Maar, zo constateren de onderzoekers, Nederland begint duidelijk meer vaart te maken op de elektronische snelweg.

Nederlandse bedrijven zien hun e-commerce activiteiten vaak veel meer als een onderdeel van een groeistrategie, zo blijkt verder uit het onderzoek. Hun site moet ook echt winst maken. In veel andere landen daarentegen openen winkelbedrijven vooral een site om zich te verdedigen tegen de concurrentie van pure internetwinkels.