column
Het Mozartjaar
Er vond tijdens die uitzending naast het nadrukkelijk etaleren -en bejubelen- van wat afgewezen muzikale asielzoekers ook een of andere presentatie plaats van jeugdige muziekschrijvertjes die mooie liedjes hadden gemaakt of gespeeld-opgewonden in een microfoon rijmpjes konden schreeuwen. Allemaal van schamper commentaar voorzien door Hanneke Groenteman die duidelijk geen kaas gegeten had van kinderen en hun belevingswereld: "Dit liedje wat je gaat zingen heb je voor je vader geschreven he?" "Ja.." "Heb je een goed contact met hem?" "Ja hoor.." "Maar straks ga je uit huis, en dan zie je hem niet zoveel meer, dan verwatert het contact natuurlijk. Lijkt je dat niet vervelend?" "Eh..". Best wel onderhoudend in je ochtendjas met achtendertig vijf en een laatste slok Samur.
Maar wat me weer verbaasde was de oude kwaal van de opgeleide Nederlandse klassieke muzikanten die met popnummers mee moeten spelen, doe dat nou maar niet. Popmuziek is voor mensen die het niet eng vinden om voorbij achtse en zestiende noten te zoeken, die 'timing' en 'opvatting' niet als iets academisch maar als iets levends beschouwen en die niet wakker (zullen) liggen dat 'ummoasie' als muzikaal ingredient automatisch tot een wreed fascistoide staatsmodel zal leiden.
Behalve natuurlijk als er iets gespeeld wordt van een academische hedendaagse componist die een stuk ontworpen heeft waar geen enkele menselijke binding meer mee te maken valt, dan durven de klassieke vakzusters en -broeders ineens wel voluit te gaan, das immers niet eng maar vooral cultureel-maatschappelijk verantwoord en reuze correct.
Het is een trend die is doorgezet na het einde van WOII. Dolf hield namelijk van Wagner en aanverwante bombast. Dus iedereen die ook van Wagner (of laat-romantische muziek) hield kreeg na de Duitse teloorgang te maken met het na-oorlogse verzet, de mariniers die tijdens de gevechten wijselijk aan wal waren gebleven om in vredestijd alsnog sabotage te kunnen plegen en dat met veel voorbeeldig misbaar mochten doen, natuurlijk ook om duidelijk op te kunnen vallen tussen de wat stillere, echte verzetshelden. De geboorte van de politiek-korrekte dwangbuis vond toen plaats in de breinen van de artiesten en de rest is opvoedkundig geklieder, gepiep, gebeuzel en anderzins neerbuigende zooi van jongens en meisjes die hun kans hadden gemist toen er moffen om te leggen waren maar gelukkig adhoq alsnog intellectueel ten strijde konden gaan trekken tegen dat grote fascistoide gevaar dat in elk menselijk (westers/blank/mannelijk-academisch) brein rondwaart en alleen door een klismatisch culturele herverheffing bestreden kon worden.
Daar is een domme cultuur van fanatiek-zeikerige domineetjes uitgegroeid die niet meer wisten hoe je een viool beetpakt om vervolgens in de kroeg een feestje te bouwen, het moest allemaal bedoeld zijn om 'dit nooit meer' blijvend te garanderen. Dat zorgt immers voor een fijne, warme samenleving, als de kunst de rol van vingerzwaaiende ouwehoerende burgerlul op zich neemt en elke vorm van warmte en gemeenschapszin preventief om zeep helpt, daarbij natuurlijk netjes geholpen door andere grote geesten in de politiek en de media.
Subsidies gingen naar kotsende, brallende dichters, pianoslopende componisten en op het podium schijtende acteurs, immer gadegeslagen door een hongerige meute die hier haar kans schoon zag om door middel van het bezoeken van dit soort hilarische 'cultuuruitingen' gratuit het aura van een weldenkende erudiet mee naar huis te kunnen nemen. En als er ooit nog eens oorlog zou komen kon het niet aan hun liggen, zij hadden zich immers op de juiste culturele manier laten opvoeden, gesubsidieerd en wel.
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit als ik het nu neerzet en er zat een boel echte angst en vooral veel naiviteit in, maar dat neemt niet weg dat de enige mooie symfonische muziek momenteel vooral te vinden is in bijvoorbeeld filmprodukties of -oh yeah!- games. Een componist als Joris de Man die het PS2spel 'Killzone' muzikaal ontzettend spannend en kwalitatief zeeer hoogwaardig heeft vormgegeven en zijn collega Johan de Meij die weer gewoon prachtige beeldende muziek schrijft doen hopen dat het binnenkort afgelopen is met de eeuwige herhalingsoefening van de beroepsopvoeders in cultuurland.
Waarom ik er ook zo'n punt van maak is dat meteen na de door het Nederlands Blazers Ensemble een beetje jachtig gespeelde Mozartmuziekjes die in een film als 'Amadeus' door de Academy of St Martin-in-the-Fields al zo perfect uitgevoerd waren er een ballet van Tchaikovski tegen de buis gesmeerd werd.
Ballet is een kunstuiting die een beetje voorbijgegaan is aan de verzetsstrijd, grijns-huppelend in je tutu tegen de fascisten tekeer gaan laat kwa overtuigingskracht nou eenmaal een en ander te wensen over. De mannen die je er tegenkomt zie je nou ook niet direkt op de barricaden staan zeg maar. Men had er voor gekozen om Tchaikovski's Notenkrakersuite te hupsen, kompleet met orkest en oude decors. Nou heeft de muziek van Tchaikovski een vrij hoog songfestivalgehalte, om meerdere redenen. Bloemenwalsen, dansen van suikerfeetjes, noem maar op. De beste man was ruiger dan een Amsterdamse toeristenstraat en dat is natuurlijk prima, maar dat mag je ook wel een beetje meenemen in zo'n produktie, leuk toch?
Maar nee, ook hier hadden de dames hun lesje goed geleerd. Ok, de danspasjes en dik aangezette 'acteer'prestaties brachten me bijna aan het borduren maar die muziek... Allejezus, wat-was-dat-saai. Weer moest alles wat Tchaikovski leuk maakte gespeeld worden zonder vervoering, zonder plezier, zonder opzwependheid. De indruk die deze uitvoering bij me achterliet was dat Tchaikovski geen homofiel maar een necrofiel was, het zou echt helemaal af zijn geweest als Jerney Knaagman als botoxballerina de hoofdrol zou hebben gezombiestrompeld.
Ik hoop dat een van de weinige goeie zaken die vanuit het europese onderwijsbeleid voortkomt het uitbannen van dit soort mallotigheden gaat behelzen, dat kunstdocenten niet meer als antifascistische goeroe's brave matig-getalenteerde kinderen gaan opleiden tot meelopers van hun gedachtengoed, zonder zin, drang, nieuwsgierigheid, de wil om te overtuigen of zelfs de wil om anderen gewoon een prachtige kunstbeleving mee te willen geven in een avondje theater.
Het personage Mozart is al eens monumentaal neergezet door Peter Schaeffer en Milos Forman, hun film 'Amadeus' is een volkomen geslaagde symbiose tussen theater, film en muziek. Alles lijkt te kloppen, alles is schitterend uitgevoerd en niemand heeft ergens de neiging om je met een belerende boodschap naar huis te sturen. Daar aan proberen te tippen lijkt me voor de dwangdenkende dominees in dit land een lastige opgave.
Eerst maar eens een Wagnerjaartje er tegenaan gooien om die duivels te leren zien zoals ze zijn, eens een cdtje van Jeff Buckley opzetten, dat werk. Durven inzien dat er allang (weer) een wereld opengegaan is voorbij de politiek-korrekte metronoom.
ook ik zat me te ergeren aan de immer zouteloze wijze waarop werd gespeeld
Op donderdag 7 november 2019 15:14 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb zó om je gelachen dinsdagavond, ouwe reus. :D
Zomaar wat geblèr in de rondte in veels te lange zinnen.
Je hebt een trombone in je avatar maar het leesvermogen van een slagwerker.
Ik ben er trouwens op gewezen dat ik ook rekening met die doelgroep moet houden, je hebt een punt.
(Mijn handen jeuken trouwens om al je zinnen te analyseren en aan te tonen dat ze uit elkaar spatten van pretentie en interessantdoenerij, maar ik houd me in omdat je misschien echt nog iets zinnigs te zeggen hebt - al maak je het de lezer door je verschrikkelijk wollige en gekunstelde taalgebruik wel moeilijk daarin te geloven.)
that thy brain must know
(Thank god voor de symfonische samplelibraries.)
En het punt leek me toch simpel, de wereldvrede breng je echt niet dichterbij door de (podium)kunst in gezeik te marineren.
that thy brain must know
Gelukkig heeft de rest van het programma (Gloria van Poulenc, Danse Macabre en Misa Tango) veel goed gemaakt wat mij betreft. Binnenkort weer een opdrachtcompositie in het kader van universiteitsjubileum en ik hoop dat dit stuk aangenamer is voor het oor. 3 concerten in de Vredenburg, lekker druk dus. Maar daarna weer Bach met de Hohe Messe, een stuk wat je gewoon moet gehoord hebben. Mozart is leuk, maar persoonlijk vind ik Bach veel mooier foto, spiritueler.
Ook ik voel meer voor oudere componisten en wat moderne muziek betreft synfonische filmsoundtracks die vaak gewoon brilliant zijn en tijdens de film heel goed de sfeer van het moment versterken. Gelukkig zijn andere componisten niet allemaal slecht, maar het zijn wel opvallend vaak buitenlanders die goede muziek schrijven. Het lijkt wel of je het hier in Nederland voor goede componisten en arrangeurs het in de kerkmuziek(nee, niet Opwekking) moet zoeken maar dat is mijn ervaring.
Verder zal naar mijn idee de (uitvoerings)praktijk ingehaald worden door de nieuwe virtuele compositie/uitvoeringen, luister maar eens naar deze demo's van recente samplelibraries, plugins die in de juiste applicaties zoals Cubase of Logic een muzikant de mogelijkheid geeft een compleet orkestarrangement te laten klinken vanuit een gemiddelde computer:
Hier een demo van de Vienna library, hier en hier twee demo's van de Quantum Leap library. Alles wat je hoort -ook het koor- maak je op je laptop.
Hiermee kun je klinkend componeren zonder rekenschap af te hoeven leggen vwb motivatie en/of inhoud, geen oudere jongere die over je schouder meekijkt of je geen 'mooie muziek' maakt die zich richt op de onderbuik van de domme massa.
Sorry voor de wolligheid alweer, maar op mijn oude school (cons den Haag) waar ik zo nu en dan lesgeef lopen er echt componisten rond die je graag afleren iets te schrijven dat aangenaam klinkt, er heerst nog steeds een veronderstelling dat het domme publiek in verwarring gebracht moet worden aangezien dat 'de meest creatieve emotie' is. Straks zitten we alleen maar met mensen in een zaal die een beetje van muziek gaan lopen te genieten, kunnen we niet hebben natuurlijk. foto
Maar die samplesoftware is naar mijn idee redelijk spectaculair, kost ongeveer net zoveel als een jaartje collegegeld om ze aan te schaffen. Paar gedegen lesboeken erbij en je kan aan de slag.
Uiteindelijk wensen we alle Hanneke Groentemannetjes van Nederland op een onbewoond eiland: een eiland bezaaid met alle platen van 25 jaar "Gooische blanke Kinderen voor Kinderen". Verplicht iedere dag laten luisteren naar immorele songteksten als : "Mijn vade(uh)r(rr) is mijn moede(uh)r(rr), mijn moede(uh)r(rr) is nu mijn vade(uh)r(rr)". 2 generaties zijn al besmet met deze vorm van opgedrongen correctheid.
Na de bezuinigingen zingen ze wel een toontje lager!
1) Het Luftwaffe strijdlied "Bomben auf Engeland"
Helaas is zowel harmonie als modulatie nog niet in de arabische muziekwereld doorgedrongen. Ooit eens een suikerfeest mogen aanschouwen -de NOS moest dat uitzenden- en het bandje speelde ook daar 5 uur lang onafgebroken hetzelfde akkoord.
D groot.
Nee, als ik ooit weer zo'n zogenaamd kunstzinnig wangedrocht voor m'n neus krijg, roep ik: zullen we de Carmina Burana maar weer gaan doen? Hebben we vorig jaar enorm veel succes mee gehad foto Is ook een geval van enorme wansmaak, maar Orff wist wel de sfeer van de tekst te creeëren en het is een erg leuk stuk om uit te voeren. Dronken bariton, tenor zingt zwaantje aan het spit, orgastische sopraan en niet te vergeten het koor 'In Taberna quando sumus' en verder gewoon veel keihard brullen om boven het orkest uit te komen foto
Zelf geloof ik niet meer in die angst, ik proef in de hedendaagse antifonie alleen nog maar een soort van politiek-korrekte minachting voor mensen die gewoon plezier beleven aan muziek, het trekt dan ook (rancuneuze?) compositiestudenten aan die die minachting graag botvieren op hun gesubsidieerde toehoorders. Die is zo kicke.. foto
O! O! O!
totus floreo!
Iam amore virginale totus ardeo;
novus, novus, novus, novus amor est quo pereo! Quo Pereo! QUO PEREO!!
foto
Deze zomer weer Hohe Messe van Bach, een oratorium die je alleen kan doen als je jong, of tenminste een redelijke conditie hebt, en noten kunt lezen, maar oh zo mooi, Kyrie elei-ehe-ehe-ehe-eiheihehei-i-i-ison! Maar je moet van ingewikkelde fuga's houden natuurlijk foto
In islamitische landen tref je vooral kundige solisten aan die vervolgens tegengehouden worden door het ontbreken van harmonisatie.
Tijdens het nieuwjaarsconcert was er ook een verdwaalde Koerd op het podium getrokken door de organisatie die onder zijn vaatlap een prachtige zangsolo in lokaal dialect liet horen. Maar de blazers die achter hem meespeelden hadden een makkie, het ingezette akkoord werd niet verlaten. Maar al met al klonk het wel een stuk plezieriger dan dat gehuil van dat verwende woonwagenlarfje.
Sorry, heb vier jaar boven een karaoke-kroeg gewoond.. ^%#$%@!
Moet je trouwens hier eens neuzen, een van de eerste serieuze pogingen om een programma koorpartijen (op tekst!) te laten zingen. Zijn vrij aardige resultaten mee te behalen en je kan het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Gaaap.. Jezus wat een loser ben je toch..
Verder nog iets inhoudelijks te melden of wou je het daarbij laten?
Ik weet niet of je het kent, maar de 1e twee coupletten komen er een beetje mee overeen
'Het wonderkind' gaat hoofdzakelijk over de soms nooit ingeloste belofte van artistiek talent -vreeslijk frustrerend-, ik doel meer op de turboboost die de socialisten/communisten hebben gekregen van het 5 jaar durende fascistengevaar. Ze hebben het zelfs voorelkaar gekregen om een regime dat zich nadrukkelijk als 'socialistisch' op de kaart heeft gezet 'extreem-rechts' te laten zijn, zichzelf daarmee garanderend als (paranoia) hoeder van de wereldvrede.
Ik moest met grote regelmaat de zin drie keer herlezen om 'em te snappen. Vervolgens ging het met de volgende zin ook zo. Maar omdat die weer niet logisch aansloot op zijn voorganger, moest ik weer teruglezen hoe het ook alweer was.
Ik heb nog nooit zo vaak hardop "Huh??" uitgeroepen tijdens het lezen van een column!
Of ligt het nu aan mij?
Als je kritiek in deze hoek plaatst moet je allereerst duchtig bewijzen dat je niet dom bent is mijn ervaring. De mensen die zich op de door mij beschreven manier met kunst bezighouden zijn namelijk allemaal erg intueel, weten het eigenlijk per definitie beter. Dat is ook hun alibi om die griezelig belerende pokkeherrie naar je oren te slingeren.
Een beetje met hun concentratiespanne sarren is dan een leuk stijlmiddel om een punt te maken.mijn vriendin heeft me trouwens net gewezen op wat redekundige stijlfoutjes, ga me toch maar bijscholen geloof ik..
Maar de andere column is kwa zinsopbouw alweer wat netter hoor. foto (hoop ik)
ja, ik heb een kneiterhoge cito-score, maar dat mag je natuurlijk niet zeggen van jezelf
edit: Heb jij trouwens Injoy gemodereerd? Hij is natuurlijk niet aardig maar dat ben ik ook niet. Ik zet hem terug, heb me al eerder gebrand aan te strenge moderaties onder een column, ben ontgroend door een horde beroepspedofielen die ik via Sebbo geleerd heb te tolereren.
Zo'n aangebrand opmerkinkje is m.i. gewoon een mooie illustratie van het punt dat ik maak. foto
Je kunt je natuurlijk altijd afvragen wat zo`n ontzettend slim iemand hier dan doet, columns schrijven op FOk...sjeh right. Je blijft een domme loser Arch, al gaat je volgende column over Russisch Ballet.
Ik 'schrijf' columns -haal nu absoluut niet het niveau van de nieuwe Arnhemse meisjes bevobbeld- omdat ik dat wil leren. Ik doe dat hier omdat dat mag. Ik krijg kritiek, het raakt me en vandaaruit zie ik (stijl)fouten, maar ook wat ik ok doe. En vormleer is vrij universeel, als je dat leert herkennen kun je dat ook in andere diciplines toepassen. Muziek bijvoorbeeld, wat mijn beroep is.
Maar taal als vehikel is het meest direkt. En hier krijg ik zomaar een podium.
Als antwoord op je vraag. Kijk, dat vind ik er nou plezierig van, je bent een niet-inhoudelijke zeikert, maar je aandrang om me te willen domineren zet me natuurlijk aan het denken en daar doe ik het voor.
Moet je ook es proberen, gaat een geweldige wereld voor je open! foto
Ik denk dat je de zaken te eenvoudig voorstelt. Het klopt wat mij betreft dat er na de oorlog in de kunstwereld veel troep geproduceerd is waar niemand op zat te wachten. Toen niet, nu niet en waarschijnlijk nooit niet. Behalve de componisten zelf. Zij hadden in hun zoektocht naar hun eigen eigenheid een - begrijpelijke - drang tot vernieuwing, tot doen-wat-nog-nooit-iemand-gedaan-heeft. Dit is altijd zo geweest. Mozart was ooit ook vernieuwend.
Het probleem van de na-oorlogse jaren is echter dat de componist dit kon doen, zónder gevaar voor het verlies van zijn dagelijks brood. Dankzij de subsidiestromen van de overheid, die het natuurlijk prachtig vond om mensen bezig te zien met al die interessante dingen waar ze zelf niets van begrepen, maar die - en misschien wel juist daarom - toch reuze belangrijk moesten zijn.
Dat toentertijd de muziekwereld de band met zijn publiek kwijt was, is waar. De kans dat de band tussen die muziek en het publiek ooit nog hersteld wordt, lijkt bijzonder klein. Wat mij betreft krijg je dus gelijk als je vindt dat die muziek gewoon in de prullenbak thuis hoort.
Maar er is zoveel meer! “Nieuwe” muziek staat namelijk helemaal niet per definitie los van het publiek. Mensen als Schönberg, Berg, Stravinsky, Sjostakovitsj en Prokofjev hebben altijd contact met de muziekwereld gehouden en zijn ook nu nog bijzonder populair. Ik twijfel er niet eens aan of je dat met me eens bent. En ook na de oorlog is er ook heel veel academisch verantwoorde muziek geproduceerd die het bestaan meer dan waard is. Denk eens aan Glass, Rihm, Pärt, Bernstein, Copland, Stockhausen, Takemitsu of Boulez. Dit zijn mensen die niet voornamelijk leven op subsidies, die wel contact houden met hun publiek en die ook nu al bijzonder populair zijn.
Ik denk echt dat het wezenlijke probleem niet ligt in het feit dat men academisch verantwoord bezig wil zijn, maar in het feit dat men dat kan doen zonder consequenties.
En echt, ik zit niet te wachten op een kijk-mij-eens-romantisch-doen-ook-al-ben-ik-vijftig-jaar-te-laat-achtige Rachmaninov of een ja-ik-schrijf-dan-wel-musicals-maar-mijn-requiem-is-toch-heel-gevoelig-achtige Lloyd Webber. (Ja, ik ben me bewust dat deze voorbeelden wat ongelukkig gekozen zijn, maar ik wist zo snel geen betere voorbeelden van bekende componisten. Dat soort figuren wordt ook niet bekend.) Ik wil nieuw werk, met een eigen identiteit en een eigen boodschap, werk dat vernieuwend is en daarmee over het algemeen, maar niet noodzakelijkerwijs academisch verantwoord, maar dat wél contact blijft houden met het publiek. En met mij zijn er velen. Laatst was ik in München en daar bracht de Bayerische Staatsoper Medusa, een opdrachtwerk van Arnaldo de Felice. Ik wilde er heel graag heen, maar alle voorstellingen waren uitverkocht. En in Amsterdam en overal in de wereld zie je dezelfde taferelen. Die mensen gaan niet naar de opera om interessant te doen, die komen omdat ze het mooi vinden. En natuurlijk zal een Madama Butterfly het beter doen dan een Writing to Vermeer, maar het feit dat die laatste productie al een keer hernomen is en al in bijvoorbeeld Australië en Londen gespeeld is, lijkt me een duidelijk teken dat de wereld écht wel op dit soort muziek zit te wachten. En mij is dit soort muziek tien keer meer waard dan de functionele film- en computerspelmuziek, die ter ondersteuning van het medium waar ze voor gecomponeerd is goed werkt, maar die op zichzelf staand snel gaat vervelen.
Ik durf het zelfs sterker te zeggen: de muziek die in de kast blijft liggen, naast de muziek waar niemand van begrijpt, is de muziek die iedereen begrijpt. Er wordt namelijk ook enorm veel muziek geschreven die zo ontzettend niet-vernieuwend is, dat iedereen die al vergeten is, voordat het laatste akkoord geklonken heeft.
O ja, wat die Tsjaikovskyballetten betreft: ik vind die altijd pas goed uitgevoerd als ik er kiespijn van krijg. Dat is inderdaad saai. Dat hoort zo. Tsjaikovskyballetten zijn dan ook vooral gemaakt voor meisjes die als prinses geboren hadden moeten worden. En dat heeft niets met de seksuele voorkeur van de componist te maken, want zijn symfonieën zijn wél mooi. Gelukkig heeft hij meer geschreven dan die vreselijke balletten. foto Binnenkort een concert met zijn Doornroosje, blweh foto .
Haha, ik geloof dat ik een beetje fel van leer getrokken ben tegen je, maar ja, ik ga er vanuit dat iemand die graag zo stellig en ongezouten zijn mening geeft niet vies is van een beetje tegengas. foto Enne... met een beetje geluk hebben we in 2013 al een Wagnerjaar. foto En dat Wagner een held was, daar zijn zelfs de grootste Joodse musici het over eens.
Of je nou de koning of de ideologie van de president gaat lopen plezieren, je schrijft in zo'n geval voor het veiligstellen van je inkomen.. Vergeet ook niet dat de comissieleden die de subsidies uitdelen duidelijk omkaderde definities hebben hoe kunst inelkaar hoort te zitten (het vertoont verdomd veel overeenkomsten met hun eigen opvattingen).. Andriessen in je comissie? Rood kaftje om je partituur.. foto Ik vermoed dat de kunstwereld te dicht tegen de politieke macht aangekropen is en alleen nog maar in dienst van de na-oorlogse ideologie is gaan schrijven. Maar er is inderdaad meer, was ik glad vergeten (wordt op mijn werk -cons den Haag- namelijk gewoon doodgezwegen..) Uiteraard, maar die lui vallen niet onder die na-oorlogse definitie. Shostakovich is nog steeds verplichte kost om te leren orkestreren en Prokoviev en Strawinski zijn natuurlijk gewoon gek & geweldig. Rellen tijdens de premiere van de Sacre omdat er een ballerina in een vleeskleurig tricootje rondrende. Ahem, Stockhausen? Met zijn horoscopen? Boulez? Maar mensen als Part & Glass -zucht, wat mooi- vallen onder een nieuwe stroming, alhoewel ik me afvraag of men hen een plezier doet hen daar te categoriseren; de "nieuwe spirituelen". (Glass vindt dat niet erg denk ik)
Zit een gigantische hoop new-age bagger tussen met hier en daar geweldige uitlopers. Gaya Kancheli bijvoorbeeld krijgt zalen vol en ademloos. Onder die (kleffe) noemer valt ook een heleboel 'sterrekinderenshit' zegmaar, maar de boodschap is duidelijk: indringen in de 'naakte schoonheidsbeleving' zonder bombast of andersoortig opgesmukte pathos. Soms erg mooi, soms net iets te naief en vaak ook afgrijselijk infantiel, dan alleen geschikt voor lepe geldruikende gelegenheidsgoeroe's die verveelde huisvrouwen voor grof geld een middagje in de 'spirituele kunsten' inwijden.
Tijdje terug was daar een docu over op net 3, een paar grappig kijkende programmeurs van de grotere concertzalen die vertelden dat ze dankzij deze componisten weer levend publiek in de zaal hadden tijdens een hedendaagse uitvoering. Twee gingen zelfs zo ver door te vermoeden dat we de naoorlogse politieke shit opzij zouden zetten als een 'vergissinkje'. Maar die muziek bestaat bij mij op school niet tot amper, daardoor schiet het ook -ten onrechte- mijn belevingswereld weer uit. Wat er wel bestaan zijn hooghartige studentjes die het domme volk wakker gaan schudden met 'confronterende' kunst enzo. foto Tsja. Dat blijf je gewoon altijd houden. Webber heeft wel wat leuks gemaakt hier en daar, doet dat vooral zo verdomd gemakkelijk.. Maar het blijft een favoriet van Barbara Streisand waarmee alles neem ik aan gezegd is. Kijk, zo hoort het. foto Dat contact moet gezocht worden en niet opgelegd, daar zit mijn kritiek. Dat is een tijd anders geweest, en nog steeds. Galeries die de meest idiote 'kunst' neerzetten -een debiel die een pisbak van zijn handtekening voorziet en 'kunstcritici' laat speculeren waarom hij niet met zijn gewone naam heeft getekend, dat soort shit-, allerlei alledaagse zaken worden ineens zonder talent, laat staan vakmanschap onder de aandacht geschoven alsof het bekijken van een hoeslaken in een galerie je tot nieuwe inzichten zou kunnen brengen.
Die cultuur bestaat nog steeds en is nog steeds om droevig van te worden. Maar jij hebt natuurlijk helemaal gelijk met je voorbeelden. Jammer dat de (staats)media dat avontuur niet aangaat en met de verplichte strontsaaie kost aan komt zakken. En wat zich in het concertgebouw afspeelde was duidelijk politiek-korrekt vormgegeven, ondanks het enorme belegen stigma dat daar tegenwoordig aan mag hangen. Op nieuwjaarsdag gaan beweren dat een matig afrikaanse trommelaar (drie van die bongootjes) op het 'conservatorium van Zimbabwe' (oid) had gezeten en daarom moest rennen voor zijn leven maar ondanks zijn verrijkende invloed op dit cultuurloze landje door de wrede Rita werd teruggestuurd trekken mij weer helemaal in de oude ergernis. Vergis je daar niet in, ik ben daar veel kwaliteit tegengekomen tot m'n verbazing. (Ik luister daar in ieder geval liever naar dan wat men op die nieuwjaarsdag serveerde.. ) Ik ben het wel met je eens dat het als zelfstandig werk uiteraard minder impact heeft, maar het is dan natuurlijk ook functioneel componeren wat men doet. Iemand als Bill Brown (b.v. Return to castle wolfenstein) is daar toch wel erg goed in. Ik herken daar in ieder geval een talent tot verbeelding wat ik gewoon niet tegenkom bij die politieke shit. Lijkt simpelweg verboden te zijn om boeiend te willen schrijven.. Ja, maar dat is dan gewoon fantasieloos/inspiratieloos geschreven. Als je buurmeisje van 6 ter plekke je meloldielijn kan anticiperen heb je gewoon gejat uit het verleden. Dat is geen componeren lijkt me. Euw, echt? Ik heb wel andere uitvoeringen gehoord die wat 'lichamelijker' waren zeg maar, je kon er zelfs vrolijk van worden. Maar dit deed echt helemaal niks en daar had men z'n best op gedaan blijkbaar.
Dat het niets met zijn sexuele voorkeur te maken heeft ga ik niet zo stellig opzij zetten, ga er dan op z'n minst vorlijk mee om, maak er niet zo'n doodsaaie boel van. Was ook meer een verwijzing naar de beruchte voorliefde van het mannengilde om zonder gene zich over te geven aan de wat heftigere feesten. Is zo'n ballet tenminste ook es een keer om aan te zien. Nou, je hebt weer iets in mijn belevingskwab getrokken wat ik vanuit een soort van werksleur een beetje vergeten was. Misschien zit ik gewoon op de verkeerde school wat dat betreft, hoop dat daar eens verandering in komt. Nou hadden we een paar jaar terug Steve Reich over de vloer, maar dat moest dan ineens 'multimedia' heten, hij had namelijk een vrouw die een videocamera wist te bedienen. Dat we ons daarvan lieten doordringen, dat we geen rare opvattingen gingen hanteren dat minimal music ineens gangbare kost zou horen te zijn, straks gaan we ook nog Koyaanisqatsi willen uitvoeren tijdens het jaarconcert..
Ik ging er gemakshalve vanuit dat er onder de popmuzikanten zoals Buckley en bijvoorbeeld Tool/a Perfect Circle de betere muziek te vinden viel, in ieder geval de meer oprechte, zonder belerende bijbedoelingen, kundig en bevlogen uitgevoerd. Wat natuurlijk in schril contrast staat met klassiek geschoolde Nederlandse muzikanten die die bevlieging doelbewust -vanuit een of ander fatsoensbesef- lijken te ontwijken.
Maar afgaan op de Nederlandse staatsmedia als het kunst betreft is doorgaans alleen maar goed als iemand als ik zijn vooroordelen bevestigd wil zien. foto
Dus bedankt voor je reactie.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken