DVD: Doornroosje - Special Edition

Eens in de zoveel tijd tovert Disney weer eens een classic uit de archieven (of zoals Disney het noemt: de kluis). Ze poetsen de boel op, maken er een mooie hoes bij en gooien de dvd vol met extra's. Gegarandeerd dat de nieuwe release een van de best verkochte dvd's is van die maand, want er zijn stapels mensen gek op het verzamelen van alle Disney Classics. Dit maal is het de beurt aan de classic Doornroosje. De film verscheen al eerder op dvd, namelijk in 2003, en nu is het dus tijd voor een nieuwe release. Met meer extra's en de film is geheel gerestaureerd. Maar is deze nieuwe uitgave de moeite waard als je de dvd uit 2003 nog op de plank hebt liggen?

Voor de studio's van Walt Disney was het in de jaren vijftig een beetje 'er op of er onder'. De opkomst van de televisie drong het aantal bioscoopbezoekers terug, waardoor het moeilijker zou kunnen worden om geld te verdienen aan nieuwe films. Het betekende voor Disney dat het een andere weg moest bewandelen om het publiek naar hun films te lokken. Met een slimme marketing en door te investeren in de beeldkwaliteit (Technirama) van de films lukte het Disney om een trouw publiek aan zich te binden. De film -de duurste Disney animatiefilm tot dan toe- kostte meer dan zes miljoen dollar. Met Doornroosje bracht het Amerikaanse bedrijf voor het eerst in negen jaar weer eens een klassiek sprookje naar het witte doek. De film, die gebaseerd werd op het in de zeventiende eeuw geschreven sprookje La Belle au bois dormant van de Franse schrijver Charles Perrault, werd een regelrecht succes. Op alle manieren had Disney het klassieke sprookje omgetoverd naar het witte doek, inclusief een echt sprookjesboek, een betoverende kus en een vuurspuwende draak.

Het is feest in het 14e eeuwse koninkrijk van Koning Stefan. Zijn vrouw, Koningin Stephani is bevallen van een prachtige dochter, prinses Aurora. De geboorte betekent veel voor het koninkrijk en dat van de buren. De koning van het buurland heeft namelijk een zoon, prins Phillip. Beide koningen spreken af dat Aurora en Phillip later zullen trouwen, om zo samen een sterker rijk te kunnen vormen. Bij het dopen van Aurora komen de drie feeën Flora, Fauna en Merryweather om het prinsesje positieve kwaliteiten mee te geven. Flora schenkt haar haar schoonheid en Fauna geeft haar het talent om mooi te kunnen zingen. Voordat Merryweather haar wens uit kan spreken, wordt het feest echter onderbroken. De grote bozerik uit het koninkrijk, Maleficent, is niet uitgenodigd en ze verschijnt desalniettemin toch ten tonele. Omdat ze woest is dat ze niet uitgenodigd is, spreekt ze een vloek uit over Aurora: op haar zestiende verjaardag zal ze zich prikken aan een spinnenwiel en direct sterven. Gelukkig heeft fee Merryweather haar wens nog niet uitgesproken en ze verandert de vloek. In plaats van te sterven, zal Aurora in een diepe slaap raken tot ze met een liefdeskus gewekt wordt. Om haar te behoeden voor dit lot besluiten de feeen Aurora mee te nemen, diep in het bos te verbergen en als Doornroosje op te voeden. Als de dag van haar zestiende verjaardag aanbreekt prikt Aurora zich door een truc van Maleficent toch aan een spinnewiel. Ze valt -samen met het koninkrijk- in een lange, diepe slaap. Kan haar gedroomde toekomstige echtgenoot, Prins Phillip, haar uit haar slaap wekken of is het koninkrijk in een eeuwige diepe slaap terecht gekomen?

Wat direct opvalt aan deze release, zijn de overweldigende kleuren en het bijzonder goede geluid. Er is zoveel aandacht besteed aan de beeldkwaliteit dat het amper opvalt dat je te maken hebt met een film van bijna vijftig jaar oud. Ook het geluid is erg mooi gerestaureerd. Op een goede installatie sta je echt te kijken van de kwaliteit van deze animatiefilm. Qua beeld en geluid is het zeker de moeite waard om je oude dvd van Doornroosje in te ruilen voor deze 'platinum' editie. Ook de film zelf is natuurlijk ouderwets goed. Het verhaal is mooi opgebouwd en kent de klassieke Disney-feel. Alhoewel het een sprookje betreft is deze film natuurlijk geschikt voor jong en oud.

Naast de film bevat ook deze release weer een hele hoop extra's. Sommige hiervan vond je ook al op de vorige editie, maar er zijn ook weer een aantal nieuwe toegevoegd. Op de eerste disk vind je voornamelijk muzikale extra's. Het gaat hier om een Muziekvideo en een mogelijkheid om de vijf liedjes uit de film apart te bekijken/beluisteren. Daarnaast bevat de eerste schijf een documentaire over Peter Tchaikovsky en het klassieke werk Grand Canyon van de Amerikaanse componist Ferde Grofé. Tot slot bevat de schijf een commentaartrack van regisseur John Lasseter, animator Andreas Deja en filmcriticus Leonard Maltin, die terugblikken op de film en de geschiedenis ervan.

Op de tweede schijf vind je vooral informatie over het maken van de film en een paar activiteiten voor de jongere kijkers. Het gaat hierbij ondermeer om een aantal making of's, een aantal niet gebruikte liedjes, een documentaire over het kasteel van Doornroosje in Disneyland en een aantal trailers.

Doornroosje is een tijdloze verfilming van een prachtig sprookje. De film is bijzonder mooi gerestaureerd en eigenlijk een musthave voor alle liefhebbers van animatiefilms en Disney in het specifiek. De release op twee schijven bevat bijzonder veel leuke extra's en is ook nog eens verpakt in een mooie kartonnen slipcase met glanzend reliëf. Zelfs als je de vorige release op dvd nog in de kast hebt staan, is deze aanschaf zeker de moeite waard.

Label: Buena Vista / Disney Releasedatum: 23 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: