Boek: Mark Cerasini - 24: Operatie Hell Gate

Jack is back...Miljoenen mensen zijn in gevaar wanneer CTU (de Counter Terrorist Unit waar Jack Bauer werkzaam is) in Los Angeles ontdekt dat een terroristische groepering een bijzondere aanslag op Amerikaanse bodem voorbereidt. Jack heeft slechts vierentwintig uur de tijd om de aanslag te voorkomen. Nog voordat hij de eerste verdachte kan verhoren, ontsnapt de terrorist en wordt Jack beschouwd als verrader. De FBI opent ook nog eens de jacht op hem omdat hij verdacht wordt van de moord op twee FBI-agenten.

Tot zover een standaard, maar spannend 24-plot, lijkt het wel. Nieuwsgierig begon ik dan ook aan het boek. Al gauw valt me op dat het boek strak het bekende 24-sjabloon volgt. Het geheel opent en sluit met een knaller, de hoofdstukken zijn per uur ingedeeld en Jack weet zich al heel snel weer maximaal in de nesten te werken. Het boek speelt zich af een aantal jaren voor de gebeurtenissen in het eerste seizoen. Bekende namen als Tony Almeida, Milo Pressman maar logischerwijs dus ook Nina Meyers en Jamey Farrell maken hun opwachting.

Terwijl de jacht op Jack wordt geopend, probeert hij binnen te dringen in het hart van de terroristische cel om zo achter het doelwit van de aanslag te komen. Enig geweld wordt hierbij, net zoals in de serie, niet geschuwd. Bijkomend 'voordeel' van een boek is hierbij dat smakelijke details in geuren in kleuren worden beschreven. Opvallend is de setting in New York, de stad waar Jack verzeild raakt en waar hij alles dus in zijn eentje moet doen.

24: Operatie Hell Gate leest lekker snel weg, je bent zeker geen uur per hoofdstuk bezig. Het real-time gevoel wat je bij de serie af en toe nog eens hebt, schiet hier zijn doel dus voorbij. De stijl van het boek doet een beetje denken aan Tom Clancy: liefhebbers van zijn werk moeten zeker dit boek en de volgende delen uit de 24-serie in de gaten houden. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. De adviesprijs van 24: Operatie Hell Gate en de toekomstige boeken is namelijk 9,95 euro. In oktober en november zullen de volgende twee delen verschijnen.

Klik hier voor meer informatie over de serie.

Uitgever: Van Holkema & Warendorf ISBN: 90 269 8529 0 Pagina's: 264