Koninginnedag '04, Museumplein Amsterdam

12:00-13:00

Tegen twaalf uur begint het Museumplein vol te lopen. De weergoden zijn Amsterdam gunstig gezind, de hele dag zou het geweldig weer blijven. Het eerste optreden is van Candeejay, Alice Deejay maar dan anders. Ze playbacken wat house nummers en mogen dan plaatsmaken voor een echte zangeres (hoewel de meningen daarover uiteen lopen), Do. Do zingt behoorlijk goed op deze zonnige dag, het is dan ook een beetje een anti-climax als Parla et Pardoux op gaan treden. De Gebroeders Ko volgen met hun waterscooter en fietsbel. Live, maar da's geen bijzondere prestatie.

Nog net voor één uur 's middags zingen beide Idols finalisten, Boris en Maud, ieder een nummer. Allebei uiteraard live en dat doen ze heel behoorlijk. Het publiek laat een voorkeur voor Boris horen, ik ben dan ook benieuwd of de mening van het ruim 200.000 koppige publiek representatief blijkt te zijn vanavond.

13:00-14:00

Het tweede uur wordt geopend door een Idols finalist van vorig jaar, Marieke. Hoewel ze het helemaal niet slecht doet, hoor je aan haar stem snel genoeg waarom ze niet verder is gekomen. Ook op de drie danseressen van Marieke is duidelijk bezuinigd. Fox Kids groep Ch!pz doet hun ding (geplaybackt), maar het 538-publiek kan het wel waarderen. Ook hun bescheiden hit 'Cowboy' komt langs.

Fabrizio en Paul, dat zegt jullie vast niets. Re-union misschien. Ook niet? Re-union vertegenwoordigt ons land binnenkort tijdens het Eurovisie Songfestival met het nummer 'Without You'. Dit nummer brachten ze ten gehore, maar volgens mij waren de heren wat zenuwachtig. Sommige zinnen kwamen er wat bibberig uit, gelukkig waren de hoge noten zoals ze horen, zuiver. Na Re-union volgen dat uur nog optredens van Jules en Raoul, Melrose en Leki.

14:00-15:00

De tijd kruipt langzaam verder, de optredens worden interessanter. Zo beginnen om 14:00 de heren Acda & De Munnik, die een goed optreden neerzetten. De Limburgse dames van Treble volgen met hun single 'Ramaganana'. Zoals altijd klinkt de zang weer erg goed, bovendien zijn de dames een prettige verschijning (en vrijgezel!). Als daarna Jim het podium betreedt, klinkt er toch hier en daar duidelijk boe-geroep. Jim trekt zich er weinig van aan en zingt gewoon een paar nummers, en dat doet ie goed. Het boe-geroep is dan ook snel verdwenen.

Dan volgt wat mij betreft één van de betere optredens van de dag. Ronald Molendijks Soulvation treedt op, met twee geweldige zangeressen en goede muzikanten. Het optreden klinkt geweldig en wordt dan ook zeer goed ontvangen door het publiek. De sympathieke Special D treedt even voor drie uur op, zoals altijd doet hij zelf weinig maar hij geniet zichtbaar.

15:00-16:00

We zijn alweer halverwege de middag als Di-rect gaat optreden. Het 538-publiek begroet ze zoals altijd uitzinnig. De zang van Tim is dit keer niet zo sterk, dat ben ik beter van hem gewend! Dan is het tijd voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dopeness, oftewel ADHD. Ik ben niet zo'n fan van het live-geschreeuw van de heren, maar het publiek gelukkig wel.

Na de Klubbheads, in de vorm van DJ Boozy Woozy, was het wederom de beurt aan Brainpower om op het podium te verschijnen. Zanger Danzel sloot het uur af.

16:00-17:00

Eindelijk weer echte muziek. Veldhuis en Kemper geven iets over vieren een mooi optreden weg, iets dat niet gezegd kan worden van de heren van 3T. Het publiek is super enthousiast, de heren hebben het naar hun zin, maar dan hapert de geluidsband en blijkt dat de heren playbacken. 3T neemt de enige juiste beslissing, stopt de band en zingt zelf verder. Helaas is de zangkwaliteit live een stuk minder, maar respect voor de beslissing.

Na Lange Frans en Baas B verschijnt The Rasmus ten tonele. In tegenstelling tot de TMF Awards, waar ze playbackten, spelen ze op het Museumplein live. Dat klinkt helemaal niet onaardig!

17:00-18:00

Om vijf uur een optreden van Intwine. Tot grote spijt van de heren zelf mochten ze maar drie nummers doen, al is dat niet minder dan de andere artiesten. Klinken doet het in ieder geval wel, en zodra Roger z'n Caraibische dansje doet, gillen de meisjes als vanouds. Vervolgens doet RMXCRW z'n cover, ik stop even m'n vingers in m'n oren, treedt Starkoo op en springt wannabe-kid-punkster Kim-Lian een paar keer op en neer. Geinig.