Mobieltje onmisbaar voor jongeren

Een nieuw grootscheeps onderzoek onder Amerikaanse tieners onthult hoe deze leeftijdsgroep omgaat met mobiele toepassingen. Ze stellen andere eisen aan de apparaten en dat licht een tipje van de sluier op over hoe mobiele toepassingen in de toekomst gebruikt zouden kunnen worden.

Het onderzoek van Harris Interactive werd uitgevoerd onder ruim 2000 tieners tussen de 13 en 19 jaar, ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum sinds het allereerste mobiele telefoongesprek dat op 13 oktober 1983 werd gevoerd. Het bleek dat jongeren hun mobieltje niet alleen zien als een functioneel apparaat, maar dat het ook integraal deel uitmaakt van hun identiteit en leefwereld.

Na kleding is het merk van het mobieltje het statussymbool van de moderne jongere. Dat is bepalender voor iemands identiteit dan bijvoorbeeld juwelen, horloges en schoenen. Mobieltjes worden in een rap tempo een sociale must have voor tieners. 57 procent van de jongeren beschouwt de telefoon als een cruciaal en onmisbaar onderdeel van hun sociale leven.

Vier van de vijf Amerikaanse tieners heeft inmiddels een mobieltje, wat 40 procent meer is dan in 2004. Ruim 57 procent geeft aan dat mobiel bereikbaar zijn de kwaliteit van hun leven heeft verbeterd. Iets meer dan de helft vindt dat mobiele toepassingen een nieuwe vorm van entertainment zijn en een op de drie speelt geregeld spelletjes op het toestel. Ook de serieuzere toepassingen worden gewaardeerd: tachtig procent voelt zich veiliger onderweg als ze een mobieltje bij zich hebben.

Hoewel jongeren graag bellen en sms'en met hun contacten, zitten ze niet zo te wachten op een functie die kan aangeven wie zich op welke locatie bevindt. Een derde gruwt van het idee dat iemand anders precies kan zien waar ze zijn.

Een andere opvallende uitkomst is dat sms'en langzamerhand het feitelijke praten met elkaar vervangt. De ondervraagde jongeren besteden net zoveel tijd aan de tekstberichtjes als aan feitelijke telefoongesprekken. Toen hun werd gevraagd wat ze zouden doen als sms'en niet meer mogelijk was, antwoordden veel tieners dat hun sociale leven ten einde zou zijn. 42 procent zegt zelfs blind te kunnen sms'en. Een van de onderzoekers voegde daaraan toe dat het aangeeft wat er in mobiele communicatie belangrijk is: privacy, gemak, controle en de mogelijkheid om van alles tegelijk te doen.