Nieuws
Proef met OV-chipkaart blijkt fiasco

Kinderwagens bleven steken en kinderen kregen een klap van de poortjes omdat die te vroeg dicht gingen. Uitchecken mislukte vaak, waardoor reizigers het maximumtarief van vier euro moesten betalen. Afleesapparatuur gaf soms het verkeerde station aan. Er ontstonden opstoppingen voor de poortjes en er waren te weinig oplaadpunten.
De bedoeling is dat heel Nederland over anderhalf jaar over is gestapt op de OV-chipkaart. De strippenkaarten en treinkaartjes zijn dan verleden tijd. Deskundigen denken nu dat het zeker nog tot 2010 gaat duren voordat de invoering een feit is.
"Het grote gevaar is dat we straks een systeem hebben dat landelijk niet werkt", zegt een goed ingevoerde bron die werkzaam is bij een van de OV-bedrijven. "De test met de Rotterdamse vervoerder RET, Connexxion en de NS op de HoekseLijn had als voorbeeld voor de landelijke invoering moeten dienen. Maar de NS gaat straks andere centrale software, andere automaten, andere incheckpaaltjes en andere elektronische controle-apparaten gebruiken."
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
Lekker logisch weer allemaal.
Ik heb één keer een wegwerpchipkaart gebruikt.
Bij het inchecken: "Kaart niet geldig". Opnieuw langs de scanner. "Kaart niet geldig." Opnieuw. "U bent al in/uitgecheckt". Ik denk, ok, zal wel, ga met de metro. Loop de metro uit, haal kaart voor poortje. "Kaart niet geldig."
Zucht..
Sorry hoor, maar ik kan niet zeggen dat dit verrassend is. Het OV is voor mij de enige manier om te reizen atm, en als je meemaakt hoe incompetent het OV al is, en dan vooral de NS, dan kon je op je water aanvoelen dat dit sowieso fout zou gaan. Volgens mij kreeg ik twee jaar terug bij het ophalen van m'n OV kaart al een folder over de chipkaart, dat ie dat jaar ingevoerd zou worden. Nu word het dus 2010... foto
Is he able, but not willing? then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
foto
Incompetent management,
Incompetente specialisten,
Veel vrije dagen, dat dan weer wel.
ik snap het trouwens niet helemaal, kon je dan het hele station niet in zonder langs van die metro poortjes te gaan foto
NOOOOT !!!
foto.
Of nog beter, Mobairu, eh, Mobile Suica.
foto
Gewoon je mobiele telefoon over de sensor zwaaien, waarna het automatisch van een prepaid kaart afgehaald wordt.
foto
Dit systeem gebruiken ze al meer dan anderhalf jaar!!
en hun treinen komen zelfs op tijd foto
zou onze maatschappij dat nog wel accepteren?
Al weken voor dat ze het in gingen voeren stond Fok! en andere forums al vol dat het systeem NIET werkte, en toch gingen ze er weer mee door....
Maar nee, In Nederland krijgen we dat strippenkaartensysteem er maar niet uit.... foto
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
fotofoto
Mijn muziek lijstje - Wishlist
2 zones om ergens heen te kunnen. Maar dat is dan weer 3 strippen, niet 2.... foto
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
HOME
OTOO
Wat betreft het tripje naar Osaka, dat zou wel leuk zijn als je niet vast zit aan de EU, je moet voor dit soort bedragen een "Europese Aanbesteding" doen en tja, omdat men bang is dat de EU teveel concurrentie krijgt van bijvoorbeeld Japan (men kan ook de kwaliteit verbeteren, maar dat kost geld en een Europese aanbesteding is natuurlijk goedkoop en vol verplichtingen) ben je verplicht dit te doen.
Dus waarom zitten we hier met 3e rangs bedrijven te rotzooien zoals een parkeergarage die niet af komt of een OV-systeem wat niet werkt... dat komt door die Europese Aanbesteding. (en zoals zo vaak met die aanbesteding zit je vast aan loze beloftes die in de praktijk vele malen duurder uitvalt dan belooft is).
Overal op de wereld hebben ze goed werkende OV-systemen, van de VS tot aan China. Nou moet ik toegeven dat ik veel systemen heb gezien en die klapdeurtjes kwam ik nog nergens tegen eigenlijk. Wel de standaard draai-dingen... zou in de VS ook nooit gebruikt worden want daar zouden ze voor miljoenen zijn aangeklaagd als er mensen vast kwamen tussen die dingen....
Enige wat ik echt mis is de stiekeme prijsverhoging die ingevoerd is met de OV-chipkaart. 11 ct de kilometer en een starttarief van 70 ct voor het Rotterdamse OV. Dat houd in dat je in plaats van 90 ct kwijt voor een ritje door de stad je ineens zomaar het dubbele kwijt kan zijn. Reactie van de RET krijg je overigens niet als je vragen erover stelt.. goh, wat gek foto
Of je laat iedere Nederlander chippen en neemt op die manier zijn/haar leven over Of je laat mensen gewoon een kaartje kopen (goed voor de werkgelegenheid, sociale controle, bla bla bla).
De NS is een bedrijf dat niet eens in staat blijkt haar treinen op tijd te laten rijden, dus laat ze alsjeblieft niet nog verder rondrotzooien met electronica die te moeilijk voor ze is.
Mijn OV-pas-vermomd als kortingskaart gaat eerst 20 seconden de magnetron in, dan zien we wel verder.
Ik betaal voor die pas om met korting te mogen reizen, niet om van A naar B ver- eh GEvolgd te kunnen worden...
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
お元気ですか?
Inderdaad, Suica is onwijs goed. Het enige probleem dat we in Nederland hebben is dat de Japanners veels te eerlijk zijn om zomaar over die klapdeurtjes te stappen en je nagenoeg geen zwervers in de metro's zal zien.
Hier heb je tig mensen die als het maar even kan zwartrijden, diverse figuren die in de metro spuwen of hun lieftallige zonnebloemzaadjes op de grond deponeren enzovoorts...
Het idee is leuk, alleen de uitwerking zoals gewoonlijk kut. Ze moeten vooral zo doorgaan. Ze hadden dat geld beter kunnen besteden aan het aantrekkelijk maken van het OV, dus goedkoper maken (ipv duurder, zoals nu steeds). Wellicht in de vorm van subsidie of gewoon die bedrijven verplichten hun prijzen naar beneden te gooien en NS eens achter hun reet aanzitten dat ze die dingen van ze eens op tijd laten rijden.
babelfish bakt der trouwens niks van k neem aan dat der staat
Ohiou gozaimasu!!
o'genki desu ka?
toch? ^^
Gee mij de strippenkaarten maar.
Ogenki desu ka.
Overigens klopt het nieuwsbericht niet helemaal, ik zie mensen al maanden die chipkaarten gebruiken, waarschijnlijk ging het om een eerste grootschalige proef oid. Veel poortjes worden ook moedwillig gesloopt overigens.
maarre ik dacht dat er geen officiele Romaji spelling was voor Japans
maar goed is er ergens een stichting dat probeert die onzin tegen te gaan en zich inzet voor betaalbare ritten? sign me up
Dat werkt al jaren prima in London. foto
foto
Ik ben sinds kort bezig met Japans. Hoop over een jaar of twee op JLPT level 3 te zitten.
Poortjes die jankende kut kinderen knock out slaan! foto
k ken et zelf alleen maar van de TB's aan anime die k heb gekeken
Probleem is volgens mij dat ze naast opniuew het wiel willen uitvinden het hier ook gelijk voor alles willen doen, hoewel vooralsnog de Metro niet eens 100% werkt.
Toch snap ik veel van de "problemen" ook niet, het wordt al maanden gebruikt hier in Rotterdam dus waar die paar weken nu vandaan komt.
Vind het al erg bij de sns bank. Je komt daar binnen en het aantal medewerkers kan ik op 1 hand tellen. Vragen beantwoorden ze amper. (ja vinger wijzen naar welke machine je moet) machine om te storten, te pinnen, te bankieren.. erg gezellig foto
In de Rotterdamse metro is het al een paar maanden mogelijk te "chippen" maar sinds enkele weken is het voor de rest van de OV in Rotterdam pas ingegaan. In die weken zijn al enkele keren de automaten buiten werking geweest, betaal je teveel voor je ritje en weet ik veel wat voor problemen nog meer. Grootste hiaat is wel dat je op maar een paar plekken goed kan zien wat je tegoed is. De kaartlezers zijn onduidelijk daarin en ook de kosten e.d. zijn onoverzichterlijk. Zo beweert de OV-machine dat ik in de min sta, maar om te reizen moet er minimaal 4 euro op staan en die verrijd je niet zo snel met de tram (als het goed zou zijn).
Het zal de staat best wel wat kosten, die pleitte namelijk voor 1 landelijk systeem maar degenen die voor de kosten opdraaien zijn natuurlijk de reizigers.
Wat iemand me wel vertelde over Japanse infrastructuur is dat gehandicapte niet zijn toegelaten. Omdat het "systeem" daar niet op aangepast is. Alle lichamelijk gehandicapte. rolstroelgebruikers e.d. wonen in speciale aangepaste dorpen, ver buiten de steden.
Shocking
foto
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
En de kosten zullen worden doorberekend aan... precies...! foto
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
Heel Nederland zag dit al aankomen.. behalve de overheid en de NS
Wat een incompetente lutsers zijn het toch foto
Overigens zijn reizigers maar lastig, die wennen niet aan die nieuwe dingen.
Het kaartje aanschaffen en reizen zullen ze flink duur maken foto
OV moet gewoon gratis zijn!
Neem dan hun hele systeem over... daar werkt het perfect. Werkt op alle openbaar vervoer en zowat elke winkelketen accepteerd het als betaalmiddel.
asmodai: Konbanwa, hai genki desu!
of gewoon uitbesteden aan hun dan hadden we nu al .. dit is nu dikke stront door een techter zoals we gewend zijn van NS en wat er omheen zit
ns foto
poortjes foto
vorige x zat er ook een vent met zijn koffer tussen liep heel het systeem vast foto toen moest iemand van de ret erbij komen, gellukig zat ik al in de metro toen dat gebeurde ze hebben hem in ieder geval gemist foto
dat flutsysteem werkt niet gewoon het op treinkaartjes houden, ik zie zo'n chipkaart als een excuus om de tarieven nog maar eens te verdubbelen foto
En dat is nou precies waarom die dingen weg moeten, vaak genoeg dat metro's/treinen niet goed op elkaar aansluiten en dat je dan weer een kwartier mag wachten (en sommige van ons wellicht zelfs een halfuur of meer...), enkel omdat je zo stom moet wachten op een apparaat...
Anders verzinnen ze een systeem waardoor je langs een apparaat moet lopen zonder poortje dat automatisch je kaartje in je zak (of weet ik veel wat) wordt waargenomen en van jouw geval geld wordt gehaald...mensen die geen bij hebben gewoon met de camera opnemen
Of nog leuker, gewoon je gezicht/oog in een apparaat laten zien dan gaat, poortje is niet nodig want als je gewoon langsloopt gewoon camera erachter.
er is MEER in nederland dan de NS hoor.. het is een landelijk probleem bij ALLE ov bedrijven die er aan mee werken, dus OOK de connexxion en RET
ttssssssttt... NS bashers! foto
Saw a vision of the world and all the wonders there would be.
OT: Welke automatiseerders zijn er eigenlijk bij dit project betrokken ? Lijkt mij zinvol om deze prutsers bij volgende grote (overheids)projecten maar niet meer te vragen.
HOME
OTOO
Wel werd er 1,50 afgeschreven ondanks dat ik daar vantevoren schriftelijk bezwaar tegen had gemaakt foto
Oplichters foto
WERK ALLEMAAL EFF VRIJWILLIG MEE AAN BIG-BROTHER , EZELS!
fotofoto
Denk eens aan de dag dat al die databases met elkaar gekoppeld gaan worden voor; "National Security Measures" ahum, kuch, uhuhu... foto
a) Er per kilometer afgerekend gaat worden en de reiziger dus voortaan mag betalen voor de enorme omwegen die bussen, treinen, metro's, trams etcetera maken.
b) Overstappen nu nog maar tijdens 35 minuten kan. Mag je daarna weer het basistarief dokken. Vooral erg leuk met vertragingen.
c) Je met de wildgroei aan vervoerders iedere keer moet overstappen op een andere vervoerder. Kan je iedere keer het basistarief extra dokken, in plaats van een kaartje van A naar B met één keer het basistarief.
c) De zonering er helemaal uitgaat. Dat wordt dus niet meer terug op hetzelfde aantal strippen.
d) Differentiatie in de tarivering mogelijk wordt en straks op drukke trajecten de tarieven met tientallen procenten omhoog zullen schieten om de onrendabele lijnen te financieren die OV-bedrijven in de lucht moeten houden om de aanbestedingen binnen te halen of anders zichzelf moeten opheffen.
Als je dan ook nogeens nagaat dat je straks met een dozijn chipkaarten in je portemonnee rondloopt omdat abonnementen of speciale tarieven alleen op de vervoerderspecifieke chipkaart werken, dan kun je nagaan dat dit één grote ramp wordt, wat geen enkel voordeel voor de reiziger oplevert.
Een van de belangrijkste voordelen die wordt aangehaald is dat het afgelopen zal zijn met het gezeur met kaartjes en je de 'veel makkelijkere chipkaart' kunt gebruiken. Is dat zo? Welnee. Zelfs al reis je een station verder, dan is het al meer werk. Je koopt een kaartje in de bus, klaar. Met de OV-chipkaart moet je eerst opladen of kijken of er überhaupt wel genoeg opstaat, dan inchecken en dan ook nog eens uitchecken. Moet je nagaan als je een langere reis met meerdere bus/metrovervoerders maakt.
Ik zal een voorbeeld geven van Dirksland naar Rotterdam Centraal.
De situatie nu:
Je koopt een strippenkaart en de buschauffeur stempelt 14 strippen af. Klaar is kees.
Straks:
Je laadt je chipkaart op of checkt of er nog genoeg opstaat.
Je checkt in in de bus naar Oude-Tonge.
Je checkt na ongeveer 30 minuten uit op Oude-Tonge en hoopt dat de bus naar Zuidplein niet te laat is zodat je 35 minuten overstaptijd overschreden wordt en je weer het basistarief mag dokken.
.Je checkt in in de bus naar Oude-Tonge
Je checkt uit op Zuidplein
Je checkt in voor de metro en betaalt weer het basistarief, dit is immers een andere vervoerder.
Je checkt uit op Rotterdam Centraal.
Oh, oh, oh, wat een gemak. foto
Al die pasjes zijn ongelooflijk klote.
Waar denk je dat zo'n test voor bedoeld is? foto
Zus van -Magnolia- *O*
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken