Hoogtemeter toestel Schipholcrash eerder defect
De hoogtemeter van de Boeing 737 van Turkish Airlines die in februari 2009 neerstortte bij Schiphol was voor de crash al zestien keer stuk gegaan. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) maandag in antwoord op Kamervragen van partijgenoot Attje Kuiken.
Het gaat om de periode januari 2008 tot februari 2009. Volgens Mansveld is in alle gevallen direct actie ondernomen en is het niet waar dat de defecten niet zijn gerepareerd. Zo is bijvoorbeeld het systeem opnieuw opgestart of de antenne vervangen.
"Gemelde defecten worden altijd gerepareerd", verzekert Mansveld. "Meteen na een vlucht, als de ernst van het defect dat vereist, of tijdens het reguliere onderhoud als er sprake is van minder zware defecten."
De Boeing, met aan boord 135 inzittenden, stortte neer in een akker vlak voor de Polderbaan. Negen mensen kwamen om het leven, tachtig anderen raakten gewond. Eerder bleek al dat een van de oorzaken een defecte radiohoogtemeter was. Die gaf een te lage hoogte aan.
Het Openbaar Ministerie liet vorig jaar weten geen strafrechtelijke vervolging in te stellen. Fabrikant van het vliegtuig Boeing en luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines valt strafrechtelijk niets te verwijten. De piloten, die zich niet hielden aan het protocol voor een plotselinge daling, zijn dood, waardoor vervolging onmogelijk is.
Hoogtemeter toestel Schipholcrash eerder defect (Foto: Novum)