Nieuws
F16's onderscheppen Boeing
De Boeing werd onderschept omdat er geen communicatie tussen de luchtverkeersleiding en de Boeing was. Uit voorzorg moesten de F16 toestellen het vliegtuig identificeren en begeleiden tot het radiocontact hersteld was.
Tijdens het op weg zijn naar de Boeing doorbrak één van de straaljagers boven Amersfoort de geluidsbarrière. Dat leidde tot overlast en verschillende telefoontjes met vragen bij de Luchtmacht.
Onder visuele instructies van de F16-piloten werd het contact met de Luchtverkeersleiding en de Boeing tot stand gebracht. Er bleek uiteindelijk 'niets aan de hand', aldus de Luchtmacht. Waarom er in eerste instantie geen radiocontact was, is onduidelijk.
Geen contact? meteen een stel F16's er op af sturen geen risco nemen.
En ja die overlast van het geluid?
Jammer dan maar hoor alles boven veiligheid
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
ze doen het goed foto
....................................................
Van mij mogen ze vaker door de barriere. Van de zomer ook al 2 klappen achter elkaar. Bij de 2e stond ik buiten, je voelt gewoon die klap/schokgolf door je haar heen foto Laat ze maar komen, al die Boeings met communicatiestoringen ! foto
Een goede zaak dat de F16's even gingen kijken wat er aan de hand was.
Je weet immers maar nooit
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
velpzuid.nl _\O/_
Fotoboek
Forum (velpzuid.nl)
HULDE AAN DE LUCHTMACHT
Duna staat er volledig verbaasd van dat er in NL SNEL gereageert kan worden in geval van nood!!
Dit geeft de burger weer moed, voor het geval dat het geen loos alarm betreft! fotofotofotofoto
* You're about as useful as a one-legged man at an arse kicking contest
* I can resist everything except temptation.
* If everything seems under control, you're just not going fast enough
Wat betreft gluidsoverlast denk ik dat iedereen het er wel mee eens is dat veiligheid voor alles gaat. Bovendien komt dit gelukkig zelden voor.
ofwel: bedoel je niet de luchtmacht?foto
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
"Ja, ik wil niet klikken, maar volgens mij vloog 1 van jullie jongens door de geluidsbarriere heen, en nu is ie helemaal stuk"
(kunnen ook meisjes zijn hoor foto)
Tot in de jaren 80 passeerden regelmatig Russische Bears op weg van Rusland naar Cuba op spionage vluchten. Maar dat was vaak net ten noorden van de waddeneilanden. Die werden ook steeds onderschept (waabij de Duitsers, Nederlanders en Engelsen elkaar afwisselden).
En civiele vliegtuigen werden in dit soort gevallen ook onderschept.
Onze luchtmacht rules !!!!!
een trein heeft een machinist, een vliegtuig een piloot foto
- Michele Sciacca
OT: geweldig dat de QRA altijd klaar staat voor dit soort gevallen.
pers.p166.com <- Personal
Hulde aan de KLu foto
Heb de klap wel gehoord, maar ja, ik ben zo'n ei dat dan denkt: hé, de luchtmacht is weer aan het spelen.
MIJN FOTOBOEK <=== FOTOBOEK!
Handgebaren lijkt me watmoeilijk, of de straaljagers moesten echt pal naast de boeing vliegen?
Of hebben de straaljagers van tegenwoordig ook zo'n bordje "STOP! POLITIE!"?
R.I.P Jolanda my big sister 09-09-1969 - 13-05-2005
En dan de kwestie valkenburg...ook zoiets...bezuinigen maar jongens...die onderzeeboten komen er toch niet? Nee in dat stukkie water boven Duitsland wel zkr? Diep triest dit...
Een vanhen heeft een tijdje terug een accidentje gehad met dr vliegmasjien
see my mind in kaleidoscope
Muziekje d'r bij? http://www.soundcloud.com/fufr
En ookal moesten ze van Twente komen. Voordat ze in de lucht en bij het toestel (zo'n 11 km hoog) zijn moeten ze ook flink doortrappen en waarschijnlijk in dezelfde regio door de geluidsbarriere gaan...
Evengoed jammer van die bezuinigingen. Maar ik denk ook dat de dreiging nu toch meer uit een andere hoek komt en niet zo snel uit de zee of de lucht (afgezien van kapingen).
Wat het seinen betreft: daar bestaan afspraken over die elke piloot moet kennen. Dit kan met gebaren, lichten en bewegingen van het vliegtuig.
- Marion Silver, Requiem for a Dream
maar dat die mensen meteen gaan bellen naar de luchtmacht vink altijd zo`n gezeik..
foto goed werk foto
foto KLU foto
http://www.forumchat.nl
Personal spam: http://www.kenya2ndhand.com
En zelf 100den euro's uitgeven aan vuurwerk...
(En van die sirene vond ik ook een leuke opmerking.)
Zo'n knal is gigantisch leip...
Laatst 1 meegemaakt toen ze achter een hongaarse vliegtuig aan gingen.
Echt mooi om dat mee te mogen maken.
Het zou verplicht moeten worden 1x in de week zo'n geluidsbarriere te doorbreken: ))
Dan weten wij (burgers) dat de straaljagers het nog doen, en voelen we een stukje veiliger : )))
(Kan hier een poll van komen ???)
Ze zijn in het kort termijn wel goed bezig geweest.
je vingerafdruk
je paspoort/id
een irisscan
je huidige verblijfplaats
je toekomstige verblijfplaats
de namen en adressen van al je kennissen en familie
Het ip van je internet aansluiting
je bankrekening nummer en bank afschriften
je geloofsovertuiging
je politieke overtuiging
je mogelijke toekomstige terroristicsche plannen
Dit alles in het kader van de veiligheid in nederland. Zo weten we of je een gevaar voor de samenleving bent en al preventief opgeruimt nmoet worden of dat het nog niet nodig is.
Oh wacht even .... je wil veiligheid...... prima ... we zullen je alvast maar executeren omdat we neit zeker kunnen zijn dat je in de toekomst niet iets misdaadigs gaat doen.
In Nederland hebben we 3 basissen die de functie van main operating base hebben: Leeuwarden, Twenthe en Volkel. Op deze basissen staan de F16's gestationeerd. Op Twenthe stonden er eerst 2 maar per 1-1-2004 is het 315 squadron officieel op non-actief gezet (squadrons verdwijnen niet namelijk).
Het 313 squadron is nu nog de enige die opereert, voor hun staat 1-1-2006 gepland als officiele sluitingsdatum waarna het nog een jaar duurt voordat de rest van de toko sluit.
Om even het verhaal te vervolgen... op die 3 main operating bases (MOB's) worden wisselbeurten gehouden wat het QRA (Quick Reaction Alert Force) betreft, m.a.w. de ene keer doet Leeuwarden de QRA, de andere keer is het Volkel, dan weer Twenthe, etc. Een QRA bestaat uit 2 F16's op 1 basis.
De QRA is in NAVO verband, ieder NAVO land heeft zoiets dus. Dat is toen in de koude oorlog opgericht wegens dreiging van de Russen als ik het goed begrepen heb.
Kortweg 2 dingen:
- Twenthe is nog vol in bedrijf en dus NIET gesloten
- QRA's worden door alle MOB's gedaan in wisselbeurten.
Voor meer info zie de site van de luchtmacht (.nl).
En voor het gemak kun je ook HIER klikken.
Op 1 december was de luchtmacht voor het laatst ingezet voor een QRA, eveneens met een passagierstoestel uit Azië, dat op weg was naar Londen.
Vorig jaar op 7 oktober onderschepte de luchtmacht een Amerikaans marinevliegtuig dat op weg was naar Noorwegen. Vorig jaar ook kreeg een chartervlucht van Noorwegen naar Spanje begeleiding van F-16's omdat het toestel gedurende 45 minuten niet reageerde op radiocontact van de luchtverkeersleiders van Eurocontrol."
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
Held Blaise NKUFO \[b\]All time topscoorder in Enschede\[/b\]
\[b\]WE WON IT ELEVEN TIMES!\[/b\]
De ene keer staan er 2 F16's op Leeuwarden klaar voor dit doel, dan weer op Volkel, dan weer op Twenthe. Dat roeleert over die 3 main operating bases.
Overigens gebeurt dit in samennwerking met de overige NAVO landen.
Ere wie ere toekomt he en dat is zekersteweten niet alleen Leeuwarden.
Voor grote problemen hebben we een computer
volgens mij bedoel je "Eén team, één taak"
p.s. nog een spelfout ook...
En om dat ding te begeleiden: zo'n piloot snapt et echt wel dat'ie achter de F-16 aan moet als die een paar meter naast z'n raampje komt vliegen.
De straaljager gaat vervolgens in het zicht van de piloten vliegen, en door gebruik van de verlichting en bewegingen van het toestel (internationaal afgesproken) wordt er gecommuniceerd. Maar eigenlijk zal elke piloot meteen al de internationale noodfrequency indraaien om daar contact op te leggen met de straaljager. Dat is makkelijker.
Mochten het terroristen zijn dan is dat pas duidelijk als er niet gereageerd wordt op de communicatiepogingen van de straaljager.
Hoe kan zo'n toestel nu radiocontact verliezen? Door niet van frequentie over te schakelen (vergeten) na de instructie van Duitsland. Vervolgens horen ze wel gewoon radioverkeer van Duitsland, maar niet van Nederland. Hierdoor valt het niet meteen op dat je geen contact meer hebt met het juiste verkeersleidingscentrum.
En over de sonic boom: Deze volgt het toestel. Je hoorde hem dus niet "helemaal in apeldoorn" maar je hoorde hem daar toen de F16 daar in de buurt kwam.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken