Proef kilometerheffing Amsterdam kan beginnen

De proef met betaald autorijden in de regio Amsterdam begint vaste vormen te krijgen. De eerste 'ontspitsers' rijden naar verwachting nog dit voorjaar met een kastje in de auto. In eerste instantie worden via werkgevers duizend deelnemers gezocht. Het is de bedoeling dat de komende negen maanden tienduizend automobilisten meedoen, waarna de resultaten worden gepresenteerd.

Het project moet duidelijk maken tegen welke condities spitsrijders hun gedrag gaan aanpassen en zo bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio Amsterdam.

De deelnemers krijgen tussen de 80 en 160 euro per maand, afhankelijk van de afstand van het woon-werkverkeer en het gekozen spitstarief. Ze krijgen een kastje in hun auto dat kilometers registreert, waarna ze per kilometer gaan betalen. Het basistarief is 6,5 cent per kilometer en geldt op werkdagen op alle Nederlandse wegen.

Voor het spitstarief kan uit vier varianten worden gekozen: een opslag van twee, vier, zes of acht cent per kilometer. Het hoogste spitstarief geeft de meeste 'verdienmogelijkheden' als de deelnemer uit de spits blijft. Een zogenoemde reiskostenmeter biedt inzicht in de effecten van het gekozen spitstarief.

De spitstarieven gelden op werkdagen van 07.00 tot 09.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur op de snelwegen naar en van Amsterdam: de A1, A2, A4, A7, A8, A9 en een deel van ringweg A10. Deelnemers die hun auto laten staan kunnen geld overhouden, vooral als ze dat tijdens de spits doen.

Het is volgens de organisatie 'Proef Betaald Rijden Amsterdam' reëel dat een deelnemer bij thuiswerken of gebruikmaking van het openbaar vervoer maandelijks netto tussen de vijftig en honderd euro verdient. Deelnemers worden in eerste instantie gezocht bij bedrijven op bedrijventerreinen in Amsterdam Zuidoost en in de Riekerpolder. Daarna volgen andere bedrijventerreinen. Variabelen zoals wegen of tarieven kunnen tijdens de proef worden aangepast om te kijken hoe de bereikbaarheid van de regio kan worden geoptimaliseerd.

De Amsterdamse verkeerswethouder Hans Gerson is 'bijzonder blij' dat de proef kan beginnen. De werkgevers vinden het goed dat er nu duidelijkheid is over de proef. Het ministerie van Verkeer ondersteunt de proef en volgt deze met belangstelling.