De studieverenigingen hebben dan ook een brandbrief naar onderwijs-minister Maria van der Hoeven opgesteld. Daarnaast hebben ze een website opgezet waarop ze hun ongenoegen uiten. "In de open brief die we voor de minister van onderwijszaken hebben opgesteld, vragen we dan ook om opheldering, aangezien wij ons oprecht zorgen maken over de toekomst van wiskunde op middelbare scholen." Zodra de minister weer in Nederland is, willen de studenten de brief aanbieden aan haar.
Kn0x (FOK!games crew) 13-01-2006 @ 18:09
quote:Bij ons op school hebben ze al zeker 8 jaar dezelfde methodeOp vrijdag 13 januari 2006 18:05 schreef Posergoth6667 het volgende:
dat is het ook, als je tegenwoordig gaat kijken wat die leerlingen van middelbare scholen krijgen als wiskunde, dan is dat echt veels te slecht. vergelijk dat wiskunde van nu eens met dat wiskunde van 8 jaar geleden, en je ziet echt een overduidelijk verschil!
quote:Ja en vandaar dat het niveau hard naar beneden is gegaan want die methode is dus danig verouderd..!!! :pOp vrijdag 13 januari 2006 18:13 schreef Petertjuhh het volgende:
[..]
Bij ons op school hebben ze al zeker 8 jaar dezelfde methodezeikerd
quote:De proefwerken op middelbare school VWO: "schrijf op welke toetsen je op je rekenmachine intikt"... Da's geen wiskunde, da's een typecursus!Op vrijdag 13 januari 2006 18:06 schreef Dovenwereld het volgende:
Degraderen naar HBO-niveautje?![]()
Ik heb wiskunde geleerd toen ik op havo zat. Ik gebruik met gewone rekenmachine maar geen graphical rekenmachine. Graphical rekenmachine werd pas gebruikt in hbo .maar bij mij gaat er niet 1-2-3 .. Bij matrix moet ik even uit het hoofd (formules) berekenen en ook formelekaart die ik heb zelfgemaakt .
quote:Hier sluit ik me helemaal bij aanOp vrijdag 13 januari 2006 18:33 schreef wh00t het volgende:
Eindelijk eens actie.
Het lijkt me duidelijk dat automatisering prima is maar tot een bepaalde hoogte. Enige kennis van zaken en vooral inzicht betreffende een vak is niet overbodig blijkt maar weer. De 2e fase "grafische rekenmachine wiskunde" is wel efficiënt en (daardoor) makkelijk maar de algemene kennis van de wiskunde zelf gaat er behoorlijk door achteruit. Ruimtemeetkunde e.d. worden door de apparatuur te makkelijk en ook het kunnen beredeneren valt imo in het water hierdoor.
Doe mij maar die heerlijke ouderwetste Casio FX82 rekenmachine en een wit stuk grafisch millimeter papier met een potlood
quote:Ik moest op vwo een keer een week zonder rekenmachine doen, in plaats daarvan kregen we een rekenlineaal, en één uur les hoe we er mee om moesten gaan. Dán leer je weer wat rekenen is, want één uur was voor iedereen onvoldoende. Dus alles weer uit het hoofd, en met pen en kladpapiertje...Op vrijdag 13 januari 2006 18:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De proefwerken op middelbare school VWO: "schrijf op welke toetsen je op je rekenmachine intikt"... Da's geen wiskunde, da's een typecursus!
quote:Leraren ziijn veel vaker het probleem. Mijn Havo-leraar legde uit precies hoe het in het boek stond.Op vrijdag 13 januari 2006 18:45 schreef erik-69 het volgende:
Zo'n bijspijkercursus is best te doen hoor.
Toen ik student werd had ik al een jaar of 6 geen wiskunde meer gehad (yep, via een omweg ben ik alsnog gaan studeren)... toch heb ik de bijspijkercursus wel gehaald.
Wat me veel meer zorgen baart is het niveau van wiskunde docenten. 80% kan de stof heel moeilijk over brengen op de leerlingen, omdat ze teveel dingen als vanzelfsprekend beschouwen... dingen die ze niet kunnen communiceren, waardoor leerlingen met wiskunde problemen, veelal steeds vaker achterop raken.![]()
![]()
quote:Het is waar dat door de GRM kinderen minder hoeven te doen. Maar als je een goede methode hebt dan leer je de meeste dingen van je GRM ook zonder GRM te doen.De 2e fase "grafische rekenmachine wiskunde" is wel efficiënt en (daardoor) makkelijk maar de algemene kennis van de wiskunde zelf gaat er behoorlijk door achteruit.
Philosocles (Redactie Frontpage) 13-01-2006 @ 19:10
quote:Op zich heb je een goed punt maar je mist 1 ding.Op vrijdag 13 januari 2006 19:07 schreef RvdDungen het volgende:
[..]
Het is waar dat door de GRM kinderen minder hoeven te doen. Maar als je een goede methode hebt dan leer je de meeste dingen van je GRM ook zonder GRM te doen.
En zonder de GRM zou je veel dingen ook niet kunnen doen omdat ze of veel te lang duren om met de hand te doen, of gewoon niet mogelijk zijn met de hand. Je opent dus veel mogelijkheden.
Op de universiteit gebruiken we een programma genaamd Mathematica en dat is 10.000x geavanceerder dan een GRM, is dat dan ook slecht ofzo? Nee natuurlijk niet want zonder zou je veel minder kunnen doen!!!!
Ik vind daarom het commentaar op de GRM niet waar, maar wat wel waar is, is dat veel methoden heel veel dingen die een middelbare VWO scholier makkelijk kan doen NIET behandelen. DAT moet veranderen.
quote:Zo dan zit jij lang op de midelbare schoolOp vrijdag 13 januari 2006 18:13 schreef Petertjuhh het volgende:
[..]
Bij ons op school hebben ze al zeker 8 jaar dezelfde methodezeikerd
quote:Ja hoor, laat de computer maar even een bewijsje oplossen voor natuurkundige wetten. Apparatuur kan berekeningen enkel benaderen, het menselijk brein kan dit exact oplossen. Laten beta studenten dit nou net allemaal nodig hebben. Zonder de keiharde basis uit het hoofd zul je nergens komen bij een universitaire beta opleiding. En helaas ben ik ook slachtoffer geworden van het 2e fase systeem wat echt nodig hervormt moet worden. Goed iniatief dus van die studieverenigingenOp vrijdag 13 januari 2006 18:51 schreef Martijn_fijn het volgende:
Dat hele wiskunde is ook belachelijk. Net alsof je dat later op dezelfde manier gaat toepassen in de praktijk als je gaat werken.In het bedrijfsleven pakt men ook gewoon de rekenmachine of overige apparatuur voor berekeningen.
Oké, het is handig als je het principe snapt.. maar na een paar jaar in de praktijk slijt die kennis toch weer, omdat je het niet toepast in je werk.![]()
quote:Onzin!! Ik heb zowel het oude systeem meegemaakt en de 2e fase. Bij het oude systeem had ik een leraar die niks kon uitleggen en daardoor kon ik voor wiskunde geen voldoende halen. Het jaar erop kwam ik in de 2e fase. Een andere leraar en direct achtens en negens. De onderwerpen die behandeld werden waren gelijk!! en eerlijk is eerlijk met zo'n grafisch rekenmachine was het snel berekenen, maar het was een HULPMIDDEL. Bij toetsen moesten wij wel degelijk laten zien dat we begrepen hoe je iets berekend.Op vrijdag 13 januari 2006 18:18 schreef mad_dog123 het volgende:
reactie van een 4e jaars informatica stundent aan de TU-Delft en tevens een product van het eerste jaar 2e fase (kortom zonder doorgevoerde veranderingen omdat de 2e fase te zwaar zou zijn):
-De kennis van wiskunde onder mensen van het oude systeem is hoger dan de kennis van mensen van de tweede fase. De 2e fase heeft tal van verlichtingen gehad, waardoor het nivo nog lager is geworden. Als je onze wiskunde kennis vergelijkt met bijvoorbeeld de kennis van onze Belgische buren, dat is onbegrijpelijk. Deze weten zo veel meer dan wij, dat is schrikbarend.
Er moet snel iets veranderen, want op deze manier kunnen wij nooit en te nimmer concureren met de rest van de wereld!
quote:De wageningse methode is niet goed, de andere methoden zijn gewoon slechtOp vrijdag 13 januari 2006 18:50 schreef Moffel het volgende:
op mijn school hebben we de wageningse methode en we hebben al 13 keer op rij de wiskunde olimpiade van Nederland gewonne... ligt dus vooral aan de methode
quote:Hier sluit ik me bij aan.. ben zelf 2ejaars Informatica (MKT) aan de TU Delft, en ik vind zelf dat ik best wat meer wiskunde op de middebare school had kunnen krijgen. Ik snap echt totaal niet dat ze het nog minder willen gaan maken..Op vrijdag 13 januari 2006 18:18 schreef mad_dog123 het volgende:
reactie van een 4e jaars informatica stundent aan de TU-Delft en tevens een product van het eerste jaar 2e fase (kortom zonder doorgevoerde veranderingen omdat de 2e fase te zwaar zou zijn):
-De kennis van wiskunde onder mensen van het oude systeem is hoger dan de kennis van mensen van de tweede fase. De 2e fase heeft tal van verlichtingen gehad, waardoor het nivo nog lager is geworden. Als je onze wiskunde kennis vergelijkt met bijvoorbeeld de kennis van onze Belgische buren, dat is onbegrijpelijk. Deze weten zo veel meer dan wij, dat is schrikbarend.
Er moet snel iets veranderen, want op deze manier kunnen wij nooit en te nimmer concureren met de rest van de wereld!
quote:Dus... als je iets leert over integralen dan heb je gelijk goed wiskunde onderwijs? snap de redenering niet helemaal.Op vrijdag 13 januari 2006 19:45 schreef Dovenwereld het volgende:
Integralen bij mijn hbo is er al behandeld.
quote:Maar de tweede fase heeft toch niets te maken met dat jij een goede leraar voor je wisknudde krijgt?Op vrijdag 13 januari 2006 20:32 schreef PolarC het volgende:
[..]
Onzin!! Ik heb zowel het oude systeem meegemaakt en de 2e fase. Bij het oude systeem had ik een leraar die niks kon uitleggen en daardoor kon ik voor wiskunde geen voldoende halen. Het jaar erop kwam ik in de 2e fase. Een andere leraar en direct achtens en negens. De onderwerpen die behandeld werden waren gelijk!! en eerlijk is eerlijk met zo'n grafisch rekenmachine was het snel berekenen, maar het was een HULPMIDDEL. Bij toetsen moesten wij wel degelijk laten zien dat we begrepen hoe je iets berekend.
Dat het nivo al jaren slechter wordt is niets nieuws. Dit komt echter door de eisen die de overheid steld en de docenten die het je uitleggen. De eerste opzet van de 2e fase was goed en een juiste voorbereiding op verder onderwijs. Helaas wisten veel docenten niet hoe ze er mee om moesten gaan en is het systeem direct aangepast door de overheid omdat ze bang waren kritiek te krijgen. Hierdoor is het middelbaar onderwijs niet meer een geschikte overgang naar veel wetenschapelijke studies.
quote:Mocht ik de tijd hebben kon ik idd misschien wel een functie zelf uitrekenen waarbij je een wortel in een breuk hebt, nog een wortel, breuk in een breuk, machtje ergens bij, bla bla bla en dan alles in 1 (want dat soort dingen krijgen we). Maar goed, de kans dat je daar rekenfouten mee maakt is zowat 100% dus daarom gebruiken we het programma, maar het gaat erom dat je weet hoe het moet aangezien dat programma dus met wiskunde commando's werkt.Op zich heb je een goed punt maar je mist 1 ding.
Namelijk dat je een basis dient te hebben die bestaat uit kennis in de materie zelf. Als je die hebt kan je verder bouwen daarop en gebruik gaan maken van programma's om het enorm complexe verhaal voor jezelf eenvoudiger te maken en zodat je dieper op de stof in kan gaan. Echter, jij weet dat inmiddels al hoe het allemaal zit en zou het, mocht je genoeg tijd daarvoor hebben, ook prima zonder zo'n programma kunnen uitrekenen toch? En voor de dingen die niet met de hand uit te rekenen zijn; je hebt wèl de kennis en logische manier van denken om alsnog te beredeneren hoe het zou moeten.
Het probleem imo is dat de vrijheid en het logisch en creatief denken de middelbare scholieren wordt ontnomen door het overmatig gebruik van de grm heden ten dage.
Je kan wel grote betonplaten gebruiken om de muren van je huis neer te zetten maar zonder fundering stort het waarschijnlijk alsnog in elkaar
paddy (Moderator / Redactie Frontpage) 13-01-2006 @ 23:59
quote:Euh dat lijkt me wel normaal jaOp vrijdag 13 januari 2006 23:06 schreef RvdDungen het volgende:
Oh en zoals iemand hier al zegt, als je een beetje goede school hebt dan laten ze je op tentamens echt wel algebraïsch dingen oplossen
quote:En als je het vergelijkt met wat ik vroegah (30 jaar geleden) op school kreeg kun je helemaal wel huilen!Op vrijdag 13 januari 2006 18:05 schreef Posergoth6667 het volgende:
dat is het ook, als je tegenwoordig gaat kijken wat die leerlingen van middelbare scholen krijgen als wiskunde, dan is dat echt veels te slecht. vergelijk dat wiskunde van nu eens met dat wiskunde van 8 jaar geleden, en je ziet echt een overduidelijk verschil!
quote:Een breuk in een breuk? Een wortel erbij? Een machtje erbij?Op vrijdag 13 januari 2006 23:06 schreef RvdDungen het volgende:
[..]
Mocht ik de tijd hebben kon ik idd misschien wel een functie zelf uitrekenen waarbij je een wortel in een breuk hebt, nog een wortel, breuk in een breuk, machtje ergens bij, bla bla bla en dan alles in 1 (want dat soort dingen krijgen we). Maar goed, de kans dat je daar rekenfouten mee maakt is zowat 100% dus daarom gebruiken we het programma, maar het gaat erom dat je weet hoe het moet aangezien dat programma dus met wiskunde commando's werkt.
Echter, dingen als de afgeleide bepalen van een functie zoals ik hierboven zij is gewoon onmogelijk tenzij je er een hele dag voor uit trek, of de integraal ervan. DUs op zon moment is het handig om een GRM te hebben of een programma.
Ik denk dat een GRM en programma juist de wiskunde kennis verbreden. MAAR, de basis ACHTER de werking van de 2 moet natuurlijk wel geleerd worden en daar zit misschien vaak het probleem! Er wordt idd NIET genoeg basis stof gegeven op het VWO!
Oh en zoals iemand hier al zegt, als je een beetje goede school hebt dan laten ze je op tentamens echt wel algebraïsch dingen oplossen