Mens of AI, hoe AI steeds meer de schoonheidsidealen lijkt te gaan bepalen

Afbeeldingen gemaakt door AI worden exponentieel beter, en zijn steeds moeilijker te onderscheiden van echt.

Terwijl deze technologie zich blijft ontwikkelen, zijn de uitdagingen voor onze perceptie van wat echt is of niet enorm, en wordt het moeilijker om te kunnen geloven wat we zien.

Door AI gecreeerde 'mensen' zijn al bezig met een opmars in sectoren als mode en marketing, maar zijn ze in staat een correcte weerspiegeling te geven van de mens in al zijn hoedanigheden of zullen ze zich ontwikkelen naar het ideaalbeeld van hun scheppers?

Zo is in Spanje Influencer Aitana mateloos populair, ze heeft ruim 270.000 volgers op Instagram en ontvangt veel fanmail waaronder dickpics. Dit terwijl ze met behulp van AI is gecreërd. Ze post voornamelijk selfies bij concerten, of vanuit haar slaapkamer, terwijl ze merken van kleding, lingerie of haarproducten aanbeveelt. Merken betalen haar ongeveer 1000 dollar per post, ondanks dat Aitana niet echt bestaat. Zo levert ze haar makers duizenden euro's per maand op.