'Alcoholvrije drank risicovol voor jongeren door smaakgewenning'
Onderzoeksinstituut Trimbos is niet zo blij et de opmars van alcoholvrije dranken. Niet alleen op het gebruik ervan, ook de marketing van alcoholvrije dranken baart het instituut zorgen. Vooral als het gaat om jongeren. Meer hierover bij WNL.
Het Trimbos-instituut doet onderzoek naar de psychische gezondheid in combi met het gebruik van alcohol, tabak en drugs. Zij zien bij jongeren een aantal zorgwekkende ontwikkelingen wat betreft alcoholgebruik. “In de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar heeft de helft wel eens alcohol gedronken en een op de vijf doet al aan binge drinken”, zegt Carmen Voogt van Trimbos-instituut bij Stand van Nederland.
Het probleem van alcoholvrije dranken is dat het meestal niet wordt gebruikt als alternatief, maar dat het naast alcohol wordt gedronken. Daarnaast kunnen jongeren “door het drinken van alcoholvrije dranken al wennen aan de smaak van alcohol”, stelt Voogt. Met als gevolg dat zij eerder de overstap zullen maken naar het drinken van wel alcohol houdende dranken en “dat is een onwenselijke situatie”.
“Het drinken van alcoholvrije dranken kan alcoholgebruik normaliseren”, volgens Voogt. “Omdat alcoholvrije dranken op nieuwe plekken en nieuwe tijdstippen wordt gedronken, waar anders geen alcohol wordt gedronken. Bijvoorbeeld tijdens de lunch of zelfs tijdens het autorijden.”