Film: Harry Potter and the Order of the Phoenix

Harry Potter, wie kent hem niet? Sinds het eerste boek, Harry Potter and the Philosopher's Stone, in 1997 op de markt verscheen is de serie mateloos populair geworden. Elke oplage gaat miljoenen keren over de toonbank, de films brengen flink wat geld in het laatje, om over de merchandise maar niet te spreken. Deze zomer is de hype weer op zijn hoogtepunt, want 21 juli verschijnt het laatste boek in de serie en 11 juli komt ook de verfilming uit van Harry Potter and the Order of the Phoenix, het vijfde deel in de serie.

Reputatie
De zomer loopt op zijn einde en hij was voor Harry (Daniel Radcliffe) vervelender dan ooit. Hij heeft niks gehoord van zijn vrienden en zit alleen opgescheept met zijn neef Dudley (Harry Melling). Om alles nog erger te maken krijgt hij een brief in het bijzijn van zijn oom en tante, waarin hem verteld wordt dat hij van Hogwarts getrapt wordt voor het illegaal uitspreken van een spreuk. In de daaropvolgende rechtzaak wordt hij weliswaar vrijgesproken, hij werd namelijk aangevallen door Dementors, maar de schade is dan al gedaan. De reputatie van Harry, die al weken door de tovenaarskrant Daily Prophet, besmeurd wordt is helemaal kapot.

Op school krijgt Harry het ook stevig te voorduren. Een nieuwe docent voor het vak “verweer tegen de zwarte kunsten”, Dolores Umbridge (Imelda Staunton), speciaal ingesteld door het ministerie, zorgt voor een hoop onrust onder leerlingen. Deze dame, die zo uit de film Legally Blonde gepakt lijkt, onderdrukt studenten, ondermijnt het gezag van Dumbledore en ontkent in alle toonaarden de terugkeer van Lord Voldemort (Ralph Fiennes). Met vrijwel iedereen tegen hem lijkt het aan Harry en zijn twee vrienden Hermione Granger (Emma Watson) en Ron Weasley (Rupert Grint) om de wereld weer te beschermen tegen het kwaad van Voldemort.

Yates
Voor de nieuwste Harry Potter is er opnieuw een nieuwe regisseur aangetrokken. Ditmaal viel de eer aan David Yates, een man die eerder al een Emmy en een BAFTA won voor zijn tv-werk. Tevens werd er voor deze film een nieuwe scriptschrijver gezocht. Deze werd gevonden in de vorm van Michael Goldenberg. Dit is vrij duidelijk te merken. Waar in het vierde deel nog duidelijk de nadruk lag op de actiescenes draait deze film veel meer om de magie die om Harry Potter heen hangt en de sfeer die daar bij komt kijken. Natuurlijk is er de broodnodige actie, maar het is duidelijk dat er deze keer flink meer gekeken is naar het boek en de essentie daarvan is dan ook erg goed vastgelegd.

Harry Potter and the Order of the Phoenix is in mijn ogen dan ook de beste van de vijf films. Hij kent de sfeer van de boeken, maar ook de actie en geweldige special effect van de laatste films. Dat er dan kleine dingetjes niet helemaal goed zijn, zoals soms het acteerwerk of de vaart van de film, neem ik dan ook graag voor lief. Het is dan ook goed om te weten dat Yates ook de zesde film regisseert.

Een kleine notitie voor mensen die naar een bioscoop kunnen met iMax vertoningen: doen. Twintig minuten van de film is namelijk dan in 3D te aanschouwen.

Label: Warner Bros. Pictures Releasedatum: 11 juli 2007
Kijkwijzer: Waardering: