The Thing (2011)

Het verhaal uit het boek Who Goes There? van John W. Campbell is het meest bekend door de film The Thing (1982) van regisseur John Carpenter. Maar ook The Thing From Another World uit 1951 is gebaseerd op Campbells boek. De Nederlandse regisseur Matthijs van Heijningen Junior zag nog steeds een succes in het oude verhaal en maakte een prequel op de 1982-versie van The Thing. De gebeurtenissen uit Matthijs zijn film spelen zich dus voor de avonturen uit Carpenters' versie af.

In een onderzoekskamp in Antartica leidt de ontdekking van een buitenaards schip tot een confrontatie tussen de studente Kate Lloyd (Mary Elizabeth Winstead, Scott Pilgrim vs. The World) en de wetenschapper Dr. Sander Halvorson (Ulrich Thomson, Festen). Terwijl Halvorson zich blijft richten op zijn onderzoek gaat Kate samen met de helikopterpiloot Sam Carter (Joel Edgerton, King Arthur) op zoek naar de buitenaardse levensvorm.

De fans van de oorspronkelijk versie zullen niet erg blij zijn geweest met het nieuws dat er 30 jaar na dato opnieuw een film uitkomt. Weliswaar een prequel, maar de kans dat het niets toevoegt is zeer aanwezig. Toch is het Matthijs gelukt om een degelijke eigen versie op te zetten met respect voor het origineel. De locatie is een perfecte replica uit de 1982-versie en het voelt echt alsof de 2011-versie echt een voorloper is.

De acteurs zetten een goede rol neer en vallen vooral in de spannende scènes positief op. Helaas zijn de schrikscènes enorm voorspelbaar, maar dat mag de pret niet erg drukken. Er is veel actie, veel vuur en geschiet en ook de onderlinge wantrouw zorgt voor extra spanning. Ook over het einde is goed nagedacht, omdat het vrijwel aansluitend is aan het begin van de 1982-versie.

The Thing is een leuke toevoeging op het origineel, maar het had niet gehoeven. Het is zeker geen slechte film, maar er worden niet veel meer dingen uitgelegd over bijvoorbeeld de herkomst van 'het ding'. De acteurs doen hun best en er zit zeker spanning in, maar de echte horrorfanaten gaan dit niet leuk vinden.