Aliens in the Attic

Aliens in the Attic? Ken ik dat? Dat zijn vragen die wellicht bij jullie naar boven komen. Aliens in the Attic is een film die dit jaar in de bioscopen is verschenen, maar niet hier in Nederland. De film draait om de familie Pearson, een typisch gezin met twee vrolijke ouders en een lading leuke en typische kinderen. Met zijn allen besluiten ze om eens op vakantie te gaan om te ontsnappen aan het drukke leven en komen zo terecht in een vervallen vakantiehuis. Al snel blijkt, hoe verrassend, dat het huis ook wordt bewoond door een paar rare aliens. Één van de aliens is een schattig mannetje, maar de andere willen de pleuris doen laten uitbreken. Playlogic heeft de taak op zich genomen om van deze film een game te maken voor de Nintendo DS. De film was op zichzelf al niet al te best te noemen, dus het is nog maar de vraag of Playlogic het negatief van de film weet om te zetten in een mooie spelervaring.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Playlogic slaagt, maar niet op een zodanige manier waar men trots op zou kunnen zijn. Aliens in the Attic is een sidescrolling-game met platform- en schiet-elementen. De game volgt het verhaal van de film, maar spelers worden zonder enige inleiding in het spel gedropt. Mensen die de film dus niet kennen, kunnen gaandeweg enkele verduidelijkingen vinden, maar zullen voor het grootste deel van de game geen flauw idee hebben waarom ze nu eigenlijk doen wat ze doen. De game begint met drie kids van de familie Pearson, de twee jonge broers die een soort katapult bij zich dragen en granaten kunnen gooien om vijandelijke robots uit te schakelen en het jonge zusje, welke handig is voor de hoger gelegen platformen. Waarom op robots schieten? Dat wordt in het eerste deel van de game totaal niet duidelijk; duidelijk een gemiste kans.

De gameplay van Aliens in the Attic is zo simpel als het maar kan, met een paar kleine leuke elementen. De game kan volledig zonder de touchscreen bestuurd worden maar volledige controle over waar je schiet is er dan niet. Schieten kan ook door je stylus of vinger in een bepaalde richting te duwen op een kleine cirkel op de touchscreen. Springen en lopen gaat daarmee behoorlijk omslachtig en ook het richten zelf werkt niet bepaald prettig. Naast zere vingers kan het ook vaak genoeg voor komen dat de game jouw bewegingen op de touchscreen niet goed omzet. Gebruik je de touchscreen niet, dan zal je in de lijn van vijandelijke vuren moeten staan om de vijanden neer te krijgen. Gelukkig is de game zo dodelijk eenvoudig dat er rijkelijk wordt gestrooid met zaken waarmee je jouw levensbalk kunt vullen.

De te gebruiken wapens zijn tot op zekere hoogte te customizen, maar ook hier is de diepgang ver te zoeken. De boss-battles die ik ben tegengekomen in de game wisten mij daarentegen wel te overtuigen en bieden ook een stuk meer moeilijkheid dan de levels zelf. Het is alleen jammer dat er maar heel weinig boss-battles in de game zitten. Waarom? Omdat de game zelf tergend kort is. In een paar uurtjes was ik door de levels heen en de game biedt ook weinig redenen om terug te komen voor meer.

Grafisch doet de game zo nu en dan nog best wat leuke dingen. De levels zijn driedimensionaal opgebouwd en de karakters zijn best leuk gedaan, ondanks het lage niveau van detail. Helaas is de sfeer ver te zoeken, zijn de levels redelijk kaal en zit het geheel veel te simpel in elkaar. Over het geluid ben ik ook niet heel erg te spreken. De game kent vrijwel geen enkele voice-acting en alle stukken verhaal worden door middel van debiele conversaties tussen de kinderen verteld. Hier en daar zul je nog wel een leuk deuntje horen en de geluidseffecten kleden het geheel ook net iets meer aan, maar ook niet meer dan dat.

Aliens in the Attic was maar een matige film. De game doet het gelukkig iets beter maar laat helaas flink wat steekjes vallen. Zij die de film niet gezien hebben zullen geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn en dat is toch jammer voor een film-game. De gameplay is erg simpel en het lijkt alsof Playlogic erg op safe speelt. De poging om de touchscreen te laten gebruiken om de katapult mee te richten is helaas gefaald, maar verder zit de besturing prima in elkaar. De game is te kort, heeft te weinig diepgang en is zowel grafisch als audiovisueel niet bovengemiddeld. Aliens in the Attic is een leuk om voor de kinderen uit een budget-bak te vissen, niets meer en niets minder.