Street Fighter IV

Street Fighter II verscheen jaren terug maar wordt nog vaak beschouwd als beste fighting-game ooit. Met de aankondiging van Street Fighter IV waren fans benieuwd waar Capcom dit keer mee zouden komen. Het eindresultaat is zeer herkenbaar maar verrassend goed.

Street Fighter IV is een echte traditionele fighter. De game focust op één op één gevechten in een 2D vlak waarbij het de bedoeling is om de tegenstander sneller knock-out te hebben dan dat hij dat bij jou doet. De game is dan ook vrijwel niet veranderd ten opzichte van vorige delen en mensen die met de serie bekend zijn zullen zich meteen thuis voelen. Veel van de bekende Street Fighter karakters zijn dan ook weer beschikbaar zoals Ryu, Ken, Chun Li, Zangief, Guile, Blanka en zo zijn er nog een boel op te noemen. Deze hebben allemaal hun bekende combo’s en speciale aanvallen.

De kracht van Street Fighter IV zit hem in de zeer sterke gameplay. Gamers die de game voor het eerst oppakken zullen met gemak simpele combo’s uit de controller kunnen krijgen en zelfs met button-bashen kom je erg ver. Er zijn verschillende knoppen voor schoppen en slaan. Kruisje, rondje en R2 zijn voor respectievelijk low, medium en high kicks, en vierkantje, driehoekje en R1 zijn voor low, medium en high punches. De pijltjesknoppen of de linkerstick gebruik je om je in de ring te verplaatsen waarbij met het pijltje omhoog gesprongen wordt en door naar achter te lopen geblokt kan worden. Door knoppen in een bepaalde volgorde in te drukken kunnen speciale aanvallen uitgevoerd worden. Elke karakter heeft een handjevol van deze speciale aanvallen die je in een uurtje onder de knie kunt hebben. Dit is een groot verschil met veel andere fighters waarbij er vaak een enorme lijst aan speciale aanvallen beschikbaar zijn en het maanden kan duren voordat je een karakter onder de knie hebt. Ondanks dat er niet erg veel speciale aanvallen per karakter beschikbaar zijn, is Street Fighter IV zeker geen oppervlakkige game. Het is mogelijk de meest ingenieuze combo’s, speciale aanvallen en bewegingen achter elkaar te plakken waardoor de game erg veel diepgang kent en de ervaren speler zich lang zal kunnen vermaken. De laagdrempeligheid voor beginners maar de diepgang voor mensen die er wat meer tijd in willen steken zorgt ervoor dat de game door iedereen met veel plezier gespeeld kan worden.