Splinter Cell: Chaos Theory

Wat voor mij ook een leuke (maar onzinnige) verbetering is dat zijn de statistieken. Aan het einde van iedere missie komt er een kort overzicht. Hier staat onder andere in hoeveel vijanden je geëlimineerd hebt (dodelijk of gewoon bewusteloos) en hoe vaak je ontdekt bent. Onderin staat je rate die gebaseerd is op je stealth niveau. Zo krijg je een hogere rating als je bewakers bewusteloos slaat zonder dat je ontdekt wordt.

<\/center>
Het is trouwens altijd beangstigend om ontdekt te worden. Het gebied wordt uitgekamd en als je het te bont maakt gaat er een alarm af. In de vorige delen werd de missie gelijk gestopt als het alarm meer dan drie keer afging. Nu hebben de makers besloten om voor meer realisme te gaan dus kan het alarm zo vaak loeien als het je betaamt. Hier wordt overigens nog leuk op ingespeeld in de game (\\\"Let me guess, three strikes and I\\\'m out?\\\" \\\"No Sam, this isn\\\'t a videogame! Just be careful\\\"). Een speler kan aan het begin van een missie kiezen of hij op normal, hard of extreme wil spelen. Het verschil tussen deze keuzes is dat bij de moeilijkere standen er meer bewakers zijn en die bewakers zijn veel alerter.

<\/center>
De graphics en geluid zijn ook weer van hoge kwaliteit. Sam word met de dag realistischer en beweegt ook een stuk soepeler naarmate hij ouder wordt. De lichteffecten zijn ook in dit deel van hoge kwaliteit. De hoeveelheid licht die zichtbaar is voor de speler komt alleen niet vaak overeen met de hoeveelheid licht die de bewakers zien. Als Sam bijvoorbeeld in een kamer staat met een lichtbron en hij staat aan de rand van die lichtbron, dan is hij van een kant vrij goed zichtbaar, maar van de andere kant niet. De lichtmeter geeft dan aan dat Sam volledig stealth is, terwijl je als speler een prima beeld hebt. De geluidseffecten en opzwepende muziekjes die opeens luid uit je speakers schallen als je ontdekt bent zorgen nog steeds voor een hoge bloeddruk en een rush adrenaline. Zo is dit dus de enige muziek die je hoort, omdat totale stilte wel gewenst is. Je moet ook goed in de gaten houden of Sam te veel geluid maakt, en hoeveel geluid hoorbaar is.