CD: Amplifier

De naam van deze band was de muziek al vooruit gesneld. Amplifier uit Manchester zou de wereld weer laten zien wat echt Britse Rock inhoudt! Bij de omschrijving wordt uiteraard geheel zoals het hoort verwezen naar namen als Led Zeppelin en The Who, maar ook nieuwere namen als Muse en Queens Of The Stone Age. Zo'n beetje elke debuterende band vindt het nodig om op deze wijze respect te tonen en welke rocker kan nou oprecht zeggen hier niet door beïnvloed te zijn?

Amplifier logo

Alleen, deze band klinkt dan ook nog eens zo goed als de inspiratiebronnen! Ik hoor met name wat Tool-achtige (bas)gitaren in bijvoorbeeld het meesterlijke psychedelische Airbourne of de al even voor zichzelf spekende naam van het stevige Panzer, met daarop een duistere, bezwerende zang zoals de stem van Maynard James Keenan. En toch klinkt het niet gejat. Het klinkt uiterst bekend, haast een tribute. Wel met een onweerstaanbaar Brits accent, wat de toch al klassieke aandoende rock alleen maar statiger maakt. De roemruchte "Wall Of Sound" is in enkele nummers weer terug, ondanks slechts drie muzikanten en dankzij een massa effectpedalen waarschijnlijk, maar ook is er genoeg rust. Dat doet dan weer licht denken aan één van mijn persoonlijke favorieten Anathema, waar ze ook in Polen mee getoerd hebben. Ook hebben ze het podium gedeeld met The Datsuns en de Deftones, wat al aangeeft dat ze niet vies zijn van wat extra gas erop.

Amplifier in actie

Dat doet vooral de vraag rijzen, waarom deze plaat niet eerder in Nederland is uitgebracht. Dat de Britten graag een eiland blijven was al duidelijk, maar dit de rest van de wereld niet gunnen, zou wel heel laag zijn. Amplifier is onweerstaanbaar. De muziek komt direct vertrouwd over en heeft toch iets origineels. Het is niet slechts een imitatie, niet slechts een mengelmoesje van succesverhalen, maar een afgeroomd product. Oeps, zei ik product? Inderdaad. Het klinkt allemaal heel lekker, maar de echte vlampartijen of overdonderende nummers ontbreken. Het klinkt niet echt als jonge honden die even een stevig partijtje willen rocken, iets wat je wel verwacht bij een nieuwe band. Om de muziekliefhebber extra te overtuigen, zit er ook nog eens een extra CD-tje bij met 4 extra nummers en twee video's. Kijk, daar maak je vrienden mee!

Label: SPV Releasedatum: 6 juni 2005 Waardering: