CD: Gloria Estefan, Amor y Suerte

Gloria Estefan werd op 1 september 1957 geboren als Gloria Fajardo in de hoofdstad van Cuba, Havana, maar ze verhuisde al op jonge leeftijd naar Miami. Daar kwam ze pas echt in contact met de muziekwereld toen ze op aandringen van haar moeder een paar nummers meezong met ‘The Miami Latin Boys’. De leider van de band, Emilio Estefan, was zo onder de indruk van haar altstem dat hij haar uitnodigde om bij de band te komen zingen. De twee trouwden korte tijd later en de band werd omgedoopt tot ‘The Miami Sound Machine’, waarmee ze in 1984, na over gegaan te zijn op Engelstalige muziek, met ‘Dr. Beat’ hun eerste hit scoorden in de Verenigde Staten en Europa.

Zelfs in het Verre Oosten brak 'The Miami Sound Machine' door...

Sindsdien kende de band niets dan succes totdat er in de vroege ochtend van 20 maart 1990 een noodlottig ongeluk plaatsvond. De tourbus, die voor een overnachting langs de snelweg in Pennsylvania stond geparkeerd, werd door een grote vrachtwagen van achteren aangereden. Gloria brak bij dit ongeluk haar rug en kreeg bij een operatie twee stalen pinnen in haar ruggengraat én 440 hechtingen. Na een jaar revalidatie stond ze echter alweer op te treden voor publiek. Binnen de band kwam Gloria steeds meer op de voorgrond te staan en op een gegeven moment werd de bandnaam niet meer genoemd bij de optredens. Vanaf 1993 keerde Gloria in haar nummers terug naar haar moedertaal door vanaf dan voornamelijk nog spaanstalige nummers op te nemen. Behalve een enkel Engelstalig uitstapje, zoals op de Olympische Spelen van 1996, zijn al haar nieuwe nummers Spaanstalig. In 2000 won ze een Latin-Grammy voor haar CD 'No Me Dehes De Querer'; haar man voor hetzelfde album een Grammy voor beste producer. Op de CD 'Amor y Suerte, Exitos Romaticos' zijn de dertien meest succesvolle romantische songs samengevoegd.