Necromancer in Diablo 3
Zeg je Diablo 2 dan denk ik meteen terug aan de Necromancer, mijn meest gespeelde klasse in die game. Natuurlijk als Zookeeper, maar ook Bonemancer, Cursemancer en allerlei andere builds heb ik naar hel en terug gebracht. 27 juni komt de Necromancer naar Diablo 3 en ik ben al een tijdje bezig in de beta om te kijken wat we met deze klasse in deel 3 kunnen doen. Gelukkig zijn de verschillende builds nu makkelijker uit te proberen, het scheelt me heel wat tristram-runs die vroeger wel nodig waren in Diablo 2.
Ik herinner me mijn teleurstelling nog toen we hoorden dat de Necromancer was vervangen door de Witch Doctor in Diablo 3. Natuurlijk was het een personage met de krachten om een legertje zombiebeesten en kikkers en andere voodoopraktijken mee te doen, maar toch, mijn favoriet was weg. Waarom de Barbarian wel terug en niet de Necromancer? Vorig jaar op Blizcon maakte Blizzard me blij met de aankondiging dat na al die jaren er weer skeletten mogen worden opgeroepen, bone armors omgedaan mogen worden en er gespeerd mag worden met Bone Spear. Hoezee!
Een nieuw mechanisme in het spel zijn de corpses die achterblijven als je een tegenstander hebt gedood. Als Necromancer zijn deze je resources voor vele skills. En je gebruikt ze graag, want het scherm ligt vrij snel vrij vol met corpses. Dus een goede reden om op te ruimen met explosies, oproepen van skeletten en meer. De Necromancer heeft nu heel wat oude skills in een moderner jasje, maar ook compleet nieuwe skills om zijn arsenaal uit te breiden. We zetten de opvallendste op een rijtje.
Met Siphon Blood zuig je het leven uit je tegenstanders. Met bijvoorbeeld de Suppress-rune vertraag je ze zelfs met 75% waardoor je nog meer kunt zuigen. Grim Scythe roept een magische zeis op die de tegenstanders voor je voeten weg maait. Met deze skill genereer je ook Essence, de energie die nodig is voor veel van je andere skills. Een van de runes is Dual Scythes, waardoor er twee verschijnen. Die Essence kun je weer gebruiken voor Corpse Explosion. Dat was de krachtigste skill uit het arsenaal van de Necromancer in Diablo 2 en ook in Diablo 3 is deze skill van grote waarde. Greater Rifts zijn prima te doen en het zien exploderen van de lijken geeft zelfs na al die jaren een goed gevoel.
Over gouwe ouwe gesproken: Bone Spear is nostalgie. Een van de runes is Teeth, nog zo'n nostalgische skill uit de eerdere Diablo. Dan is er nog een passive die deze skill samen met Bone Spirit en Bone Spikes je 10% kans geeft tot het opwerpen van een Bone Prison. Had ik al nostalgie gezegd? Command Skeletons en Command Golem zijn er natuurlijk ook, want wat zou de necromancer zijn zonder deze hulpjes? Wat ik wel jammer vind is dat niet iedere golem terug is. Blood Golem is wel erg tof natuurlijk, maar ik mis mijn Iron Golem met Thorns. Echt een zookeeper kun je niet worden, want met maar maximaal zeven skeletjes is het vrij karig ten opzichte van Diablo 2. Revives zijn er ook, tot maximaal tien voor 15 seconden.
De meest tof uitziende skill moet wel Army of the Dead zijn. Standaard doet deze 12000% damage en met een van de runes zelfs 50000%. Maar vooral de enorm toffe animatie maakt deze skill fantastisch. Tig skeletten werpen zich in een gebied en rammen alles wat ze tegenkomen. Wel jammer van de cooldown van twee minuten, maar he, je kunt niet alles hebben. Death Nova is een nova die op zich niet zo spannend is, maar met de rune Blood Nova is het zeker wel tof. Wel oppassen, want die rune vreet niet alleen Essence, maar ook Health. Blood Rush hoort ook in die donkere categorie: je ontdoet je van je vel om een x aantal meter verderop weer tevoorschijn te komen. Het kost je wel 5% health, maar daar is een rune voor om dat teniet te doen. Gewoon erg vet.
Tegenvallers zijn er ook. De curses waren in Diablo 2 oh zo fantastisch, maar in Diablo 3 kan ik er lang niet zo creatief mee zijn. Ik hield van Confusion, maar nu hebben we alleen Decrepify om tegenstanders te vertragen, Frailty om ze in een keer te doden mochten ze nog maar 15% leven hebben en Leech. Een nieuwe naam, maar eigenlijk is het gewoon de Life Tap uit Diablo 2. Deze vloek zorgt ervoor dat wanneer je tegenstanders aanvalt, je leven terug wint. Ik mis een Iron Maiden-curse en Confusion voor creatieve strategieën en attract en terror voor complete crowd-control. Maar misschien hang ik te veel in het verleden. Iron Maiden is bijvoorbeeld een beetje terug door een van de nieuwe sets die Thorns geeft. Deze doet namelijk x aantal schade aan iedereen die jou raakt. Een andere passive geeft jouw Thorn-waarde ook aan je minions en met wel 200% bonus. Dus toch een beetje Iron Maiden-curse, maar dan anders. En een stuk duurder, want die sets moet je natuurlijk wel verdienen.
Qua variatie is er nog van alles te proberen. De sets maken daarin wel het verschil om in de echt hogere niveaus mee te kunnen spelen. Natuurlijk, ik stel net zoals zovelen de vraag waarom je niet een compleet leger uit de grond kan stampen zoals in Diablo 2. De Witch Doctor heeft meer minions, dus op zich zou het moeten kunnen. Het zal vast te maken hebben met de hoeveelheid polygonen en effecten op het scherm. Heerlijk veel Blood-skills en effecten maken de Necromancer een donker personage, maar het op je scherm is het een grote rode chaos. Niet alles sets die nu zijn vrijgegeven maken nog enorme indruk, zoals de Pestilence Masters Shroud. Die is leuk voor de Bone Spear-gebruikers. Na een corpse te hebben gebruikt geeft het je 3000% extra damage op je volgende Bone Spear. Het is alleen jammer dat die set voor alle andere skills niet veel toevoegt.
De Necromancer-pack voor Diablo 3 komt 27 juni uit op PlayStation 4, Xbox One en pc voor 15 dollar. Dat zal waarschijnlijk gelijk staan aan euro.