Pine
Wanneer weet je dat een Nederlandse indiegame het goed doet? Als de game iets nieuws brengt of bekende zaken net even anders aanpakt is een goed voorteken. Als de game al prijzen wint voordat deze is uitgebracht is ook een teken aan de wand. Als Square Enix het interessant genoeg vindt voor de Square Enix Collective is tevens een goeie indicatie. Gisteren won de game ook al de Unity Award voor het beste studenten project. Pine is dus heel lekker bezig.
We're so glad we stayed up, but we still can hardly believe it: we WON the Unity Award for Best Student Project! WOAH! #gamedev #pine pic.twitter.com/ljtNerZN5z
— Twirlbound (@Twirlbound) 2 november 2016
Op het eiland Albamare woont de laatste stam van mensen hoog in dennebomen (in het Engels ‘pine trees’). Helaas wordt de boom verwoest en jullie zijn dakloos. Jij speelt als Hue en je probeert voor jouw stam een plek te bevechten in de wereld, maar de dieren om je heen zijn niet van plan zomaar even in te schikken.
Ontwikkelaar en creative director Matthijs van de Laar van Twirlbound licht het idee achter Pine als volgt toe: “In games moet je weleens tegen tien zombies vechten. Na er negen neer te hebben gemept, doet de tiende exact hetzelfde. Twirlbound wilde dat de vijanden leren van wat er om hen heen gebeurt en hierop inspelen. Het thema evolutie waarbij de natuur zich aanpast is door de gameplay geweven en zo ontstond met behulp van ‘neural networking’-algoritmen het dynamische systeem achter Pine.” Om ‘neural networking’ in games te gebruiken is niet nieuw. Het zit al in vechtspelletjes, zoals Street Fighter. Maar om het op deze manier toe te passen in een action adventure is wel een innovatie. Pine is dus steeds anders voor een ieder die het speelt, omdat de game anders op je reageert.
Pine past zich aan aan jouw manier van spelen. Begin jij een aanval vaak met een directe stoot, dan passen de dieren hun tactiek daarop aan. Andersom als je slecht bestand bent tegen een bepaalde aanval, dan krijg je deze dus steeds vaker om je oren. Ook zijn ook de individuele dieren van een ras constant anders met iets andere stats. Als jij het moeilijk hebt tegen een bepaald individu, dan plant dit zich voort en dan kom je meer dieren tegen van dit ras met soortgelijke stats. In Pine is ‘git gud’ op zichzelf echt niet voldoende en moet je vooral allround worden met steeds andere tactieken.
Behalve de rassen evolueert ook de hele wereld. Per zone is er een piramide waar wordt aangegeven welk ras er bovenaan staat in de voedselketen. Dit verandert constant door de acties van de speler maar ook de dieren die onderling met elkaar strijden. Er gebeuren dus dingen in het ecosysteem buiten de gamer om. Als jij een voedselbron van een dier (bewust of onbewust) wegneemt uit die zone, dan dwing je ze daarmee een andere zone in. Dat heeft natuurlijk weer invloed op de piramide daar en de verhoudingen tussen de dieren. Het is de bedoeling om jouw mensenstam bovenaan de voedselketen te krijgen. Een duidelijk doel, maar de weg er naartoe is dus een stuk gecompliceerder. Niet geheel toevallig speelt het zich af op een eiland, om de evolutionaire processen overzichtelijk te houden. Dit is meteen ook een knipoog naar Darwin die de evolutieleer onder andere uitdacht op de Galapagoseilanden.
Jouw stam is nogal wantrouwig naar al jouw inspanningen toe en kijkt liever de kat uit de boom. Dit zorgt er meteen voor dat je geen micromanagement hoeft te doen, maar gewoon lekker kunt rondrennen op Albamare. Tijdens de demo vocht ik tegen herten die op twee benen liepen en vochten met grote knuppels. Het is dus duidelijk dat in Pine niet alleen de mens kan evolueren tot het intelligentste wezen, maar echt ieder dier. Op Albamare vind je steeds nieuwe grondstoffen om andere en betere wapens mee te maken. Zo kun je ook je speelstijl constant aanpassen. Ook kun je pantser maken om jezelf beter te beschermen. Je pantser kun je ook gebruiken om het vertrouwen te winnen van bepaalde diersoorten.
WE ARE LIVE on the Square Enix Collective! Help us by voting here: https://t.co/wuuVbTlzjO #gamedev #pine pic.twitter.com/K6ciugFH2y
— Twirlbound (@Twirlbound) 24 oktober 2016
Het was de bedoeling om Pine uitnodigende tijdloze graphics te geven met inspiratie van games als Fable. Er zit veel licht en kleur in de game. De muziek is daarentegen erg melancholisch om de strijd op leven en dood te laten doorschemeren. Iedere diersoort heeft zijn eigen geluiden en muziek. Hoe sterker een bepaalde soort wordt, hoe duidelijker je hun thema’s en muziekinstrumenten hoort in de soundtrack.
Twirlbound verwacht tot eind 2018 bezig te zijn voordat Pine klaar is voor release. Er zijn reeds plannen voor multiplayer. Pine komt uit op Mac en pc (Windows). Als de crowdfunding goed gaat, dan kunnen er stretchgoals worden gehaald voor release op PlayStation 4 en Xbox One.