Warhammer 40K: Inquisitor - Martyr
De Warhammer-franchise van Games Workshop bestaat al sinds de jaren 80 en heeft vele verschijningsvormen gehad. Bordspellen, (strip)boeken, kaartspellen en uiteraard videogames. De games zijn er in vele soorten en maten, maar gek genoeg was er nog nooit een actie-RPG gemaakt. NeocoreGames, bekend van de Van Helsing-reeks, is deze leemte aan het opvullen met Warhammer 40K Inquisitor: Martyr. Neocore gaf op de Gamescom een presentatie en de mogelijkheid om de pre-alpha te spelen. Gelukkig was er ook ruimte om vragen te stellen.
Om er zeker van te zijn dat Neocore geen nieuwe regels verzint of de lore onbedoeld aanpast, is er bij de ontwikkeling van het spel (en de presentatie) constant iemand van Games Workshop aanwezig die ze bij de les houdt. Neocore noemt de game kortweg Inquisitor, want dat bekt lekkerder. De lange naam komt doordat ieder spel in de franchise ten minste Warhammer 40K in de titel moet hebben. Het spel gaat over een Inquisitor, maar omdat Warhammer 40K: Inquisitor al bestaat als bordspel, hebben ze Martyr aan de titel toegevoegd. Anderzijds is er ook sprake van traditie, want hun bekende reeks heeft ook geen korte namen. Neocore werkt aan een speciale editie van het derde deel van Van Helsing en dat heet officieel: The Incredible Adventures of Van Helsing – Final Cut. Zoals zij het zelf zeggen: “Elke titel met minder dan vier woorden keuren we af.”
Het spel heeft twee speelmodi. Je kunt het verhaal doorlopen in je eentje of je trekt de open wereld in met vrienden en vijanden. De verhaalmodus geeft je een korte introductie met het spel en het is daarom aan te raden om die eerst te spelen. Je hebt een aantal keuzes die je in de loop van het spel kunt maken, zoals bij welke factie je aansluit, maar het RPG-aspect zie je voornamelijk terug in welke veranderingen jij aanbrengt bij je Inquisitor.
Omdat ik vroeg was bij de presentatie, mocht ik meteen spelen met de pre-alpha van Inquisitor. De gameplay is bijna identiek aan Van Helsing, met wat aanpassingen. In Inquisitor kun je dekking zoeken wat meer tactiek in het spel brengt, maar ook enigszins vertraagt. De dekking kan worden weggeschoten of opgeblazen, net als in andere Warhammer-games. Ook is er loot, maar deze dropt niet naast elke dode heiden. Dit is namelijk niet consistent met de lore en Neocore zoekt nog naar oplossingen hiervoor. Er zijn meer zaken nog niet helemaal uitgedacht, zoals het crafting systeem. Je kan dingen craften, maar hoe dat uiteindelijk vorm krijgt weet Neocore nog niet. Het menu met je inventaris en je personage is ook afwezig. Het is nu eenmaal een pre-alpha.
Los van de timing van sommige animaties speelt Inquisitor al lekker soepel. De vijanden vallen tegelijk aan in groepen en niet na elkaar. Dat geeft jou de mogelijkheid om combo's te maken die je de melding Glorious Purge geven en dat betekent weer bonus xp en reputation points.
In de demo is het de bedoeling dat je een gigantisch ruimteschip doorzoekt naar een baas. Iedereen die je ziet is een ongelovige en mag meteen afgeslacht worden. De Power Swords ronken als vanouds, maar er zijn ook raketten, semi-automatische wapens en meer gezegend wapentuig. De uiteindelijke versie van Inquisitor wordt opgevrolijkt met turrets en voertuigen.
De baas in de demo is behoorlijk groot, maar in vergelijking met andere bazen een kleintje. Je kunt je concentreren op een van zijn lichaamsdelen, om zo een tactisch voordeel te behalen. Als een schorpioen bijvoorbeeld geen staart meer heeft, dan is deze lang niet zo afschrikwekkend meer.
Neocore heeft geen plannen voor een 'new game plus'-modus, dus na het uitspelen van het verhaal kun je niet het verhaal opnieuw spelen met al je xp en wapens. Je kunt wel een andere klasse kiezen, want iedere klasse heeft een eigen verhaal.
De Inquisitorial Campaign is een open wereld met quests en subquests. Je hebt een ruimteschip, een kaart vol met missies en bent vrij om alles te verkennen. Er wordt op geen enkele wijze duidelijk gemaakt welk level een bepaald gebied heeft, dus je kunt snel doodgaan. Er is geen permadeath dus je kan gerust experimenteren. Je kan ook samenwerken met maximaal drie anderen om je overlevingskansen te vergroten.
In de Campaign heb je ook je eigen fortress waar je jouw spullen kan opbergen. Helaas kunnen andere Inquisitors je fort aanvallen en enkele spullen stelen. Op dit moment zijn er nog geen plannen voor directe PvP.
Er zijn steeds andere missies te doen in de Campaign en deze worden afgestemd op de keuzes die de meerderheid van de spelers maakt. Als iedereen dus consequent de Eldar afslacht, dan worden de Orcs sterker.
Neocore heeft speciaal voor Gamescom Inquisitor wat milder gemaakt. De uiteindelijke versie krijgt meer bloed, 'gore' en rondvliegende lichaamsdelen. Dat betekent dus ook dat de Duitse versie gecensureerd verschijnt.
Warhammer 40K Inquisitor: Martyr heeft op mij een heel goede indruk gemaakt en het is een van de beste games die ik heb gezien. Hopelijk kan Neocore mijn verwachtingen en hun plannen waarmaken. Als alles helemaal lekker meezit, dan komt Inquisitor in 2016 uit op Xbox One, PlayStation 4, Mac OS en pc.