XCOM: Enemy Unknown
First Person Shooter of strategiespel, hoe zit het nu? De aliens die de Aarde willen veroveren gaan we ieder geval aan gort schieten, hoe dan ook.
Terwijl 2K Marin bezig is met XCOM, waar we in een first-person shooter de aliens te lijf gaan, is het bedrijf van Sid Meier, Fireaxis, bezig met XCOM: Enemy Unknown. Sid is vooral bekend van zijn Civilization-reeks. Fireaxis houdt de gameplay het dichtst bij de serie, want dit is een remake van het origineel, UFO: Enemy Unknown, uit 1994. Naast een grafische opknapbeurt is er nog veel meer te vinden in deze remake.
Door allerlei onverklaarbare verdwijningen van mensen en buitenaardse verschijningen beginnen de landen van de wereld een speciale taskforce. Deze XCOM-organisatie is belast met het afweren van de invasie van aliens en krijgt hiervoor geld, wetenschappers en manschappen toegekend. Jij bent de leider van dit alles en moet in je ondergrondse basis alle benodigde middelen inzetten om soldaten te trainen, wapens te onderzoeken en de zwakke plekken van de aliens te vinden om deze oorlog te winnen.
Je gaat door middel van satellieten op zoek naar aliens. Door communicatie af te luisteren weet je waar ze gesignaleerd zijn. Eenmaal richting een missie bestuur je maar een kleine squad. Jij kiest zelf welke units je erop af wilt sturen. Elke unit heeft zijn of haar eigen specialiteit: er zijn snipers, maar ook specialisten in zware wapens of een medic. Je krijgt per beurt twee mogelijkheden: een verplaatsactie met daarna een schietactie of twee verplaatsacties, om zo veel verder te komen. Wapens en ander tuig van de verslagen wezens neem je mee naar je basis zodat het daar verder onderzocht kan worden, zodat er nieuwe technologieën uitgevonden worden om beter je mannetje te staan tegen de buitenaardse veroveraars.
Op de E3 liet men het sterkere geschut tegen sterkere wezens zien. De demo begint met een zwakke squad tegen sterke tegenstanders zoals de Sectoid Commander. Deze alien heeft mindcontrol en laat een squadmember naar jouw team schieten. Daarnaast zijn er nog heavy floaters voor het buitenaardse plasma-geweld en beserkers, die door objecten als muren en auto’s kunnen rennen als ze zich kwaad maken. Dekking zoeken is dus een probleem voor ons newbie-team. Het gaat niet lang duren voordat ze in de pan gehakt worden. Om hulp vragen aan de basis is hun laatste hoop.
Er wordt besloten een Reaper-team te sturen: een ervaren team volgestopt met de laatste snufjes. Onder leiding van een digitale versie van Sid Meier zelf maakt het team korte metten met de aliens. Sid heeft de beschikking tot mind control en laat een floater bijvoorbeeld zijn eigen granaat eten, een snack die erg zwaar op de maag ligt. De aliens krijgen nog versterking van een oude bekende in een nieuw jasje en vier poten: de Chrysalid. Deze unit kan een teamlid vrij rap doden. Deze komt dan terug als zombie die hun alienteam een handje helpt. Na een tijdje verandert de zombie in een nieuwe Chrysalid, ook al heb je de zombie neergekregen. Fijne tegenstander dus, waar je niet dichtbij wil komen. Als de experts de aliens hebben opgeruimd zien we nog een Sectopod langskomen. Ietsje groter dan we hem kennen, en dat is nog zacht uitgedrukt.
De ontwikkelaars maken dus veel gebruik van de licentie, veel oude vijanden en mechanieken zijn terug te vinden. Dat je nu in plaats van een groot team maar een klein groepje van vier tot zes leden bestuurt, maakt het spel veel tactischer van aard. De fans van de franchise hebben iets om naar uit te kijken. Vanaf 12 oktober is XCOM: Enemy Unknown uit op pc, PlayStation 3 en Xbox 360. De pc-versie is te modden, dus zelfs tijden na release is er genoeg lol te beleven, als de community erop losgaat.