Grote steden willen zelf hoogte boetes bepalen

Bestuurders van de vier grootste steden in Nederland vinden dat de verkeersveiligheid beter moet, en willen daarom zelf het heft in handen nemen wat betreft het vaststellen van de hoogte van boetes, met eigen flitspalen en meer bevoegdheden.

“Met alleen campagnes en wegaanpassingen redden we het niet”, zegt de Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans bij RTLNieuws. Rotterdam heeft hiervoor het initiatief genomen. De vier steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben hiervoor onlangs een plan ingediend. Daarin wordt gesteld dat de centrale aanpak daadkracht in de weg zit bij het bevorderen van de verkeersveiligheid en het aanpakken van asociale weggebruikers.

Steun
Het voorstel ‘Van Versnipperde Verantwoordelijkheden naar Veilig Verkeer’ wordt gesteund door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), BOVAG, ANWB, Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland.

In 2022 waren er in het hele land 745 verkeersdoden te betreuren en raakten 8.300 mensen gewond, respectievelijk 27 procent en 22 procent meer dan het jaar ervoor. In Rotterdam steeg het aantal verkeersslachtoffers met een vergelijkbare snelheid. In 2023 telde Rotterdam 14 verkeersdoden en raakten 1.466 mensen gewond. Ook deze cijfers waren weer hoger dan het jaar ervoor. Veel andere gemeenten kampen met dezelfde stijgende trend.

Het gedrag van verkeersovertreders wordt in hoge mate beïnvloed hoe groot men de kans acht gepakt te worden. Rotterdam heeft dit onderzocht: 82 procent van de respondenten schat de pakkans in het verkeer laag in.