VS vormen militaire coalitie tegen Houthi-militie

Te midden van een toenemend aantal aanvallen op koopvaardijschepen in de Rode Zee door door Iran gesteunde Houthi-rebellen, gaat het Amerikaanse leger zijn samenwerking met de legers van andere landen in de regio versterken.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Defensie nemen verschillende landen deel aan het nieuwe veiligheidsinitiatief genaamd 'Operatie Prosperity Guardian', waaronder het Verenigd Koninkrijk, Bahrein, Canada, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, de Seychellen en Spanje. Volgens minister van Defensie Boris Pistorius overweegt Duitsland een verzoek tot deelname.

Van sommige landen wordt verwacht dat zij gezamenlijke patrouilles houden, terwijl van andere landen wordt verwacht dat zij inlichtingendiensten zullen verlenen in de zuidelijke Rode Zee en de Golf van Aden. Bovendien had een aantal andere landen ermee ingestemd zich bij het initiatief aan te sluiten, maar wilden niet bij naam genoemd worden, vertelde een bron van het Pentagon aan persbureau AP.

Een grotere samenwerking tussen zeestrijdkrachten is bedoeld om de bescherming van koopvaardijschepen te verbeteren.

Opnieuw aanvallen
Ondertussen zijn er volgens het Amerikaanse leger nieuwe aanvallen door Houthi-rebellen op twee schepen in de zuidelijke Rode Zee. De tanker ‘Swan Atlantic’, die de vlag voert van de Kaaimaneilanden, werd maandag aangevallen door een drone en een raket die werden afgevuurd vanuit een gebied gecontroleerd door de Houthi’s in Jemen, zo maakte het regionale commando van het Amerikaanse leger Centcom op het platform bekend. X bekend.

Rond dezelfde tijd meldde het vrachtschip 'M/V Clara' een explosie in het nabijgelegen water. Bij geen van de incidenten zijn gewonden gevallen.

Grote rederijen mijden de route steeds vaker
De Houthi-rebellen in Jemen vallen Israël aan met drones en raketten sinds het uitbreken van de Gaza-oorlog en vallen schepen in de Rode Zee aan om te voorkomen dat ze doorvaren naar Israël. Ze dreigen te voorkomen dat schepen van welke nationaliteit dan ook door de Rode Zee varen op weg naar Israël. Alleen vrachtschepen die hulp leveren aan de Gazastrook zouden doorgang krijgen.

Sindsdien zijn verschillende schepen aangevallen, meest recentelijk een containervrachtschip van de Duitse rederij Hapag-Lloyd. Grote rederijen mijden steeds vaker de route via de Rode Zee en het Suezkanaal.

Belangrijke route voor de wereldhandel
De Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin, die momenteel in de regio is, zei dat het een internationale uitdaging was die gezamenlijke actie vereiste. Alle landen die gratis verzending wilden behouden, zouden de handen ineen moeten slaan. De “recente escalatie van meedogenloze Houthi-aanvallen” bedreigt de vrije handel en de veiligheid van zeevarenden en is in strijd met het internationaal recht. Austin waarschuwde ook: “Irans steun aan Houthi-aanvallen op koopvaardijschepen moet stoppen.”

De Rode Zee is van cruciaal belang voor de internationale handel. Ongeveer tien procent van alle wereldhandel gaat via de Rode Zee. Het Suezkanaal verbindt de Middellandse Zee met de Rode Zee en vormt de kortste zeeroute tussen Azië en Europa. De alternatieve route rond de Zuid-Afrikaanse Kaap de Goede Hoop verlengt het transport met enkele dagen.