Bordspellen verbeteren de rekenvaardigheid van jonge kinderen

Bordspellen zoals Monopoly of het Slangen en Ladder-spel kunnen de rekenvaardigheid van jonge kinderen verbeteren. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers van de Pontificia Universidad Católica de Chile in Santiago. 

In het tijdschrift Early Years werd gepubliceerd dat het spelen van bordspellen het basisbegrip en de rekenvaardigheid vergroot, evenals de interesse in wiskunde.

Voor het onderzoek zijn sinds 2000 zo'n 19 onderzoeken bij kinderen van drie tot negen jaar geëvalueerd. Groepen kinderen werden getest voor en na onderzoeksperioden van meerdere weken spelen van bordspellen. Gemiddeld speelden de kinderen twee keer per week een spel gedurende 20 minuten onder toezicht van een volwassene. Volgens de informatie was er een significante toename in wiskundige kennis in meer dan de helft van de geanalyseerde taken.

Het team schrijft dat recent onderzoek zich vaak richt op computer- of mobiele games. Deze zijn echter vaak niet geschikt voor jongere kinderen. Een van de auteurs roept op tot meer onderzoek naar de invloed van bordspellen op andere vaardigheden, omdat de onderzochte onderzoeken bijna uitsluitend over rekenvaardigheden gingen.