'Het doek valt voor de Ford Fiësta'
Vandaag rolt de laatste Ford Fiesta van de lopende band in Keulen. Dit staat ook voor een trend in de auto-industrie: weg van betaalbare kleine auto's naar duurdere en grotere elektrische auto's.
Klein en goedkoop - dat is waar de Ford Fiesta decennialang voor stond. Maar de managers van het Amerikaanse autobedrijf hebben besloten dat het model zijn langste tijd heeft gehad - vandaag rolt de laatste Fiesta van de lopende band in de fabriek in Keulen. 's avonds is het feest officieel geschiedenis.
Hiermee komt een einde aan een succesverhaal: er zijn de afgelopen 47 jaar meer dan 20 miljoen Fiesta's gebouwd. De Fiesta was meerdere keren de best verkochte auto in de klasse van kleine auto's - een klasse die Ford hielp uitvinden met de Fiesta.
Fiesta als beginners- en gezinsauto
Toen in 1976 de eerste Fiesta met 40 pk voor ruim 8.500 gulden op de markt kwam, was meteen duidelijk op welke doelgroep Ford zich met deze auto richtte: jongeren en gezinnen met een kleiner budget. De Fiesta werd een populaire auto voor beginners, die ook als tweedehands auto carrière maakte.
Maar de Fiesta was ook een auto van zijn tijd, hij moest immers zuinig zijn. Het was het antwoord van Ford op de toenmalige oliecrisis. In de loop van de decennia werd de Fiesta echter steeds groter en had hij steeds geavanceerdere technologie aan boord. Volgens de lijst kost het huidige model minimaal 20.350 euro.
Plaats te maken voor elektrische SUV Explorer
Maar waarom stopt Ford nu met de productie van de Fiesta? Als je de fabrikant mag geloven, heeft de productie van de Fiesta de laatste tijd steeds minder opgeleverd. Net als andere autofabrikanten verwachten ze grotere marges en winst te behalenbij de productie van grotere elektrische auto's.
Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat de oude Fiesta-fabriek in Keulen in de toekomst uitsluitend wordt gebruikt als productiefaciliteit voor elektrische auto's. Binnenkort rolt de nieuwe elektrische SUV Explorer van de lopende band in het 'Ford Cologne Electric Vehicle Center' voor een prijs tot 45.000 euro.
Ford introduceerde onlangs de Explorer als vierde elektrische auto ter wereld, na de modellen Mustang Mach-E, E-Transit en F-150 Lightning. In de toekomst kunnen in Keulen jaarlijks meer dan 250.000 elektrische voertuigen worden geproduceerd. Martin Sander, hoofd van de business unit 'Ford Model e' in Europa, spreekt van het "begin van een nieuw tijdperk".
Electrisch rijden maakt het kopen van een auto veel duurder
Het is echter de vraag of de doelgroep van kleine auto-kopers dit met eenzelfde euforie bekijkt. Volgens een studie van de Duitse automobielclub ADAC kosten elektrische auto's aanzienlijk meer dan modellen met verbrandingsmotor - en is het prijsverschil bijzonder hoog voor kleine en micro-auto's.
Zowel het model van Volkswagen, als de Opel Corsa en de Fiat 500 zijn in de elektrische versie ongeveer twee keer zo duur als hun collega's met verbrandingsmotor. Er is momenteel een opvallend gebrek aan betaalbare kleine nieuwe auto's met elektromotoren op de markt. De energieomslag op de weg is daarom bijzonder duur voor liefhebbers van kleine auto's.
Dichten Chinese autofabrikanten dit gat?
Dit roept vragen op bij zowel experts als autokopers: wordt het steeds meer een luxe om een voertuig te bezitten? Feit is: met het einde van de Ford Fiesta wordt het aanbod van kleine auto's verder uitgedund. De markt voor gebruikte auto's heeft nog steeds veel te bieden, maar ook dat zou op middellange termijn kunnen veranderen als het voorbeeld van de Fiesta een precedent schept voor andere massaproducenten van kleinere auto's.
Zullen kleine auto's dan overbodig worden in het nieuwe elektrische tijdperk? Volgens experts uit de industrie zouden Chinese fabrikanten het gat in goedkope elektrische kleine auto's kunnen dichten. Velen van hen bereiden zich momenteel voor om de sprong naar Europa te maken.
De industrie acht het onwaarschijnlijk dat een fabrikant als Ford in de automarkt van de toekomst een soortgelijke rol zal spelen als in het verleden met zijn Fiesta-model. De auto-expert Ferdinand Dudenhöffer betwijfelt het bijvoorbeeld. De overstap naar elektrische auto's zal "een enorme inspanning voor Ford" zijn - en de concurrentie met Tesla en de Chinezen zal "zwaar" zijn.