9 vragen en antwoorden over de prijs van een treinkaartje in de toekomst

1.    Waarom is het nodig om de prijs van een spitskaartje te verhogen en die van een dalkaartje te verlagen?

In de spits wordt het de komende jaren steeds drukker. Vooral op dinsdag en donderdag. De rest van de dag rijden er juist veel lege en rustige treinen rond. Door die rustige treinen goedkoper te maken, verwachten we dat meer spitsreizigers ervoor kiezen om buiten de spits te reizen. Als we dit niet doen, moet NS voor de toekomst nog veel meer treinen kopen voor dat ene spitsmoment, terwijl de treinen de rest van de dag bijna leeg rondrijden. De rekening daarvan komt uiteindelijk bij de treinreiziger terecht en zo kan het ov onbetaalbaar worden. Door een groter  prijsverschil te maken tussen rustige en drukke treinen, voorkomen we dat nog veel meer treinen moeten kopen en zo kunnen we er voor zorgen dat de trein voor Nederland betaalbaar blijft.

2.      Drukke treinen, moet NS niet gewoon beter presteren en langere treinen rijden?

De trein is nu soms ook te druk en daar werken we had aan door de prestaties te verbeteren en treinen waar mogelijk te verlengen. Het idee voor variabele tarieven is bedoeld voor de langere termijn, als er door de bevolkingsgroei nog meer reizigers verwacht worden, kan een variabele prijs een oplossing zijn. Reizigers verspreiden zich meer over de dag en voor de meeste reizigers wordt het goedkoper.

3.      Wordt mijn treinkaartje straks niet duurder?

De meeste reizigers hebben de keuze om op een rustig moment te reizen. Voor hen wordt het fors goedkoper. Moet je van je werkgever per se in de spits reizen, dan wordt je kaartje waarschijnlijk duurder. Dalkorting en spitsheffing gaan dus hand in hand. Voor de meeste forensen wordt dat vergoed door de werkgever. Voor reizigers die geen keuze hebben en voor wie het niet door de werkgever betaald wordt, willen we met werkgevers en de overheid kijken hoewe hun reis betaalbaar kunnen houden.

4.      Maar er is nu toch ook al een abonnement dat dalkorting geeft?

Klopt en dat werkt ook. Maar zo'n abonnement bepaalt alleen of je wel of geen korting krijgt, afhankelijk van de tijd. We willen meer variatie en ervoor zorgen dat rustige treinen nog goedkoper worden in verhouding tot drukke treinen.

5.      Varieert de prijs alleen tussen spits en dal?

Nee, ook rustige treinen in de spits kunnen goedkoper worden. Een voorbeeld: In de ochtendspits reizen veel forensen van Alkmaar en Zaandam naar Amsterdam. De trein die de andere kant op gaat is juist heel rustig. Die kan dus ook goedkoper worden. In de avondspits is dat precies andersom.

6.      Is het niet eerlijker als je voor een treinkaartje altijd hetzelfde betaalt?

Wij vinden van niet. Het komt ook in veel andere sectoren voor. Tijdens een de zomervakantie is een vakantiehuisje ook duurder dan in november. En in november is je vakantiehuisje goedkoper, omdat het anders leeg staat. Wij verwachten dat veel werkgevers hun collega’s straks de mogelijkheid geven om buiten de spits te reizen, waardoor meer reizigers de keuze krijgen om in een goedkopere, rustige trein te reizen.

7.      NS niet bang dat ze hier reizigers mee gaan verliezen?

Integendeel. In rustige treinen wordt het voor veel mensen veel voordeliger om te reizen. Wij denken dat we zo zelf meer reizigers trekken. De trein is voor die mensen dan ook vaak beter betaalbaar dan de auto

8.      Gaat NS hier aan verdienen?

Nee, onder de streep zorgt dit bij NS niet voor meer opbrengsten, omdat dalkorting en spitsheffing hand in hand gaan.

9.      Wanneer gaat dit in?

Of dit doorgaat, wordt besloten in de nieuwe afspraken die NS met het ministerie van I&W maakt in de zogenaamde 'nieuwe concessie' . Dat wordt voorgelegd aan de Tweede Kamer. De politiek heeft dus het laatste woord.