Amsterdamse kinderen krijgen les over slavernij

In Amsterdam krijgen veel leerlingen uit groep 6 deze maand les over het slavernijverleden. Het onderwijsprogramma is deel van 'Keti Koti Junior' van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee). In de lessen bespreken ze pijnlijke onderwerpen uit die tijd, zoals brandmerken, de reis over zee en ook het verzet. "Heftig, maar ook goed dat ze hier les over geven", vinden de kinderen.

Op basisschool de Zeven Zeeën in Noord heeft groep 6 de geschiedenislessen al gehad. Het maakte grote indruk. "Ik word er wel verdrietig van, maar wel goed dat we er over leren, want sommige kinderen weten niet wat Keti Koti is", zegt een leerling. "Het is heftig. Waarom zou je iemand brandmerken op zijn rug?", vraagt een ander zich hardop af.

Inspireren met het verleden
Op het programma staat vandaag een creatieve les van kunstenaar Kenneth Aidoo, die ook docent is bij kunstatelier Noordje. Volgens hem is lesgeven aan de jonge doelgroep niet per se makkelijk. "Je weet niet hoeveel ze al weten van het onderwerp", zegt hij. Zijn doel van vandaag is de kinderen in elk geval inspireren met wat er vroeger is gebeurd. "Ik wil ze laten nadenken over wat vrijheid voor hen betekent."

Eerst wordt het thema klassikaal besproken. "Misschien vond iemand naar school gaan wel het allerleukste ooit", vertelt de kunstenaar aan de kinderen. "Maar dat mocht hij niet meer doen. Ook als iemand werd betrapt op het schrijven van een woord of het lezen van een boek, dan konden hun handen of vingers worden afgehakt."

Tekenen
Voor de kinderen betekent vrijheid vooral "doen wat je zelf wil", zeggen ze in de les. Om het daarom dicht bij huis te brengen, maken de scholieren tekeningen van wat zij zouden missen als iemand tegen hen zou zeggen dat ze dat niet meer mogen doen. "Ik teken mijn telefoon", zegt er één. De ander tekent zichzelf hardlopend en met zijn familie aan tafel. Meer nog tekenen zichzelf terwijl ze voetballen. 

Of het niet te vroeg is om kinderen met zo'n heftig onderwerp te confronteren? "Ik denk dat het nooit te vroeg is om over de slavernij en de geschiedenis te praten, of over de Tweede Wereldoorlog", antwoordt Aidoo. "Het zijn onderwerpen waar normen en waarden in voorkomen. Daardoor leren kinderen hoe we wel en niet met elkaar om zouden moeten gaan."