'Verbeter de Luchtvaart Kaart' voor veiliger luchtruim in Nederland, doe mee!

Een veiliger luchtruim voor helikopters in Nederland, met dat doel is donderdagmiddag 6 april de webapplicatie Verbeter de Luchtvaart Kaart (VDLK) gelanceerd. Dat gebeurde op de Oranjekazerne in Schaarsbergen. In deze applicatie kan iedereen een obstakel dat nog niet op de kaart staat en hoger is dan vijftien meter melden. Denk hierbij aan windmolens, UMTS-masten, lichtmasten en hijskranen. Op die manier kunnen piloten plannen en vliegen met zo actueel mogelijke informatie. 

Verbeter de Luchtvaart Kaart (VDLK) is ontwikkeld door het Kadaster in opdracht van de Dienst Geografie van Defensie. Ook de Koninklijke Luchtmacht, Luchtvaartpolitie en ANWB Medical Air Assistance (traumahelikopter) waren betrokken. Een unieke samenwerking. Niet alleen de helikopters van de Koninklijke Luchtmacht, maar ook de helikopters van de Luchtvaartpolitie en de ANWB gaan profijt hebben van de actuelere kaarten en informatie.

Doe mee!
In Nederland wordt non-stop gebouwd, ook in de hoogte. Daarom is de hulp nodig van het publiek. Zie je in je omgeving iets nieuws gebouwd worden dat vijftien meter of hoger is? Je helpt de vliegveiligheid in Nederland enorm te verbeteren door het obstakel te melden op www.verbeterdeluchtvaartkaart.nl. Dat kan een windmolen zijn, een hoog gebouw, een UMTS-mast maar ook een hoge lichtmast bij een sportveld of langs een snelweg.

Plaatsvervangend Commandant Luchtstrijdkrachten (PC-LSK) generaal-majoor Dick van Ingen over het belang van Verbeter de Luchtvaart Kaart: “Nederland is nog niet af, de luchtvaartkaart zal dus ook nooit helemaal af zijn, maar het systeem om alles up to date te houden is nu wel af.”

Tijdens de lancering werd een demonstratie gegeven van het maken van een melding in Verbeter de Luchtvaart Kaart. “Ik ben zwaar onder de indruk van het systeem”, concludeerde de PC-LSK achteraf.

Frank Tierolff, voorzitter van de raad van bestuur van het Kadaster droeg het project donderdagmiddag symbolisch over aan de Koninklijke Luchtmacht. Dat deed hij door middel van een 3D-geprinte maquette van het hoofdkwartier van de Koninklijke Luchtmacht met daaromheen een aantal obstakels te overhandigen aan generaal-majoor Van Ingen.

Tierolff is erg te spreken over de samenwerking met Defensie “Die samenwerking is praktisch en constructief opgepakt. De Dienst Geografie en het Kadaster hebben elkaar doorlopend versterkt en aangevuld waardoor er nu een solide en bruikbaar product voor ons ligt. Naast het leveren van een betrouwbaar inzicht zijn vooral het vergroten van de actualiteit en volledigheid van de data een meerwaarde voor de veiligheid binnen het Nederlandse luchtruim.”

Werkwijze tot nu toe
Op dit moment worden de Defensie luchtvaartkaarten, zoals de Transit Flying Chart Low-Level (TFC-L) en de Aeronautische Obstakel Kaart (AOC), gemaakt bij het Kadaster in opdracht van de Dienst Geografie. Het Kadaster analyseert jaarlijks heel Nederland door middel van luchtfoto’s. Deze foto’s worden vergeleken met de foto’s van het jaar ervoor, een tijdrovend proces. Vanaf de foto’s zijn niet alle objecten goed zichtbaar. Daarnaast is het niet actueel. Het kan zo zijn dat een obstakel kort na het maken van de luchtfoto is gerealiseerd. In dat geval kan het meer dan een jaar duren voor het obstakel zichtbaar wordt op een luchtvaartkaart.

Aanleiding
In het verleden heeft er tweemaal een draadaanvaring plaatsgevonden waarbij een helikopter van de Koninklijke Luchtmacht betrokken is geweest. In de Bommellerwaard (2007) en Zoelmond (2017). Naar aanleiding van deze beide incidenten heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) een rapport opgesteld. In dit rapport kwam onder andere naar voren dat het gebruikte kaartmateriaal niet up-to-date was. Met de lancering van VDLK doet Defensie er alles aan om dergelijke ongevallen te voorkomen.

Luitenant-kolonel Philip Schreers van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid is daarom ook enthousiast over het systeem. “Het is mooi om te zien dat dit systeem een direct gevolg is van de adviezen die we gegeven hebben in ons rapport. De snelheid waarmee piloten nu actuelere informatie kunnen krijgen is een enorme aanwinst.”

Drones
Behalve de helikopters van de Koninklijke Luchtmacht, de Luchtvaartpolitie en ANWB Medical Air Assistance, is de actuele informatie over obstakels in de lucht is ook van belang voor alle andere luchtvarenden. Denk daarbij ook aan de drone-community. Zeker met de invoering van de nieuwe Europese regelgeving ‘U-space’ sinds begin dit jaar.

Help Verbeter de Luchtvaart Kaart een succes worden door goed in je omgeving te kijken. Zie je iets gebouwd worden dat hoger is dan vijftien meter? Ga naar www.verbeterdeluchtvaartkaart.nl en meld het!

Veiliger luchtruim (Foto: Ministerie van Defensie)
Veiliger luchtruim (Foto: Ministerie van Defensie)