Waarom F1-teams twijfelen over deelname Andretti

Met drie Amerikaanse Grand Prix, een Amerikaans F1-team én een Amerikaanse coureur achter het stuur zou het plaatje compleet zijn voor de Amerikanen. Michael Andretti maakt er al lang geen geheim meer van te willen toetreden tot de koningsklasse van de motorsport. Een initiatief dat wordt gesteund door velen, maar kennelijk niet door de juiste personen. De Formule 1-teams twijfelen over de deelname van Andretti, ondanks dat de renstal de benodigde 200 miljoen dollar kan ophoesten.

De naam Andretti is geen onbekende binnen de motorsport. Onder leiding van Michael Andretti, zoon van F1-wereldkampioen Mario Andretti, neemt hij al deel aan de IndyCar, Indy Lights, Formule E, Extreme E en Supercars. Een grote, gerespecteerde naam binnen de racewereld die een écht Amerikaans team aan de grid toevoegt. Haas F1 doet relatief weinig met haar Amerikaanse identiteit en over de poging tot deelname van het US F1 Team jaren geleden zullen we maar niet spreken.

Waarom ontvangen de F1-teams Andretti dan niet met open armen? Het knelpunt lijkt hem vooral in het prijzengeld te zitten: "Het prijzengeld wordt verdeeld over de huidige tien teams. De deelname van een nieuw team betekent dat de rest tien procent minder geld ontvangt. Dit is een belangrijk punt, want veel teams hebben over de jaren meer dan een miljard in de F1 geïnvesteerd", legt Mercedes-teambaas Toto Wolff uit.

Het mislopen van het prijzengeld is iets dat de F1-teams al eerder hebben aangekaart. Als gevolg hiervan is in het Concorde Agreement van 2020 opgenomen dat nieuwe renstallen 200 miljoen dollar moeten inleggen om te kunnen toetreden. Dit bedrag wordt vervolgens verdeeld over de overige teams ter vergoeding voor het verminderde prijzengeld. 

Hoewel de teams dus een financiele vergoeding krijgen, stelt ook Red Bull-teambaas Christian Horner zich terughoudend op: "Het is de eerste keer sinds tijden dat we momenteel tien 'gezonde' F1-teams hebben. Als de Formule 1 meer teams wil moeten ze hun stuk van de taart ook verminderen. Het zou oneerlijk zijn als bestaande teams indirect moeten betalen voor de toetreding van nieuwe teams. 200 miljoen is een flinke som geld, maar in deze wereld, als je het verdeelt over de andere teams, kan je er niet lang van genieten. Het is daarnaast een eenmalig bedrag. De teams krijgen niet ieder jaar hetzelfde bedrag".

Het kunnen aantonen dat ze beschikken over de financiële middelen en competitief kunnen zijn binnen het F1-veld is vooralsnog niet genoeg voor Andretti. De Amerikanen moeten de Formule 1-kopstukken kunnen overtuigen dat hun renstal genoeg waarde toevoegt om het 'verloren' prijzengeld te compenseren. Of ze dit kunnen waarmaken is nog maar de vraag. De Formule 1 is momenteel booming business binnen de Verenigde Staten, en met drie races in de VS volgend seizoen kan de F1 twijfelen of een Amerikaanse renstal nog aanzienlijk bijdraagt aan die groei.

Wolff en Horner staan nog niet te springen om de deelname van een nieuwe renstal (Getty Images / Red Bull Content Pool)
Wolff en Horner staan nog niet te springen om de deelname van een nieuwe renstal (Getty Images / Red Bull Content Pool)