Pirelli: Nieuwe F1-banden slijten minder snel
De nieuwe Formule 1-banden van Pirelli voor het seizoen 2017 zullen minder snel gaan slijten, zo liet Pirelli Mario Isola, racedirecteur van de Italiaanse rubbermaker, aan Motorsport weten. Hiermee komt het bedrijf tegemoet aan een groot kritiekpunt van de coureurs die door de slijtage niet voluit konden racen.
De banden voor 2017 zijn een stuk breder en moeten veel meer neerwaartse druk verwerken dan hun voorgangers. Pirelli heeft daarom nieuwe bandencompounds ontwikkeld die afgelopen jaar getest zijn met omgebouwde 2015-bolides van Ferrari, Mercedes en Red Bull Racing. Isola: "Toen bleek de slijtage heel laag te zijn."
Dit komt volgens de Italiaan omdat banden minder snel oververhitten en als ze dat zijn ze snel weer terugkeren naar de optimale werktemperatuur. "Daar hebben de coureurs ons expliciet om gevraagd. Als ze achter een andere auto reden, verloren ze downforce, zodat ze gingen glijden en hun banden te heet werden."
Toch houdt Isola een slag om de arm. "We moeten nog zien hoe de banden het doen op de nieuwe auto’s, dus we wachten de eerste paar races af." Dit komt mede doordat de nieuwe auto's meer neerwaartse druk gaan genereren dan waarmee getest is. Ook de temperaturen op de circuits die kunnen variëren zijn nog een factor die Pirelli nu nog niet in kan schatten.