Verkopen autobouwer Tesla vallen tegen
De verkopen van Tesla Motors zijn afgelopen jaar tegengevallen. De Amerikaanse bouwer van elektrische auto's leverde 76.230 bolides af. Dat was wel 51 procent meer dan een jaar eerder, maar daarmee heeft de onderneming niet kunnen voldoen aan zijn eigen doelstelling om 80.000 wagens aan de man te brengen.
Het concern staat bekend om zijn ambitieuze doelen. Tesla-baas Elon Musk zei eerder dat hij de productie wil opvoeren tot een half miljoen wagens in 2018. Maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Tesla kampt onder meer met technische problemen die voor vertraging zorgen. Sommige marktkenners houden er al rekening mee dat Tesla het uitbrengen van zijn goedkopere Model 3, die eigenlijk dit jaar op de markt moet komen, gaat uitstellen.
Verkopen autobouwer Tesla vallen tegen (Foto: BuzzT)
Tesla heeft wat aanpassingen moeten doen in de productielijn vanwege het nieuwe AutoPilot systeem, waardoor de productie in het laatste kwartaal wat tegenviel.
Het is overigens een eigen doelstelling die (net) niet gehaald is.
Beetje jammer dat de pers dit oppakt als zijnde dat de verkopen tegenvallen, wat, volgens mij, dus niet helemaal klopt.
Als het goed is komen de eerste eind dit jaar al van de band rollen, maar de wachtrij is op dit moment minstens 400-450.000 reserveringen, dus waarschijnlijk kun je niet een kopen voor 2019. Via lease misschien eerder..
https://www.tesla.com/model3
Verder een uitstekende prestatie. 51% meer gemaakt dan het vorige jaar. Dat is een erg goede groei, ondanks dat het een tikje onder hun eigen ambities is.
Tesla heeft 76.230 auto's verkocht/afgeleverd terwijl de doelstelling 80.000 was.
Er waren dus genoeg auto's geproduceerd om aan de eigen doelstelling te voldoen.
Als een onderneming niet voldoet aan de eigen verwachtingen, hoe verklaarbaar ook, is dat altijd teleurstellend.
Overigens zijn de meeste Tesla-rijders gezins-mensen waarvan de partner een brandstof-slurpende SUV op diesel of benzine rijdt, zodat ze ook nog met de auto op vakantie kunnen. Wat het effect weer aardig teniet doet.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
De Gigafactory die nodig is voor de accu's ligt ook op schema, zo niet voor op schema.
Alleen in Europa heb je hem minder snel.
Ze beginnen namelijk met de productie en de eerste auto's gaan naar reserveringen gemaakt door Tesla en SpaceX medewerkers. Vervolgens gaat de uitrol van de westkust van de V.S. naar de oostkust. Daarna Europa/rest van de wereld. Niet alleen geven ze zo de Tesla en SpaceX medewerkers een leuk extraatje (voorrang bij aanschaf), maar als er dan nog wat kleine foutjes in de eerste lichting zitten, dan zijn ze dichtbij qua afhandeling en oplossen. Heel slim.
- Ze zijn hard bezig met een eigen accu-fabriek. Deze is nodig voor schaalvergroting en prijsverlaging.
Tesla's Gigafactory gaat in zijn eentje de wereldproductie van de benodigde accu's verdubbelen.
- Tesla loopt zeer ver voor met een eigen netwerk met snel-laders. Als de concurrenten slim zijn, dan nemen ze een licentie op het netwerk van Tesla en doen ze mee met wat er is.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Als je er minder bouwen kunt kun je er ook minder afleveren. Ik denk nog steeds dat de productie dus tegenviel, en niet de verkoop.
De prijzen zijn laag voor een elektrische auto maar ik geloof dat ze op elke auto verlies maken.
Pas als er op grote schaal wagens verkocht gaan worden dan zullen ze misschien winst maken. Dus nu die nieuwe mega fabriek er staat zal dat hopelijk snel gebeuren.
Ik vind het een geweldig concept enkel bedrijfs economisch gezien slaat het helemaal nergens op om 10 jaar lang verlies te draaien.
Overigens vraag ik me af waar ze al dat Lithium vandaan halen want dat schijnt nogal schaars te zijn en daar hoor ik niemand vragen over stellen.
Op elke auto maken ze dus wel winst.
Echter, als je alle investeringen die ze doen (Gigafactory, productiecapaciteit, etc.) mee neemt, dan maken ze per auto nog wel verlies.
Maar dat komt dus door de investeringen die ze ondertussen doen, niet omdat ze de auto's zelf niet winstgevend kunnen maken.
Lithium is er meer dan voldoende. Genoeg voor 100 miljoen EV's per jaar.
https://www.greentechmedi(...)ithium-Ion-Battery-M
Edit:
En wat Devian83 ook schrijft. Het is niet zo dat het Lithium "verbruikt" wordt.
Na recycling kan het als het ware 'ververst' weer ingezet worden.
[ Bericht gewijzigd door k3vil op woensdag 4 januari 2017 @ 12:49 ]
Ik heb zelf overigens in een model S gereden en ben helemaal om. Zodra er een model 3 beschikbaar is zo rond de 35 mille dan teken ik. Maar als, zeg Ford, al eerder met iets vergelijkbaars komt (100% electrisch, middenklasse, 350+ range, direct leverbaar) dan weet ik het nog zo net niet. Jaren wachten op een Tesla?
De huidige manier van produceren is niet toerijkend is, en het gaat dus veel duurder worden.
Zodra het duur genoeg is voor de duurdere extractie technieken, gaat het pas weer beter.
En dan zit je nog met het recycelen.
Dat kan wel, maar het is zo duur dat nu bijna 100% weggegooid wordt.
De prijs van lithium moet en zal dus omhoog gaan, en dat is niet handig, als je bedenkt dat de
accu meer dan de helft van de auto kost.
Dus de accu gaat niet goedkoper worden, tenzij ze een andere soort verzinnen.
Dat gevoel ken ik helemaal. Totaal geen spijt en ook weer veel spijt van die testrit. Dan moet je weer terug naar zo'n veredelde stoommachine. Wow, die Tesla reed gaaf zeg!
Je kunt nu eventueel ook vrijwel zonder risico een reservering plaatsen voor de Model 3. Die kun je op ieder moment weer intrekken en dan krijg je gewoon je geld (E 1000,- terug).
Ik weet niet hoe snel we iets van Ford kunnen verwachten. Die lijkt behoorlijk op de hybride variant in te gaan zetten:
Ford says electric vehicles will overtake gas in 15 years, announces all-electric 300-mile SUV, hybrid F-150, Mustang, and more
https://electrek.co/2017/01/03/ford-new-electric-cars/
VW en Mercedes gaan wel behoorlijk de goede kant op. BMW gaat denk ik de bal laten vallen, want die zetten nu meer in op autopilot-achtige techniek dan op puur elektrisch.
En reken je niet rijk met 'gratis' stroom.
De accu kost al meer dan benzine voor de levensduur, en daar komt tussen de 3.5 (thuis) en 11(snellaad) cent per kilometer stroom bij.
Je hebt dan wel maar 4% bijtelling.
http://www.groen7.nl/recycling-lithium-ion-accus-wordt-uitdaging/
Mythbusters Part 3: Recycling our Non-Toxic Battery Packs
https://www.tesla.com/blo(...)ry-packs?redirect=no
In de Gigafactory komt een speciale sectie trouwens voor het recyclen van de accu's.
https://chargedevs.com/ne(...)g-robots-and-horses/
Ze hebben nu relatief concurrentie vrij kunnen opereren op elektrisch gebied. Maar op het moment dat Daimler Benz, BMW, VW Groep en Toyota serieus werk gaan maken van de EV's denk ik dat Tesla snel wordt weg geconcurreerd.
Zo wil het merk stapsgewijs bij de gewone man komen.
Investeerders weten dit ook en zien dit als een goede lange termijn investering. Musk is ook bezig met opzetten van grootste batterijfabriek ter wereld die de kosten van deze auto drastisch gaat verlagen. Alle andere gebruikte materialen en technieken verschillen niet veel van wat we al in het dagelijks leven gebruiken.
Veel mensen zien een auto ook als een enkel product, maar je koopt eigenlijk een magazijn aan onderdelen van vele verschillende samenwerkende bedrijven die bij aflevering aan elkaar vast zitten.
In het geval van Tesla staan al die bedrijven ook achter het merk door het toekomstperspectief.
Eigenlijk is het een klein wonder dat electrische auto's niet veel eerder van de grond zijn gekomen, want het concept bestaat al bijna net zo lang als de auto zelf.
In de moderne tijd met rendementsbesef gaat de conventionele verbrandingmotor ook nergens over. De meeste energie die je er via de tank in stopt gaat voor het grootste deel verloren aan warmteafgifte en operationele stand-by.
Bij een electrisch voertuig heb je die warmteverliezen bijna niet en opgeslagen energie wordt pas verbruikt wanneer die electromotoren moeten gaan draaien.
Van de 100% die je in je tank flikkert is ergens rond de 30% of lager werkelijk efficient gebruikt. De rest gaat het putje in.
De Model 3 zou wel een verandering kunnen brengen, want die gaat rond de $50.000 dollar kosten. Dat is zo'n beetje net de grens waar je in nederland subsidie en extra voordeel kunt krijgen op volledig electrische auto's.
Dan heb je wel het instapmodel. Een generatie verder betekent dat al iets meer dan een instapper. De prijsverschillen zitten hoofdzakelijk in beschikbare batterijvermogens.
Qua software en interne extra systemen zijn ze allemaal identiek.
[ Bericht gewijzigd door KoelkastZuignap op woensdag 4 januari 2017 @ 20:09 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken