'Motor pal achter renner geeft tijdwinst'
Een motorrijder vlak achter een wielrenner kan de luchtweerstand van de renner tot bijna 9 procent verminderen. In een tijdrit, zoals de proloog van de Giro vrijdag in Apeldoorn, kan dit een beslissend voordeel opleveren. Dat stellen onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), KU Leuven en de Universiteit van Luik in een gezamenlijk onderzoek.
Afhankelijk van hoe lang een motor gedurende een rit achter de renner rijdt kan het bij een korte tijdrit als de proloog van de Giro (9,8 kilometer) tienden tot enkele seconden voordeel opleveren. Tijdritten worden regelmatig met kleinere verschillen beslist. Bij langere tijdritten kan de tijdwinst volgens de onderzoekers zelfs oplopen tot tientallen seconden.
Bij wielerwedstrijden rijden altijd veel motoren mee, van bijvoorbeeld verslaggevers en fotografen die vaak dicht rond de renners rijden.
Volgauto
Vorig jaar toonden TU/e-onderzoekers al aan dat een volgauto een wielrenner tijdwinst kan geven door dicht achter een renner te rijden. Dat komt doordat de volgauto de onderdruk die achter een fietser ontstaat wegneemt. Nu blijkt het aerodynamisch voordeel van een volgende motorrijder nog groter, vooral omdat motoren vaak veel dichter achter de renners rijden.
Het is voor het eerst dat dit 'volgeffect' uitgebreid is onderzocht voor motoren en volgauto's. Volgens de onderzoekers blijkt het veel groter te zijn dan voorheen werd gedacht.
'Motor pal achter renner geeft tijdwinst' (Foto: ANP)
Achterste natuurlijk wel meer
Moeten nu alle races op nieuw worden bekeken of er niet iemand stiekem voordeel heeft gehad
Was het een volg auto met reserve fietsen voor een team? Jammer dan, dan rijden ze maar iets voorzichtiger of gaan ze lopen als ze pech hebben.
Was het een motor van een camera ploeg die miljoenen heeft betaald om daar te rijden? Jammer dan, geen geld terug, ze kopen maar beelden in van een andere camera ploeg.
Dus ja, ook wielrenners hebben er voordeel van.
Het is trouwens al langer bekend dat je luchtweerstand ook beinvloed wordt door de manier waarop met de onderdruk achter een voertuig wordt omgegaan. Een voorbeeld is het concept van het "K-Heck" in de automobiel-industrie, zoals dat bijv. in de eerste modellen van de Lancia/Autobianchi Y10 toegepast werd.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Door de motor, die voor zich druk opbouwt, er vlak achter te laten rijden, wordt de luchtstroom veel gelijkmatiger recht naar achteren toe in plaats van dat de lucht achter de fietser gaat wervelen in het ontstane 'vacuum'.
Betalen zal je!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken