Nieuws
'Trein niet beter voor milieu dan auto'

De tijd dat de trein schoner was dan de auto is voorbij, aldus programmamanager Jan Anne Annema. “Twintig jaar geleden was dat misschien zo, maar nu niet meer. De elektriciteit voor treinen moet ook worden opgewekt en elektriciteitscentrale kennen een forse CO2-uitstoot. Bij auto’s zijn er forse sprongen vooruit gemaakt, maar treinen zijn nog altijd zwaar en kosten veel stroom.”
Een ambtenaar van Verkeer en Waterstaat zegt dat het ook niet rendabel is om te investeren in het OV om het fileprobleem op te lossen. Als reden hiervoor geeft hij dat het autogebruik steeds toeneemt, maar het gebruik van de trein al sinds 1991 bijna gelijk is gebleven. “Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt. De auto blijft niet automatisch staan als er wel gebruik wordt gemaakt van de trein”
misschien dat ff aanpassen mods ?
Zegt ie dit 2x keer in één gesprek? foto
Dat betekent dat de milieufreaks weer kunnen zeggen dat de auto meer vervuilt dan de trein en kunnen de ambtenaren weer terug naar hun oude sport: milieukabouter spelen en autootje pesten.
Beetje dubieus.
Maargoed een file is slechter voor het milieu dan een stilstaande trein.
En geen seconde nagedacht over het feit waarom OV in echte steden wel werkt. Neem Londen of Tokyo.
Wat heet schoner.
Want als ze op groene stroom rijden, is het wel beter voor het milieu foto
"Een ambtenaar"
Ze zullen bij de NS nu wel trillen op hun grondvesten
Een trein rijd 'altijd' ook al is de trein zo goed als leeg wat ook geld voor bussen.
en je op je gemak je krant kan lezen
en je niet moet doodergeren aan slechte chauffeurs :p
ik bedoel dus kernenergie
retour apeldoorn - enschede is €20,90, en met mijn auto is het €6,00 aan brandstof (met mijn TDI).. en dan ben je er ook nog eens sneller, kun je meerdere mensen bijna gratis meenemen, kun je zelf bepalen of je ergens stopt, heb je lekker interieur en radio, bepaal je zelf of je rookt of niet, heb je geen last van andere reizigers en bepaal je zelf wanneer je vertrekt, en hoef je geen fiets/bus/taxi te nemen van/naar de stations
Tamelijk onzinnige redenatie, maar blijkbaar is het nu tijd om te lobbyen voor meer asfalt. Bij Rijkswaterstaat verdwijnen wel veel banen, ook veel in het wegenonderhoud, maar ja, nog geen reden om onzinnig uit de hoek te komen.
Mensen gaan ook juist met de auto omdat de NS het zo verpest, dus kun je nagaan wat er zou gebeuren als het OV eens een keer op tijd ging rijden voor een fatsoenlijke prijs!
Sinds wanneer kunnen die cijfers interpreteren en inschattingen maken?
Het vreemdste is nog wel dat een maandtrajectkaart ongeveer net zoveel kost als dat je elke dag 2 enkeltjes koopt, 1 met korting en 1 tegen vol tarief.
Volgens mij deugt er iets niet aan de NS van tegenwoordig.
Het gros van de energiecentrales stoten alles nog zo de lucht in.
Een auto heeft directe inspuiting meerdere kleppen, betere electronina (motermanagment systeem), roetfilters, betere brandstoffen, katalysatoren etc etc. De meeste mensen zijn zo'n factor 1,5 keer in tijd meer kwijt met het ov als met de auto wat wil zeggen dat de vervuiling ook zo'n 1,5 x langer duurt. In een gemiddelde auto kan ik gewoon naar de bouwmarkt om 30 m2 laminaat te halen, moet je bij de trein eens mee aankomen foto verklaar dan eens de overvolle parkeerplaatsen rondom tussenstations nabij dorpen. Sinds de jaren 70 staat grootscheepse wegenaanleg practisch stil. Men wacht nog steeds op doortrekking van de A4.
Er zijn knooppunten aangepakt maar bij elk knooppunt wat is aangapekt is er een nieuw knooppunt ontstaan. dat is water naar de zee dragen.
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Centrale computersystemen zoals de NS dienstregeling kunnen uitvallen en het hele systeem platleggen dat zijn ook nog eens grote voordelen he.
Zelfs met dikke laag sneeuw rij ik nog, dat zie ik de bus en de trein niet zo snel doen.
Ik vraag mij af of ov bedrijven hier zowiezo wel sneeuwkettingen hebben voor hun bussen,ik denk dat ze gewoon op de sneeuwploeg wachten.
Alleen in grote steden is openbaar vervoer rendabel.
Gewoon omdat het ruimte kan schelen in de stad.
Katten met foto's
Katten met Filmpjes
In order to shame it's inadequacy,it is necessary to act outside the law to pursue natural justice.
En die gegevens komen uit VN rapport Livestocks long shadow.
Je hebt helemaal gelijk, de NS zijn prutsers. Maar het is de schuld van de overheid en van Europa. Vanwege het heilige vertrouwen in de marktwerking is de NS geprivatiseerd. In het Verenigd Koninkrijk heeft dat een failliet railinfra bedrijf opgeleverd, een hele reeks spoorwegbedrijven met zoveel tarieven dat je je blauw betaalt als je niet oppast, evenals ongevallen waar slachtoffers bij zijn gevallen, in Nederland heeft het een ex-staatsbedrijf opgeleverd dat nog steeds feitelijk monopolist is, daardoor continu de prijzen omhoog kan gooien en trajecten op kan heffen maar niet in staat is om treinen op tijd te laten rijden. De concurrentie staat hier (helaas) nog steeds in de kinderschoenen, dus het enige alternatief is de auto. Geen wonder dat er dan veel mensen auto willen rijden.
Maar als autorijden dan opeens netto beter is voor milieu, is het dan niet gewoon tijd om eens iets aan onze energieopwekking te doen, die milieuvriendelijker te maken? Maar dan niet door onze toevlucht te nemen tot kernenergie (kernsplijting), want dan zitten we vervolgens met rotzooi waar we honderdduizenden jaren tegen aan moeten kijken en iedereen kan op z'n vingers natellen dat nakomende generaties NIET blij zullen zijn met die rotzooi.
trouwens Treinreizen sucks toch gewoon... met al die saaie mileufreaks, stoffige kantoor sukkels en studenten in één coupe... gezellig..!!
Als ik met de auto naar Nijmegen zou gaan, zou ik lange tijd in de file staan. De bus rijdt er gewoon langs, en de trein al helemaal foto
Verder geloof ik er weinig van. Ik vraag me af met wat voor gemiddeldes ze werken. Hebben ze nou gekeken hoe vervuilend de NL energiecentrales zijn, hoeveel ze produceren en daarna hoeveel energie de treine p/j verbruiken en zo de co2 uitstoot van treinen berekend? En dan vraag ik me af hoe ze dat bij de auto's gedaan hebben. Per land is het natuurlijk ook verschillend. Een land dat uitsluitend zonnepanelen gebruikt voor de electriciteit heeft een stuk schonere treinen dan een land dat alleen kolencentrales heeft.
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
Daarnaast op meer plaatsen gebruik maken van de laatste ontwikkeling op zonnepaneel gebied en waar het geen overlast levert gebruik maken van windturbines.
Het is zo jammer dat men omwille van politiek correct denken het Openbaar Vervoer promoot als alternatief voor de auto. Maar als je naar de feiten en cijfers kijkt zie je dat de vervoersprestatie van het OV maar marginaal is vergeleken met het autogebruik. Het aantal reizigerskilometers in het OV zou zowat moeten verdubbelen om echt impact te hebben.
Aangezien de NS nu al niet eens de doelen haalt is het OV als alternatief voor de auto een utopie. En nog afgezien daarvan, het OV komt niet overal en niet altijd.
Openbaar Vervoer brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn op een tijdstip dat je niet uitkomt.
http://youtube.com/watch?v=8YAuKpJl_pA
Als je met dat soort opmerkingen komt, doe ik effe mee: elke werkgever ¤5000,- boete laten betalen die z'n werknemers niet gewoon met een bus ophaalt, zoals Hoogovens dat jarenlang deed. Het hele fileprobleem kan al flink worden aangepakt, als de werkgevers eens worden aangepakt: van overheidswege gewoon verplichten om je personeel met wat bussen op te halen; zou enorm veel meters blik schelen. Ik stelde dat ooit voor bij een toenmalige werkgever; we hadden berekend dat dat prima uit kon, meeste werknemers woonden behoorlijk op een kluitje. Busvervoer zou prima te regelen zijn. Maar de baas wilde er niet aan... Was niet zijn zaak. Ach ja, zo kun je ook je maatschappelijke verantwoordelijkheid afscuiven: werkgevers zijn er alleen immers alleen maar om winst te maken, meer niet.
Maar ja; collectief busvervoer vanuit de werkgevers zou de verkoop van brandstoffen en auto's doen kelderen... En dat vinden Shell en die centenschraper Zalm niet leuk, dus we laten de mensen lekker aanmodderen en brandstof verbruiken in de file. foto Accijns, BTW, nog veeeeel meer andere belastingen: allemaal belangrijker. Economie gaat nog altijd voor milieu hoor. En dat zal ook de ondergang worden van deze waanzinnige kapitalistische maatschappij. Juichend over 3 procent winst op je aandelen terwijl de planeet langzaam sterft. En als je er wat over zegt, wordt je doodleuk uitgemaakt voor "linkse boomknuffelear op geitenwollen sokken". Hoe dom kunnen primaten ook zijn... foto
Het is het woord "openbaar" niet waard!
Net als de openbare toiletten in steden.... foto
Op Conexxion heb ik alleen maar complimenten trouwens foto
Nog nooit gezien dat filmpje, maar ik vind het moeilijk te geloven. Daarbij komt het van Fox, dus per definitie niet te vertrouwen.
zo lang er geen radicale vooruitgang wordt geboekt op het gebied van duurzame/milieuvriendelijke energie opwekking kan ik me voorstellen dat het milieu-voordeel van het OV (met name de trein) steeds minder zal worden. De techniek in auto's op dit gebied wordt namelijk continu verbeterd.
En aan de andere kant zal ik toch mijn hele leven afhankelijk blijven van het OV, dus ik hoop niet dat ze om deze reden het toch soms al niet te beste systeem nog meer achteruit laten gaan in kwaliteit.
(en nee, ik doe het niet om milieu redenen ofzo, maar kan vanwege een visuele handicap nou eenmaal nooit m'n rijbewijs halen foto ).
Trouwens... succes om na middernacht met het OV weer naar huis te komen. Maar ik ben niet te beroert, geef je wel een lift foto
Natuurlijk is het zo dat als we allemaal de trein pakken dat de NS dan extra treinen moet inzetten wat tot gevolg heeft dat er meer stroom (dus ook meer CO2 verbruik) nodig is maar dit weegt volgens mij niet op tegen al die auto's die er voor in de plaats moesten worden gebruikt.
Mensen moeten gewoon niet zeiken en vaker de fiets pakken. Er zijn zoveel mensen die elke dag maar 20km of minder hoeven te fietsen en daarvoor de auto pakken. Zoals Theo Maassen dat zo mooi zegt: "MOEITE DOEN! dat moeten ze op die bordjes zetten en dan rijmt het maar een keer niet!" foto
Het is geen enkel probleem om veel meer reizigerskilometers te realiseren per spoor, maar dan kost dat wel wat. Net zoals de files echt oplossen. Dat kan wel met extra wegen, alleen is dat wel het einde van je rendement. En je vrije ruimte.
De vervoersprestatie van treinen is dus inderdaad nauwelijks toegenomen. De NS verpest het helemaal niet. De NS moet echter met een onmogelijke situatie omgaan. Het spoorwegennet is in handen van de staat (ProRail). De NS is voor onderhoud en uitbreiding van het spoor niet verantwoordelijk, maar er wel van afhankelijk.
Net zoals de wegen slippen ook de spoorwegen dicht. Je kunt wel veel mensen in zo'n stalen bak stoppen, maar er mogen slechts een beperkt aantal treinen per uur over een baanvak.
Maar ook al zou het OV beter presteren, dan nog zou het weinig helpen.
alles van het hierboven genoemde heeft als bericht op de frontpage gestaan.
Pablo Picasso
Sterker nog: je kunt de reisbelasting ook nog afzetten tegen het extra salaris dat je ver weg kunt verdienen tov dichtbij. Het lijkt misschien bruut, maar het is echt niet zo'n heel erg lomp idee hoor!
Trouwens, rekeningrijden gaat al een heel eind die kant op. Reken maar even mee:
50km enkele reis x 2 = 100km per dag
250 werkdagen per jaar x 100 = 25000km per jaar
Dus bij een km-tarief van €0,20 in de spits zit je al aan die €5000 per jaar!
Het is alleen niet eerlijk dat treinreizigers niet meer gaan betalen in de spits.
Maar we willen ook niet dat treinen minder gaan rijden, want iedereen moet gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Daarom noemen we het openbaar.
Gelukkig is CO2 niet slecht voor het milieu, planten hebben het nodig voor foto synthese. Het is alleen maar een hoax van GroenLinks en andere boomknuffelaars. De uitstoot van CO2 uit auto's etc. is een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met de uitstoot als gevolg van natuurlijke processen zoals vulkanische activiteit. Het feit dat er op in gebieden als Siberië legio Mammoeten zijn gevonden met tropische planten in hun maag, bewijst dat het niet altijd zo koud is geweest in het koude Noorden. Het 'broeikas effect' is dus gewoon een natuurlijk proces dat zich afspeelt op aarde. Het is natuurlijk wel goed om zorgvuldig met de natuur om te gaan. Angstaanjagende berichten over opwarming van de aarde hebben wel bijgedragen aan extra bewustzijn. Ik denk dat roet deeltjes en salpeterzuur in verbrandingsgassen meer kwaad doen dan CO2.
Bovendien liggen de nieuwbouwwijken ver van de grotere stations. De ontsluiting door openbaar vervoer voldoet in de praktijk niet aan de beloften die de beleidsmakers in hun plannen hadden gemaakt.
OV als alternatief voor de auto, laat me niet lachen foto Dan zou ik het werk wat ik in een week doe moeten verspreiden over het hele jaar om alles gedaan te krijgen... foto
En met NS bedoel ik ook prorail, het was vroeger immers één bedrijf, dat het nu gesplitst is, dat maakt niets uit. Als geheel maakt het ook helemaal geen winst, de "winst" die gemaakt wordt valt in het niets bij de investeringen/subsidies die worden verstrekt.
Het openbaar vervoer brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wil zijn, op een tijdstip dat je niet uitkomt, voor een prijs die je niet wil betalen en in gezelschap van mensen die je niet mag.
foto
Zeg ik als trouw OV-er. Die er nog zelf voor betaald ook. foto
Maar goed, een stijging van 7% dan? Aangezien de mobiliteit in z'n geheel is toegenomen en tevens de bevolking is gegroeid, lijkt me de stijging bepaald niet spectaculair.
De splitsing van de NS is wel degelijk van belang. Het oude staatsbedrijf is opgedeeld in allemaal stukjes en de NS is nu zelfstandig al ligt er wel een prestatiecontract. Het punt is dat de echte problemen op het spoor zitten in het gebrekkige onderhoud en het uitblijven van grote investeringen in nieuw spoor. De NS zit dus aan alle kanten in de knel, maar ze moeten wel geld verdienen. Het is immers een zelfstandig bedrijf.
Even in perspectief: in het originele artikel heeft Jan Annema ook niet gezegd dat het een misverstand is dat de trein schoner is. Die uitspraak komt vanuit het instituut. Annema kon alleen cijfers tonen die dat zouden kunnen bewijzen. Maar daarbij is geen woord geschreven over enige relatie met de mening van het instituur danwel volledigheid van de onderbouwing.
Ook de hoogleraar is op dat punt niet aan woord geweest. Ra ra ra waarom was de kop van de stem toch anders dan de telegraaf. Waarschijnlijk had die journalist wel door dat het om kritiek op de huidige aanpak van de gekozen weg ging, en niet de gekozen weg op zich.
En maak er een FLINKE heffing van. Mensen die dag na dag na dag na dag urenlang in de file staan en zich nog steeds niet achter de oren gaan krabben, die zitten schijnbaar te zwaar onder de Prozac om nog gezond na te denken en moeten dus misschien maar wakker geschud worden door middel van een dikke rekening. Belachelijk, hersenloos gedrag.
Maarreh, ik wil die bewering van V&W wel eens onderzocht zien door een onafhankelijk orgaan.
Gewoon wanbeleid joh. Commerciëel amateurisme door ex-ambtenaren die dachten een goed boek over marktwerking en winstmarges te hebben gelezen.
De overheid zou de ruggegraat moeten tonen die vereist is om terug te komen op eerdere beslissingen. Als privatiseren in zo'n lange tijd niet tot verbetering leidt, draai dat dan gewoon terug.
Ik heb trouwens nieuws voor je. De NS is nooit geprivatiseerd. De Spoorwegen zijn verzelfstandigd, maar de Nederlandse Staat is de enige aandeelhouder. Er zit dus geen privaat geld in de onderneming.
De problemen doen zich overigens voor bij dat deel van het oude NS dat nog altijd een staatsbedrijf is: ProRail. Het is dus juist het publieke deel dat er niets van bakt.
Vervolgens pas wanneer de honderduizendste bejaarde de pijp uit is gegaan via loting of quota nieuwe bestuurders toelaten.
Ondertussen heeft men het wegennet aangepast en verbeterd om te zorgen dat de files niet meer terugkomen zolang rekening gehouden word met de gedoseerde toelating van nieuwe bestuurders !!
En ik alleen vervangings uitgave van rijbewijzen in de toekomst met andere woorden voor elke dode (bejaarde) bestuurder een nieuw bewijs uitgeven echter geen uitgave op zichzelf.
Want anders groeit het aantal chauffeurs (een 1ste koop auto's) weer terwijl het asfalt niet meer toenneemt en loopt de tyfus zooi weer structureel helemaal vast !
Zo erg is het dus ook niet... foto
Die beste kerel weet blijkbaar niks van treinen af, want juist de laatste 20 jaar is er veel vooruitgang geboekt met zuiniger aansturing en teruglevering van energie.
Waar een oude trein (zoals er in Nederland nog veel van rondlopen) bij het optrekken veel energie verloren laten gaan in schakelweerstanden werken moderne treinen met choppers die alle energie gebruiken. Ook konden oude treinen geen energie terugleveren bij het remmen terwijl moderne treinen dat wel doen.
Hij weet ook niks van elektriciteitscentrales. Juist bij die centrales worden alle afvalstoffen gefilterd en wordt er bijvoorbeel biomassa verstookt.
Een trein op een gemiddelde zondagmorgen zal misschien niet mileuvriendelijker zijn dan een auto, maar een volle IC in de avondspits zeer zeker wel. Reken maar uit: 6 baks dubbeldekker, vermogen 2388 kW, 571 personen, dat is 4,2 kW per persoon.
Dat haal je met een auto nog niet als die dubbeldekker half vol zit.
Ze moeten die treinen is wat langer maken dan kunnen er meer mensen in. misschien dat er dan meer mensen met de trein gaan.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken