Maleisië: 122 mogelijke brokstukken gespot
Op satellietbeelden zijn 122 mogelijke brokstukken van het verdwenen Maleisische passagiersvliegtuig gezien. Dat hebben de Maleisische autoriteiten woensdag bekendgemaakt. Volgens de Maleisische minister van defensie Hishammuddin Hussein zijn de objecten waargenomen in de buurt van de plek waar eerder ook al mogelijke resten werden gezien en dichtbij het gebied waar een grootscheepse zoekactie gaande is.
Volgens Hishammuddin zijn de beelden, die zondag zijn gemaakt door Franse satellieten, de 'meest geloofwaardige aanwijzing die we hebben'. Op ruim 2500 kilometer ten zuidwesten van Australië zijn objecten te zien variërend in lengte van één tot 23 meter. "Als bevestigd wordt dat het gaat om vlucht MH370, dan kunnen we tenminste verder gaan met de volgende fase van diepzeeonderzoek", aldus Hishammuddin.
Eerder woensdag werd de zoektocht naar het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines, dat ruim twee weken geleden spoorloos verdween hervat. In totaal zoeken twaalf vliegtuigen en twee schepen van de Verenigde Staten, China, Japan, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland naar brokstukken van de Boeing 777.
"We zetten bij deze zoektocht alles in wat we hebben", zei de Australische premier Tony Abbott woensdag. "Het gaat om een van de ontoegankelijkste plekken die je je kunt voorstellen. De plek is duizenden kilometers van alles verwijderd." Abbott beloofde echter dat alles op alles wordt gezet 'om dit raadsel op te lossen'.
Eerder deze week maakte Maleisië bekend dat na een wiskundige analyse van de satellietgegevens van het passagierstoestel onomstotelijk is vastgesteld dat het vliegtuig in zee is gestort. Daarbij zijn alle 239 inzittenden om het leven gekomen. Veel van de inzittenden waren afkomstig uit China.
In Beijing blijven sommige mensen hoop houden op een wonder. Ze zijn woedend dat Maleisië hun familieleden feitelijk dood heeft verklaard, terwijl daar nog geen enkel fysiek bewijs voor is. Velen verdenken de Maleisische autoriteiten ervan niet transparant te zijn over de zoektocht en informatie achter te houden. "We willen de waarheid weten, maar we zijn bang dat er brokstukken van het vliegtuig worden gevonden", zei Wang Chunjiang, wiens broer aan boord van het toestel zat. "Als ze brokstukken vinden, dan vervliegt onze laatste hoop. Dan is er zelfs geen sprankje hoop meer."
Nog altijd is er weinig duidelijk over de precieze oorzaak van de crash. Onderzoekers houden alle mogelijkheden open. De zwarte dozen van het toestel kunnen wellicht meer duidelijkheid scheppen over de toedracht, maar het kan nog wel eens een lastige taak worden om de cockpit voice recorder en de flight data recorder boven water te halen. Het duurde bijvoorbeeld twee jaar voordat de zwarte dozen werden geborgen van een Air France-toestel dat in 2009 voor de Braziliaanse kust in de oceaan stortte, terwijl toen al na enkele dagen duidelijk was waar het vliegtuig precies was neergekomen.