'Vermiste vlucht Malaysia Airlines werd gekaapt'

Een of meerdere mensen met ruime vliegervaring hebben de vermiste vlucht van Malaysia Airlines gekaapt, de communicatie uitgeschakeld en een andere koers ingezet. Dat concluderen onderzoekers, meldt AP op basis van bronnen binnen de Maleisische overheid.

Het motief van de kapers is onduidelijk. Er zijn nog geen eisen neergelegd en het is niet duidelijk waar het vliegtuig heen is gevlogen. Volgens de bron wordt het niet langer als een mogelijkheid gezien dat het om een kaping gaat, maar als een vaststaand feit.

De onderzoekers zijn tot deze conclusie gekomen omdat er aanwijzingen zijn dat de communicatie expres is uitgeschakeld. Ook de route en aanwijzingen dat het vliegtuig expres onder de radar vloog wijzen op een kaping.

Een uur nadat de Boeing 777 van Kuala Lumpur was vertrokken voor een vlucht naar Beijing werd de communicatie uitgeschakeld. Uit radarbeelden concludeerde de Maleisische overheid eerder dat het vliegtuig mogelijk is omgedraaid en over het schiereiland is gevlogen.

Een Amerikaanse overheidsmedewerker stelde eerder dat wordt onderzocht of sprake is van 'piraterij'. Het belangrijkste bewijs dat sprake is van menselijk handelen is dat de transponder van het vliegtuig ruim tien minuten eerder werd uitgeschakeld voordat een ander communicatiesysteem ermee ophield. Bij een plotselinge crash waar geen menselijk handelen aan vooraf ging is dat onwaarschijnlijk.

Volgens de Maleisische bron kan alleen een ervaren piloot het vilegtuig zo'n manier vliegen als uit het vluchtpad blijkt. Waarom iemand dat zou willen doen is onduidelijk. De Maleisische autoriteiten en anderen onderzoeken de achtergronden van de twee piloten, tien bemanningsleden en 227 passagiers aan boord.

Volgens sommigen is een zelfmoord van een van de piloten het meest voor de hand liggende scenario, zoals ook al werd vermoed bij de crash van een vlucht van Silkair tijdens een vlucht van Singapore naar Jakarta in 1997 en een vlucht van Egyptair in 1999.

Het vliegtuig had genoeg brandstof aan boord om vijf uur te vliegen. Daarom wordt in een enorm gebied naar het toestel gezocht. Hiervoor worden tal van vliegtuigen en schepen van twaalf landen ingezet.

Ook wordt gezocht met een methode die nooit eerder is gebruikt om een vliegtuig te vinden. Hiervoor worden gegevens uit een satelliet gebruikt. Het is mogelijk dat communicatiesystemen van het vliegtuig automatisch contact hebben gezocht met de satelliet en dat zo een regio kan worden aangewezen waar het vliegtuig zich bevond. Het is volgens de Maleisische overheid vergelijkbaar met iemand die met zijn mobiel in een auto door een stad rijdt. De zendmasten merken het op als een mobiel binnen bereik is voor het geval er een bericht moet worden verstuurd.