Amerikanen drinken steeds minder frisdrank

Alle marketingcampagnes ten spijt: het lukt bedrijven als Pepsi, Coca-Cola en Dr. Pepper niet om de steeds maar dalende frisdrankconsumptie een halt toe te roepen. Voor het tweede kwartaal op rij verkochten de frisdrankproducenten minder fris. Coca-Cola maakte bekend vier procent minder fris te hebben verkocht, Pepsi hield het op een daling van minder dan tien procent en Dr. Pepper meldde een daling van drie procent.

Coca-Cola weet de dalende verkoop vooral aan een koude, natte lente, maar de daling lijkt een trend te zijn die al jaren bezig is. Volgens handelsorganisatie Beverage Digest daalt de verkoop van frisdrank al sinds 1998. De voornaamste reden daarvoor is dat mensen zich zorgen maken over de gevolgen van frisdrank voor hun gewicht.

Een tweede probleem is dat mensen steeds meer keuze hebben. Er is een schier eindeloze reeks bronwater te koop, thee in vele smaken en kleuren en bovendien zijn er de energiedrankjes en de tegenhangers daarvan, de 'relaxation drinks'. De koelvakken in winkels puilen inmiddels uit.

De neerwaartse trend zet waarschijnlijk door en als er niet snel een grote doorbraak komt op het gebied van zoetstoffen, dan wordt deze zelfs erger, voorspelt John Sicher van Beverage Digest. De Amerikaanse frisdrankindustrie probeert nu nog met alternatieve producten zoals water, sportdrank en andere drankjes de verkoop te stimuleren, maar richt zich inmiddels ook op het buitenland, waar de afzetmarkt groter is.

Toch blijft de Verenigde Staten de belangrijkste markt. Coca-Cola, Pepsi en Dr. Pepper hebben hun hoop gevestigd op een nieuw te ontwikkelen frisdrank die wordt gemaakt met een natuurlijke zoetstof die weinig calorieën bevat. Pepsi werkt al een nieuwe zoetstof die 'onze colabusiness zal veranderen', maar heeft nog geen details bekendgemaakt.