'Gesprekken met andere hsl-vervoerders mogelijk'
Er zijn geen juridische belemmeringen om nu al te praten met andere vervoerders over het exploiteren van de hogesnelheidslijn naar Brussel. Dat bleek dinsdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Drie van de vier aanwezige juridische experts zeiden onomwonden dat er geen belemmeringen zijn om nu al te praten met andere partijen. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) zei een paar weken geleden dat dit juridisch niet mogelijk was, omdat daarmee wordt voorgesorteerd op een aanbesteding. Zij baseerde zich daarbij op advies van de landsadvocaat.
De bewindsvrouw wil eerst de NS de tijd geven om met een goed alternatief te komen voor de Fyra. Het spoorbedrijf moet de plannen daarvoor voor 1 oktober indienen. Op basis daarvan besluit Mansveld of de NS de concessie kan houden.
Hoogleraar Chris Jansen zei dat er aanbestedingsrechtelijk geen bezwaren zijn om nu al een zogeheten marktconsultatie te starten. Dat kan in het licht van een mogelijke beëindiging van de concessie of wanneer de reële kans bestaat dat de concessie wordt ontbonden.
De advocaten Frederik van Nouhuys en Viola Sütö zagen ook geen bezwaren. "Hoe sneller hoe beter", zei Sütö. Als op 1 oktober blijkt dat het plan van de NS niet voldoet, gaat op nieuw veel tijd verloren. "En er is al veel tijd verloren gegaan. Waarom zouden we wachten."
Van Nouhuys vindt bovendien de angst niet gerechtvaardigd dat valse verwachtingen worden gewekt. "Daar ben je zelf bij." Als Mansveld duidelijk aangeeft dat de marktconsultatie 'volstrekt vrijblijvend' is, dan worden er geen valse verwachtingen gewekt.
Wel vroeg Van Nouhuys zich af of de gesprekken iets zullen opleveren, omdat de verschillende vervoerders niet geneigd zijn om het achterste van hun tong te laten zien. En dat er enthousiasme bestaat om te concurreren met de NS, is al bekend.
Hoogleraar Elisabette Manunza leek Mansveld wel bij te vallen. Het kan onwenselijk zijn om een marktconsultatie te starten zolang de huidige concessie nog staat, zei ze. Ook moet de Tweede Kamer niet op eigen houtje gesprekken starten met mogelijke vervoerders. "Juridisch gezien is dat een gekke situatie, omdat de Kamer geen aanbesteder is."
Niettemin vond Sander de Rouwe (CDA) de uitkomst van de hoorzitting 'ontluisterend'. "Ik vind het eigenlijk ontluisterend om te horen hoeveel mogelijkheden er zijn." De juridische adviezen zijn 'glashelder' en het tegenovergestelde van wat Mansveld beweert. De Rouwe pleit al langer om nu al te praten met andere vervoerders. De meerderheid geeft de NS echter tot oktober de tijd om met alternatieve plannen te komen.